Setpoint Gema

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Gema
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 apr 2016, 10:18

Setpoint Gema

Bericht door Gema »

Goedendag,

Bij deze een paar bloedwaarden, als het mogelijk is ben ik ook erg benieuwd of er een setpoint uit te halen is.

Nog met B&R
15 oktober 2020 TSH 0,87 en FT4 21,3
6 november 2020, TSH 1,76 en FT4 21
4 februari 2020 TSH 2,08 en FT4 17,5,

sinds de verwijdering van mijn schildklier begin april

4 mei 2021 TSH 1,94 en FT4 19,7
16 juli 2021 TSH 2,31 en FT4 19,9

Alvast bedankt!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Gema

Bericht door Kiek »

Hallo Gema,

Het lukt me niet.
Je waarden liggen te dicht op elkaar.
Er is te weinig variatie te zien.
Om iets van de relatie van de TSH met de FT4 te kunnen zien, moet er dus meer variatie zijn tussen de waarden. Dan pas zie je het patroon van de hoogte van de TSH in reactie op de FT4.
Dus met echte hypowaarden erbij.
Slikte je voor je operatie ook levothyroxine? Je FT4 is dan hoger.

Sommige mensen, ik ook, stoppen eens in de zoveel jaar gedurende een week met levothyroxine.
Dat komt omdat mensen soms verhuizen (=ander lab) en laboratoria weleens een nieuwe meetmachine aanschaffen.
Waarden worden dan ook getroffen door wijziging van de betekenis van de onderlinge relatie.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gema
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 apr 2016, 10:18

Re: Setpoint Gema

Bericht door Gema »

Bedankt voor je reactie en de moeite Kiek.

Ik slikte voor de schildklierverwijdering ook al levo (112 mcg) samen met Strumazol (10 mg) (B&R), zie de ook al eerder genoemde waarden.
15 oktober 2020 TSH 0,87 en FT4 21,3
6 november 2020, TSH 1,76 en FT4 21
4 februari 2021 TSH 2,08 en FT4 17,5

Mijn laatste hypowaarde is met inname van Strumazol
9 jan 2020 TSH 1,62 en FT4 9,5 (15 mg Strumazol)
20 jan 2020 TSH 63,22 en FT4 4,2 (10 mg Strumazol)

Dan heb ik nog een aantal bloedwaarden zonder inname van levo en Strumazol (na stoppen B&R op 1 mei 2019)
14 mei 2019 TSH 4,82 en FT4 13,4
22 mei 2019 TSH 3,65 en FT4 13,7
16 juli 2019 TSH 1,56 en FT$ 18,1

In 2008 was mijn waarden (voor al het officiële schildkliergedoe, zonder inname levo)
3 september 2008 TSH 4,26 en FT4 15

En 4 juli 2012 TSH 9,76 en FT4 13 (zonder levo, toen begon mijn lange en gecompliceerde schildklierverhaal).

Alle bloeduitslagen zijn bij hetzelfde lab getest, slik al jaren levo in de avond (nu dan weer in de ochtend maar daar nog geen bloeduitslag van). Altijd rond zelfde tijd geprikt en onder zelfde omstandigheden (2019,2020, 2021)

Ik weet niet of dit nog wat toevoegt, voor mij zelf ziet het er uit als een rommeltje ;)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Gema

Bericht door Kiek »

Hallo Gema,

Van je eerste 5 waarden heb ik er eentje weggedaan -> (9 jan 2020 TSH 1,62 en FT4 9,5 (15 mg Strumazol). Deze laatste waarde heeft een relatief lage FT4 waarbij je een veel hogere TSH verwacht.
Misschien beïnvloeding door Strumazol?
Met de overige 4 waarden krijg ik wel een curve.
Set point: FT4 ca. 17 pmol/l met TSH ca. 3 mU/l.

De vorm/bocht van de curve geeft de kracht/sterkte van de relatie weer van TSH met de FT4.
Een gemiddelde curve heeft een phi van 0.5.
Jouw curve maakt een flauwe bocht 0.24. Dat is laag.
Ter vergelijk: mijn curve geeft een haast overdreven sterke bocht (een steile curve), en heeft een phi van ca. 0.75. Dat is flink hoog. Ik denk dat de normaalwaarden van de phi liggen tussen de 0.3 en 0.7 met het zwaartepunt bij de 0.5.

De phi geeft de reactie weer van de TSH op de FT4.
Een lage phi lijkt aan te geven dat je TSH/hypofyse niet zo krachtig reageert op de veranderingen van de FT4.

Maar goed. We zijn geen dokters, en daarom zoeken we er frank en vrij op los.
Zoek eens in wiki onder Refetoff. Een verlaagde phi lijkt op een (milde) weergave van het syndroom van Refetoff. Refetoff zag hoge FT4's met relatief Hoge TSH's.
Dat werd vroeger thyroid hormone resistance genoemd. Ik lees dat Refetoff een paar jaar geleden een nieuwe term voorstelde: Impaired sensitivity to thyroid hormone.

En dit laatste, de gevoeligheid van TSH voor de FT4, is nu precies wat de functie phi wil zeggen.
Dit is een van de grondslagen van de set point theorie.

Hartelijke groet,
Kiek

Hieronder het plaatje van je curve:


https://en.wikipedia.org/wiki/Thyroid_h ... resistance
Bijlagen
GemaAug2021.jpg
GemaAug2021.jpg (39.14 KiB) 1155 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Gema

Bericht door Kiek »

En nog 2 waarden erbij:
21.30 0.87
21.00 1.76
17.50 2.08
4.20 63.22
19.70 1.94
19.90 2.31
Bijlagen
GemaAug2021 nrII.jpg
GemaAug2021 nrII.jpg (38.93 KiB) 1155 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gema
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 apr 2016, 10:18

Re: Setpoint Gema

Bericht door Gema »

Bedankt Kiek, voor het berekenen en de duidelijke uitleg. ik heb globaal gelezen over Refetoff en ga me er even wat meer over inlezen.

Een tsh van 3 kan ik me voor nu moeilijk voorstellen omdat ik me vrij snel hypo voel (vocht in benen, obstipatie, gewichtstoename), vandaar dat de arts me in een laag TSH gebied wil hebben. Alhoewel ik geen idee heb bij welke waarden ik me nu "top" voel, ondanks dat ik het noteer bij mijn bloedwaarden. Ben ook vergeten wat dat is overigens, top voelen...maar dat terzijde.

Stel dat er een TSH/FT4 verhouding"foutje" is, zou dan zoiets kunnen samen gaan met bewezen Hashimoto en Graves? (bloed- en pathologisch onderzoek).

Ik moet eind augustus weer bloedprikken, ben benieuwd wat er dan uitkomt. Ook omdat ik dan van avond slikken naar de morgen ben gegaan.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Gema

Bericht door Kiek »

Stel dat er een TSH/FT4 verhouding"foutje" is, zou dan zoiets kunnen samen gaan met bewezen Hashimoto en Graves?

Dat denk ik wel.
De functie 'phi' is in principe aangeboren, en blijft levenslang aanwezig.
Althans, voor zover ik dat in kleine kring de afgelopen 10 jaar kan nagaan. Ook al heeft de veroudering drastisch toegeslagen, de phi blijft b.v. bij mij hetzelfde euvel vertonen (erg scherp).

Mogelijk kan bij een groep mensen de hypofysereactie in de loop van de jaren minder worden.
Dit is volgens mij nooit onderzocht.

Dit staat apart van Hash. en Graves die als aandoeningen in het schildklierweefsel plaatsvinden.
Het zijn dus twee verschillende uitingen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gema
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 apr 2016, 10:18

Re: Setpoint Gema

Bericht door Gema »

Bedankt weer, duidelijk :)

Fijne dag en groetjes.
Gema
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 apr 2016, 10:18

Re: Setpoint Gema

Bericht door Gema »

Een nieuwe bloedwaarde met ophoging van 118 naar 125 mcg, wel van avond slikken naar ochtend gegaan. Tijdstip van prikken en omstandigheden zijn verder hetzelfde. Wel is de ref. van FT4 veranderd (ook vorige keer bloedprikken zag ik), nl. van 9-22 naar 12-22.
Uitslag 27-08-2021, TSH 1,68 en FT4 19,2...en hoe ik me voel...helaas niet beter. Veel hoofdpijn/migraine..bij stukje lopen meteen spierpijn en moe, moe en moe maar toch onrustig slapen en aankomen in gewicht. Ook veel spierspanning en tintelingen in gezicht.

Maandag overleg met endo, die zal het allemaal prima vinden.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Gema

Bericht door Kiek »

Hallo Gema,

Het set point is het resultaat van de opgegeven waarden binnen de mogelijkheden van een schildkliersamenwerking FT4-TSH.
Je curve is nu afhankelijk van één enkele hypowaarde: FT4 4.2 pmol/l met een TSH van 63.22 mU/l. Dat is het vereenzaamde hoogste groene blokje op je curve.
Daarmee is het set point 17.2/3 mU/l. Deze hoge TSH lijkt een slappe werking van de TSH of minder gevoeligheid voor de FT4 te tonen.

Met je laatste waarden en zonder je hypowaarde is het set point 19.5/1.8. Dit is een 'normalere' schildkliersamenwerking dan het set point met je forse hypowaarde.

Heb je misschien een extra FT4/TSH-waarden tussen je hypowaarde [->4.2/63.22] en het clubje normale waarden aan de onderkant van de curve? Dan zou het pad beter te volgen zijn.

Je hypowaarde toont een te groot verschil met de andere waarden.
Hoe meer normale waarden je doorgeeft, hoe sterker de curve een 'normaler' patroon laat zien, zonder de hypowaarden [-> 4.2/63.22].

Ik vraag me daarom de waarde van je hypowaarde af in relatie tot je andere waarden.
Misschien ander lab?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie