Hallo ik ben Elisa...

Van harte welkom op het Schildklierforum! Stel je voor bij voorkeur in het subforum van jouw keus!
elisa

Hallo ik ben Elisa...

Bericht door elisa » 22 jan 2018, 19:34

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik uitgebreid mijn bloed laten controleren na jarenlang aanhoudende klachten, waarvan de ergste; erge vermoeidheid, gewichtstoename, vergeetachtigheid en het altijd koud hebben. In mijn familie komen veel schildklier problemen voor waardoor mijn vermoeden al was dat ik last heb van een te traag werkende schildklier. De uitslagen van mijn bloed zijn inmiddels binnen waarvan de volgende uitslagen afwijkend zijn:

T4 vrij thyroxine 11,4 (normaalwaarde 12/22)
TSH 16 (normaalwaarde 0,4/4)
Vitamine D 27 (moet boven de 50)

Vitamine B12 is ook geprikt deze was aan de lage kant maar wel binnen de normaalwaardes. De waarde is 157 (normaalwaarde 145/569)

Voor de schildklier krijg ik nu eerst 0,025 mg Thyrax Duotab
Voor de vitamine D heb ik een D-Cura drank gekregen van in totaal 150.000IE welke ik in één keer moet innemen, vervolgens moet ik over twee weken verder met elke dag 1tablet cholecalciferol 800IE voor de komende drie maanden.

Over 4 weken moet ik de schildklierwaardes opnieuw laten prikken. De vitamine D zou dan goed zitten volgens de huisarts en hoeft dan niet opnieuw geprikt te worden.

Zijn er hier meer mensen met een traagwerkende schildklier en een tekort aan vitamine D? Alle adviezen en infomatie zijn welkom.

elizabeth27

Re: Hallo ik ben Elisa...

Bericht door elizabeth27 » 22 jan 2018, 20:35

Zo pittig! Een te hoge tsh, een vitamine d te kort en een vitamine b12 tekort. Ik heb zelf in t verleden naast mijn schildklierziekte ook een vitamine d tekort gehad. Let erop dat je na die hoge dosering niet die lage dosering gaat slikken.( 800) Want dan kan je vitamine d weer enorm kelderen! Lees je anders eens in op t viamine d forum! Ik vind het raar dat je bijvoorbeeld na 3 maanden niet nog eens moet prikken voor je d. Ik heb daar op t forum geleerd dat je t voor de beste opname, t beter kunt combineren met magnesiumcitrate tabletten.

Wat gaan ze doen aan je vitamine b12 tekort? Snap dat je met deze drievafwijkende waardes je helemaal niet lekker voelt. Wel goed dat je voor je d een stootkuur van 150.000 IE krijgt! Hopelijk ga je je dan weer wat beter voelen!

elisa

Bericht door elisa » 22 jan 2018, 20:50

De huisarts gaf zelf aan dat de B12 aan de lage kant is maar het valt wel binnen de normaalwaardes, ze heeft niet gezegd dat hier iets mee gedaan moet worden.

Voor de schildklierwaardes moet ik over 4 weken bloedprikken waarvan het prikken van de vitamine D niet nodig was. Voor de uitslag van de schildklierwaardes moet ik bij de huisarts zelf langskomen. Ze wil dan kijken hoe het met me gaat. Wellicht dat ze dan aangeeft op een later tijdstip wél de vitamine D opnieuw te laten prikken.

Bedankt voor de link naar het vitamine D forum. Ik wil me overal graag in verdiepen maar er komt ineens zoveel op me af.
Daarom zijn alle adviezen en tips meer dan welkom.

Teun

Bericht door Teun » 23 jan 2018, 01:21

Dag Elisa,
Logisch dat jij je niet lekker voelt. De klachten van zowel hypothyreoidie als vitamine d en b12 tekort geven ongeveer dezelfde klachten, dus nu dubbel. Goed dta je nu behandeld wordt voor de d en schildklierfunctie. Als je 4 weken na de start van het slikken van schildklierhormoon bloed moet laten prikken zegt dit nog weinig over de daadwerkelijke waardes en de doseringsbehoefte. De halfwaardetijd van je schildklierhormoon is een week en pas na 6 weken zie je het werkelijke resultaat van het slikken. Ik zou er dus voor de volgende keren voor pleiten om elke keer 6 weken na dosisverhoging te prikken.
Ik zet hier een paar linken neer waar je misschien iets aan hebt.
https://schildkliertje.blogspot.nl/
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen

kruisje84

Bericht door kruisje84 » 25 jan 2018, 19:40

Welkom Elisa, Je zult je wel goed ziek voelen van al die tekorten. Fijn dat er nu zo snel gestart wordt met de behandeling en dat de huisarts het serieus neemt. Hopelijk voel je je snel weer wat beter.

Ik heb ook, naast hypothyreoïdie, een vitamine d tekort. Hiervoor moest ik gedurende 4 weken elke week twee buisjes d-cura drank slikken. En daarna 1x in de maand.
1-12 Tsh 100 en Ft4 2 (diagnose)
13-12 Tsh 190 en Ft4 6
9-1 Tsh 2,7 en Ft4 25
26-1 Tsh 0,50 en Ft4 24
30-3 Tsh 0,036 en Ft4 22
4-5 Tsh 0,020 en Ft4 26
28-5 Tsh 0,050 en Ft4 21
20-6 Tsh 0,13 en Ft4 20
6-7 Tsh 0,13 en Ft4 20

elisa

Bericht door elisa » 07 feb 2018, 21:18

Bedankt allemaal voor de reacties, tips en links.
Volgende week slik ik 4 weken Thyrax 0,025mg en inmiddels dagelijks 800IE Vitamine D.
In eerste instantie was ik zo opgelucht dat ik na de diagnose eindelijk wist wat er met me aan de hand is. Ik heb er alleen iets te positief over gedacht met betrekking tot het instellen van de medicatie. Al wist ik dat het instellen van de medicatie heel lang kan duren, mijn instelling was na de diagnose, vanaf nu kan het alleen maar beter gaan. Natuurlijk is 3,5 week nog veel te kort om al iets zinnigs te zeggen over de medicatie, maar toch ben ik enigsins teleurgesteld dat ik nog helemaal niks merk.
In tegendeel heb ik een paar dagen erg last gehad van hoofdpijn en duizeligheid. Volgende week moet ik voor het eerst controle bloedprikken en naar de huisarts voor de uitslag hiervan. In het vervolg zal ik dit om de 6 weken gaan doen na het lezen van de tips hier op het forum.

Teun

Bericht door Teun » 07 feb 2018, 21:27

Elisa het kan ook nog bijna niet dat jij je al beter gaat voelen, je bent nog maar net begonnen met de levo. Laat de moed niet zakken en heb geduld. Mogelijk laat volgende week je bloedwaardes al een verbetering zien, maar in de praktijk is gebleken dat je lichaam er achteraan loopt. Dus nogmaals geduld.

elisa

Bericht door elisa » 13 feb 2018, 12:43

@ Teun: Ergens weet ik dat zelf ook, alle moed is weer bij elkaar geraapt :-)

Nog een andere vraag. Ik heb mijn uitdraai met bloeduitslagen zojuist nog eens bekeken en zag bij Ferritine staat: Afgekeud. Geen resultaat i.v.m. hemolyse. Iemand een idee wat dit betekend? Aanstaande donderdag/vrijdag moet ik opnieuw bloed af laten nemen voor de TSH en T4.

Teun

Bericht door Teun » 13 feb 2018, 13:46

Hemolyse betekend dat voordat er een bepaling plaats heeft kunnen vinden er een proces heeft plaats gevonden (rode bloedcellen kapot gegaan)waardoor het niet bepaald kan worden. Meestal betekend dit dat er teveel gestuwd is bij de bloedafname. Het heeft in ieder geval niets met jou of jou bloed te maken.

elisa

Bericht door elisa » 13 feb 2018, 15:46

Duidelijke uitleg. Is het nuttig om de Ferritine alsnog te laten prikken deze week samen met de TSH en T4?

Plaats reactie