Voorstellen P

Van harte welkom op het Schildklierforum! Stel je voor bij voorkeur in het subforum van jouw keus!
Kiek

Re: Voorstellen P

Bericht door Kiek » 10 mar 2018, 12:01

Die referentiewaarden zijn informatief, Perry. Een mooi lijstje.
De ref.-waarden van de baby's vind ik vanaf de leeftijd van 3 maanden niet zo spectaculair, noch een argument voor gebruik van gewicht.
Integendeel. Op een leeftijd van 3 maanden lijken de ref.-waarden al op die van volwassenen.

Gebruik van gewicht lijkt dan een hulpmiddel uit gebrek aan kennis over de verwerking van schildklierhormonen bij kleine en grote mensen.

Die verwerking verschilt immers bij ieder mens, groot of klein, dik of dun, licht of zwaar.

Dit staat dus los van over- of ondergewicht.
Overgewicht zal bij volwassenen meer vetweefsel geven waarin, fantaseer ik, extra bloedvaten (meer of minder bloedvaten in vetweefsel bij overgewicht? soort vetweefsel?), waardoor de FT4 misschien een tikje verwatert?
Hoeveel opname van schildklierhormoon zal vetweefsel aankunnen?
In relatie tot het individuele aangeboren metabolisme is dit nauwelijks van belang.

Doseren op gewicht is massaproductie.
One fits for all.
Ongepast en niet behorend bij het individu.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

sbpy

Bericht door sbpy » 12 mar 2018, 17:15

Kiek, ik kan je niet (bij)sturen in de informatie en de korte berichten welke over en weer gaan.
Het is mij veel te veel aangedikt.

Je vindt wat in Nederlandse behandel protocollen of richtlijnen staat ongepast?

Met vriendelijke groet, Perry

Kiek

Bericht door Kiek » 12 mar 2018, 18:37

Hallo Perry,

Richtlijnen zijn geen wetten.
En gelden zeker niet voor het individu.
Zolang de dokters hun behandeling baseren op gemiddelden, is het ongeschikt voor die ene zieke in de spreekkamer.
Hier draait het om.

Ieder land heeft blijkbaar eigen ideeën hoe een schildklier werkt.
Want per land weer een andere schildklierrichtlijn.
Nee, ik heb niet zoveel vertrouwen (meer) in de opzet van de richtlijn.

De richtlijn stemt niet tot nadenken. Wel tot gedachteloos gemiddelden volgen.
Daarom is het kennisniveau over de schildklier van de gemiddelde huisarts schandalig laag, zo is ook mijn persoonlijke ervaring.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

sbpy

Bericht door sbpy » 13 mar 2018, 19:32

Lieve lieve Kiek,

Als je items zoekt zonder gemiddelde en ander statische zaken zoals de modus en de mediaan.
Dan heb ik lees voer het was even terug zoeken. Het artikel was van vorig jaar.
TSH en P2.5 en P97.5 aan de hand van leeftijd elke 5 jaar wordt dan weer wel benoemd.

https://www.ntvg.nl/artikelen/wat-een-n ... e/volledig

-"Die referentiewaarden zijn informatief" waar haal je dat nou weer vandaan. De huidige website en de pdf van het Catharina ziekenhuis vermelden niet dat de gebruikte referentie waarden informatief zijn.
-Jij betrok er de substitutie dosering van jonge kinderen in de discussie welke we aan het voeren waren. Niet ik.
Jonge kinderen en schildklier niet vergelijken met volwassenen en schildklier.
-De eigen substitutie dosering bijhouden in een boekje, bestandje wat er makkelijk gevonden wordt, helpt.
Of je nu Nederlander, Rus, Amerikaan, Aziaat of kind bent.

Voor de oorlog, geen labwaardes, groepsmishandeling, vergelijken met jonge kinderen, andere landen laat dat a.u.b. weg. Ik ben daar wars.
Het is non-informatie, details die er niet toe doen. Het leidt af van het onderwerp.

Als volwassene hou de substitutie dosering eerder bij 1.40, 1.50-1.60 µg/kg/dag. 1.65 µg/kg/dag of hoger niet aan denken, tenzij je flink hyper wilt zijn of worden. Voor hoeveel jaren gaat deze tendens zich voortzetten de invoer van belachelijk hoge substitutie-doseringen?
In Schild september stond laatst ook al een zeer hoge substitutie dosering vermeld van 1.6 tot 2 µg/kg/dag. Dan heb je zeker volledige substitutie dosis. De 12 tot 18 jarige welke nu volgens deze website 2 - 3 microg./kg/dag mogen hebben gaan hyperen.

Eenmaal ingesteld en op dosering let dan op: 1/100 µg/kg/dag (0.01), 1/10 µg/kg/dag (0.1) is al tegen het grove aan.

Zelf bijhouden als je dat wilt de Datum; TSH; FT4; Dosering; Gewicht; substitutie-dosering en een kolommetje kwaliteit van leven.
Dat is op een gegeven moment prettig voor jezelf.

Met vriendelijke groet, Perry

Teun

Bericht door Teun » 13 mar 2018, 23:26

Ik weet niet wat er hier gebeurd, en waarom, maar het lijkt er een beetje op dat er een discussie ontstaat over kennis en ervaring en er met allerlei artikelen gegooid wordt. Ik vind het klinken als weinig respect voor gedachten en mening van de ander.
En op de een of andere manier stoor ik me eraan.
Ik ben in ieder geval blij dat ik heel veel geleerd heb o.a. van dit forum en ik gedoseerd wordt naar mijn eigen behoefte en dat is meer als 1,6 mcg/kg. Ik heb dat nu eenmaal nodig. En mijn huisarts gaat gelukkig mee met mijn goed of niet goed voelen ook al heeft hij deze richtlijn in zijn hoofd.

Kiek

Bericht door Kiek » 14 mar 2018, 09:42

Hallo Perry,

Gelukkig nuanceer je die kilogrammen per µg/dag.
Verder moet je wel weten dat oneigenlijke toepassing van statistiek op schildkliergebied de vooruitgang bederft.

Ja, die referentiewaarden zijn informatief. Ik haal deze info niet zomaar ergens vandaan. Dat deed jij voor mij. Dank je wel.
Dat is natuurlijk niet voldoende.
Want dan mis je de noodzaak om ieder mens op haar/zijn manier in te stellen.
Het is mijn doel om deze uniforme gemakzuchtige vanzelfsprekendheid in de spreekkamer te doorbreken.

Ik ben geen arts en geen wetenschapper. Ik slik al weer haast 25 jaar levothyroxine, waarbij ik alle kanten van het behandelspectrum op instelgebied heb kunnen meemaken.
Dankzij ervaringen en experimenten van mijzelf en die van de forumbezoekers begrijp ik meer over de schildklier. Zo leer ik en worden ideeën al dan niet bevestigd.

Zonder kennis van de geschiedenis was ik niet in dit onderwerp gedoken, en had ik lang geleden de pijp aan Maarten gegeven.
In mijn boekenkast ligt een beduimeld schriftje waarin een vooroorlogs-, en tijdens de oorlog, opgenomen dictaat van op het laatst zolderkamercollege's van interne geneeskunde. Dankzij dit schriftje ben ik me zeer bewust van de kennisontwikkeling die heeft plaatsgevonden en waarom.
Geschiedenis leert waar we wel en niet naartoe moeten.

Vriendelijke groet,
Kiek

Plaats reactie