Rita even voorstellen en n vraag

Van harte welkom op het Schildklierforum! Stel je voor bij voorkeur in het subforum van jouw keus!
Rita

Re: Rita even voorstellen en n vraag

Bericht door Rita » 14 mei 2018, 11:09

Goede morgen.
Ivm erge hartpijn en ziekgevoel had ik in overleg op 1 maart bloed laten prikken en 25 maart ( was na 6 weken 50 micro gebruik ) heb nog wat klachten: veel beenkramp, lichaamlijke pijnen, licht spanninggevoel in mijn lichaam en kan daardoor minder tegen druk van buitenaf, hartpijn maar niet meer de hele en elke dag, moeite op woorden komen, snel iets vergeten, snel energieverlies uit mijn ledenmaten en nog wat kleine dingen.
1 mrt tsh 3.12
Ft4 15.3
25 mrt tsh 2.63
Ft4 13.7.
Ik gebruik elke ochtend 50 micro en laat in de ochtend bloedprikken.

Ik vraag me af hoe t kan dat na 3 weken mijn ft4 wel is gestegen van 12.6 naar 15.3 ft4 en 3 weken later weer gezakt naar ft4 13.7 en mijn tsh is ook gezakt.

Is dit een normale reactie?

Misschien een rare vraag van mij maar, zou ik misschien toch rond de 14 ft4 moeten uitkomen?
Dat mijn lichaam minder is gaan aanmaken omdat ik aanvul.
(Deze klachten kunnen ook allemaal voor komen door andere factoren las ik).

Ik heb 17 mei een afspraak bij de endo en was benieuwd
wat jullie van de uitslagen vinden en mijn klachten
ophogen of verlagen of gelijk laten aan 50 micro?
Fijne dag :)

Kiek

Bericht door Kiek » 14 mei 2018, 12:08

Belangrijke vraag, Rita!

Je hebt nog een deel van je onbetrouwbare schildklierfunctie over.
De TSH stimuleert je schildklier.

Zolang je TSH hoog is, hoger dan ca. je set point (mooi zou zijn ca. 1.5 mU/l, niet lager), zolang blijft je TSH je onbetrouwbare schildklier ook stimuleren/activeren. Misschien spuugt je schildklier nu er zo nu en dan wat ongewenst FT4 uit.
Daarom is het best je levothyroxine zodanig op te hogen, dat je eigen schildklier buiten spel wordt gezet.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

Rita

Bericht door Rita » 14 mei 2018, 22:54

Dank je voor je ractie. Ben benieuwd wat ik donderdag te horen kryg.

ella1

Bericht door ella1 » 15 mei 2018, 18:15

Kiek, ik lees mijn verhaal hier ☺️ wat betreft waarden en klachten. Heb een vraag over je laatste opmerking van sk over laten nemen / buiten spel zetten. Is dat definitief of is er nog een mogelijkheid dat je ooit kan stoppen met medicatie om te kijken of die halve sk het weer over kan nemen?

Rita, sterkte met instellen. Ik ben afgelopen zaterdag begonnen met 25 mcr levothyroxinenatrium (3.5 maand geleden halve sk verwijderd). Valt tot nu toe niet tegen behalve dat ik het onuitstaanbaar vind om met mijn hoofd op Mars te zitten. Gisteren helder, vandaag waardeloos ☹️vrees dat het nog wel ff duurt voordat de zaak op de rit staat...
Laatst gewijzigd door ella1 op 15 mei 2018, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Rita

Bericht door Rita » 15 mei 2018, 19:11

Hoi ella1,
Dat is ook wat ik me afvraag😊, hoop t wel !

Ella1,
Had je veel klachten na de verwijdering en waarom kreeg jij 25 micro?

Ella1 jij ook veel sterkte met instellen.
Hopelijk landen we snel 😉

ella1

Bericht door ella1 » 15 mei 2018, 19:24

Nou zelfde soort klachten als jij. Mistig in mijn hoofd. Vergeetachtig, Weinig focus. Spieren die protesteren. Vooral schouders en achterkant benen. En onverklaarbaar moe afgewisseld met heldere dagen en nog een hele rits vage klachten (zo vergeetachtig dat ik daar ff niet op kan komen)😕. Geen idee waarom ik 25 mcr. Heb gekregen. Kan gewicht een rol spelen? Ben ca 60 kilo. Laatste waardes waren voor operatie 1.6/14 na operatie 30 Jan. 1.9 / 15.4 2 werken later 3.9 geen ft4, 12 maart 6/ 13, 20 april 4.8 /11 en 12 mei 4.9 /12. Beetje vergelijkbaar met jouw waardeverloop.

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 16 mei 2018, 07:45

Hoi Ella

Die waarden laten inderdaad zien dat je schildklier niet meekomt en je medicatie nodig hebt die je hormoon tekort aanvullen.
Door het hormoon zal je lichaam weer beter gaan functioneren en zal met de nodige tijd klachteb die je opnoemt wegtrekken.
Het is alleen een langdurig gevoelig proces.

In de meeste gevallen slik je de rest van je leven medicijnen.
Er zijn enkele gevallen waar de schildklier het wel doet of lijkt te doen.
Dit valt ook te testen, door een beperkte tijd geen medicatie te nemen en bloed te laten prikken.

Heel veel succes!
Waarden nuchter geprikt, zelfde prikpost, zelfde lab.

16-07-18 TSH:3,3/FT4:11,7
01-05-18 TSH:1,1/FT4:13,0(hyperwaarde)
28-03-18 TSH:2,0/FT4:11,0
05-02-18 TSH:1,6/FT4:11,6
22-12-17 TSH:2,8/FT4:11,0

23-01-17 TSH:10,49/FT4:9,0 (diagnose waarden)

Kiek

Bericht door Kiek » 16 mei 2018, 12:30

Ella vraagt:
Heb een vraag over je laatste opmerking van sk over laten nemen / buiten spel zetten. Is dat definitief of is er nog een mogelijkheid dat je ooit kan stoppen met medicatie om te kijken of die halve sk het weer over kan nemen?

Als het niet nodig is om levothyroxine te gebruiken, dan moet je dat ook niet doen.
Als je duidelijke en aanhoudende hypowaarden produceert, dan ben je afhankelijk van levothyroxine.
De meeste hyposchildklieren kunnen hun (rest-)functie weer overnemen als de levothyroxine gestopt wordt. Soms moet zo'n schildklier even op gang komen.

Er zijn mensen die zóveel slikken dat hun TSH onderdrukt is. Deze schildklieren willen zich weleens langduriger koest houden (zonder levothyroxine), omdat de TSH wat langer getriggerd moet worden om te verschijnen, zodat de (rest-)schildklierwerking weer gestimuleerd wordt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

ella1

Bericht door ella1 » 16 mei 2018, 15:36

Kiek dank je wel voor reactie. Duidelijk. Andere vraag. Wat zijn de gevolgen voor je lijf als je bewust je t4, bij een tekort, niet aanvult met levothyroxine? Met andere woorden weegt niet aanvullen op tegen de nadelen van het instellen?

Kiek

Bericht door Kiek » 16 mei 2018, 17:50

Uit ervaring weet ik dat een verlaging binnen het redelijke bij de een flinke klachten kan geven, en bij de ander een rustiger gevoel.
Misschien krijg je last van harde poep.
Of van een suf hoofd.
Of misschien word je wel in toenemende mate onredelijk in huiselijke kring, of op je werk, omdat je chronisch moe bent.
Mogelijk is dit uiteindelijk een economisch bezwaar.

Het is in ieder geval geen levensgevaarlijke toestand. Of misschien toch in het verkeer?
Artsen proppen immers niet iedere subhypo vol met levothyroxine.

Het belangrijkste is hoe je je voelt.
Voel je je beter met levothyroxine? Dan neem je levothyroxine.
Voel je je beter zonder levothyroxine? Dan neem je geen levothyroxine.

Dag!
Kiek

Plaats reactie