controles

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Mariska
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2018, 11:58

controles

Bericht door Mariska »

Hallo,
ik ben nieuw hier. Mijn schildklier werkt al een aantal jaren een beetje traag. Na mijn hypofyse operatie afgelopen zomer kreeg ik in de herfst steeds meer klachten. In het najaar bleken mijn schilklierwaarden niet goed te zijn en kreeg ik te horen dat ik Hashimoto heb.
Ik slik vanaf december 100 mg levothyroxine. Daarna heb ik nog 1 controle gehad en dat was het.
Het liefst zou ik regelmatig een check hebben. Hoe vaak moeten jullie bloed prikken?
Mariska
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2018, 11:58

Re: controles

Bericht door Mariska »

Wat merk je als.je toch nog niet goed ingesteld bent? Of als schildklier het nog minder gaat doen? Ik be. Nu twee kilo aangekomen in twee maanden en heb meer acné.
Mariska
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2018, 11:58

Re: controles

Bericht door Mariska »

Ik menstrueer niet, dus die hormonale schommelingen heb ik niet. Ik weeg altijd op een vast moment. Het is voor mij lastig beoordelen wat komt door de schildklier en wat komt door mijn hypofyse tumor.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: controles

Bericht door Teun »

Wat je merkt is bij iedereen anders. Kortom je bent jezelf niet op lichamelijk en geestelijk vlak. Bij de een zal vooral de moeheid de boventoon voeren, bij de ander weer het hart, bij de Ndere juist het emotionele vlak. Kortom je bent anders dan je gewend bent. Je zit niet goed in je vel.
Kijk anders eens onder de klachten die mensen kunen hebben om enigzins herkenning te vinden.
https://schildkliertje.blogspot.nl/p/hy ... oidie.html
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: controles

Bericht door Teun »

De hypofyse is een heel belangrijk orgaan om de hormonale stofwisseling aan te sturen. Door hier een storing in te hebben kan het zomaar zijn dat je meerdere stofjes tekort komt welke dan aangevuld moet worden.
Zie ook
https://schildkliertje.blogspot.nl/2012 ... klier.html
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: controles

Bericht door Kiek »

Hallo Mariska,

Voor een gewone Hashimoto is het zorgvuldig inregelen en dan jaarlijkse controle, of minder, zolang er geen klachten zijn.

Jij hebt een hypofyseoperatie achter de rug.
Maak je nog TSH aan?
Zoniet, dan lijkt het dat controle van je schildklierhormonen in deze startjaren juist vaker moet plaatsvinden om je beste positie van je FT4 te vinden en zo goed als mogelijk te garanderen.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie