Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Florence

Re: even voorstellen....

Bericht door Florence » 26 jan 2020, 09:10

Hoi Ingrid,
Ik doe een poging.
1. Stress heeft op alles invloed, lijkt mij.
2. Voor zover ik het begrepen heb is het verbruik van Ft4 groter bij intensief sporten.
3. De antistoffen zeggen verder niets over de behandeling, dwz is hetzelfde als bij een schildklier die niet voldoende Ft4 aanmaakt.
4. Zonder de medicatie heb je ook nog een leven, maar het lijf en de hersenen hebben wel flink te lijden onder het tekort aan Ft4. En dat merk je aan de klachten.
5. Over het algemeen kan een huisarts je prima begeleiden. Misschien nog wel beter dan in het ziekenhuis, dwz je bent sneller in contact met je huisarts. En ook wat betreft het bloedprikken in het begin om de 6 weken. Het mooiste is een huisarts die bekend is met schildkliergedoe, en anders kun je hem / haar met het forum in de rug een beetje op weg helpen.

Hoe gaat het nu met je?
In mijn bijsluiter staat bij bijwerkingen “ druk op het hoofd”, dat zou je oorklacht kunnen verklaren. Heel vervelend is dit, weet er alles van.

Hartelijke groet, Florence

Ingrid!

heeft iemand ervaring met schildklierverpleegkundige?

Bericht door Ingrid! » 27 jan 2020, 12:27

Hoi Florence,

ik vind het zo fijn dat je reageert!
Langzaam begint alles duidelijker te worden.
Ik ben uiteindelijk zelf nog gezakt, slik nu 0,50mcg en dat is veel beter nu!
Mijn opbouw is gewoon te snel gegaan, de hormonen gieren door mijn lijf!
Ik merk dat het nu wat beter gaat en dat ik het rustiger aan moet opbouwen.
Ik blijf hier nu zeker 5 weken op en laat dan mijn bloed prikken.

Ontzettende hoofdpijn (en ja inderdaad heel hoge druk in mijn hoofd) heeft voor die krekel gezorgd in mijn oor.
Ook dit wordt rustiger nu.
Ik ervaar wel dat ik het echt zelf moet uitzoeken, met gelukkig hulp van jou/jullie.
Dat waardeer ik enorm!!!

Morgen ga ik toch een verwijzing vragen naar een internist/endocrinoloog.
Mijn huisarts veert niet zo mee.....
Heb jij/of iemand ervaring met een schildklierverpleegkundige?
Dan zou die mij meer kunnen begeleiden, misschien ook met het afbouwen van de anti-depressiva in de toekomst in combi met Hashimoto.

vriendelijke groetjes
Ingrid

Ingrid!

wil iemand nog even meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Ingrid! » 06 feb 2020, 13:18

Hoi samen,

ik heb al wat vragen gesteld maar blijf erg onzeker.
Afgelopen tijd ben ik bezig met levothyroxine-natrium.
Nu hebben we (de huisarts en ik) geprobeerd om het volgende te doen:

begonnen met 2 weken levo, ik voelde al wat verschil bij o,25
3 dagen 0,50
2 weken 0,75, ....misselijk, opgejaagd, nerveus
1 weel 100.....de huisarts dacht dat ik door moest
toen 2 weken weer o,75 maar ook dit voelde nog niet fijn....

Uiteindelijk heb ik besloten om terug te gaan naar 0,50 en het rustiger op te bouwen.
Ik zit hier nu ruim 2 weken op.
Ik weet dat je geduld moet hebben maar nu val ik weer terug in meer angst en paniekgevoelens.....ik voel me zo eenzaam. Doe ik het goed?
Ik heb een doorverwijzing gekregen voor de internist op 9 maart.

Wat is het kip en het ei verhaal???

Wat raden jullie me aan??
Moet ik nog tot 4 weken zo doorgaan? of 6 weken?
En maar dealen met die angstgevoelens.....zijn er meer mensen die deze angstgevoelens ook hebben en herkennen jullie ook het :er niet bij horen gevoel.....vervreemding of zo iets....

Ik ben een grote vrouw en weet zeker dat ik omhoog zal moeten:

waardes
bij de start: 11-10-19
T.S.H : 17.9
V.T.4: 10.4
anti TPO: 265

op 16-12-19:
TSH: 10.98
V.T.4: 10

op 15-1-20:
T.S.H. : 6.3
V.T.4:13

Super tof en lief als je zou willen reageren.
Ik leer zoveel nog van jullie.
Ik worstel al heel lang voordat ze mijn schildklierproblemen hebben gezien....en er iets mee deden.

thanks
Ingrid

Miss E

Re: wil iemand nog even meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Miss E » 06 feb 2020, 15:06

Het is handiger om al je vragen in 1 topic te stellen niet elke keer een ander topic te openen.

Laura?
Zou je alles in 1 topic kunnen plaatsen?
Dank alvast.

Ingrid!

Bericht door Ingrid! » 06 feb 2020, 15:52

sorry, wist ik niet....

groetjes
Ingrid

Georgieswereld

Bericht door Georgieswereld » 06 feb 2020, 21:50

Hoi Ingrid,

Ik denk dat je het beste 1 dosis even moet aanhouden. Dat is mij ook geadviseerd.(Ik was van 25 in een week naar 50 gegaan en moet nog 75) Teveel schommelen met dosis binnen zo’n korte tijd is ook niet bevorderlijk. De max dosis wordt schijnbaar berekend op 1,6 x kg lichaamsgewicht. Maar daar hoef je niet meteen te beginnen hoor! Je ziet ook na 1 week nog niet het uiteindelijke resultaat van een dosis dus je zult je ook niet gelijk goed voelen. De hormonen moeten ook nog ‘settlen’.
Als je onzeker bent over je klachten en geruststelling zoekt, probeer dan de afspraak met de internist te vervroegen. Als dat niet gaat, probeer iemand (een verpleegkundige op de poli?) om raad te vragen en zeg dat je je heel naar voelt.

Je bent niet alleen hier met angst/paniekgevoelens! Ik heb er ook erg last van en ik ben momenteel ook met 50mcg aan het ophogen. Elke dag is een worsteling en buiten is het een hel. Maar, heb er vertrouwen in dat het bij ons beide weggaat als we eenmaal goed ingesteld zijn op de medicatie. Hormonen die niet in balans zijn doen gekke dingen met de psyche. Dit hoort niet bij jou maar bij de schildklierklachten. Ik weet niet hoe jouw paniekaanvallen zich uiten, maar ik heb voor mezelf enkele trucjes om ermee om te gaan en misschien helpt het jou ook..

Als je merkt dat het komt opzetten, sta gelijk op en loop naar een andere plek en doe iets met je handen. Afwassen?
Heb je het heet/tintelende handen, doe je polsen onder de ijskoude kraan en plens het in je gezicht. Kijk ook naar jezelf in de spiegel, dan zie je jezelf van de buitenkant en kom je uit je hoofd.
Probeer te voelen waar de angst vandaan komt; heb je gespannen buikspieren, nek, borst? Ga liggen op bed en ontspan al deze spieren tijdens een diep uitademen.
Zit je onbewust hoog en/of snel te ademen of gaat he hartslag ineens heel hard? Doe de 4-7-8 tellen ademhalingstechniek (zie youtube) herhaal dit totdat de golf van angst weg is.
Komt er een rare golf van onwerkelijkheid over je heen, zet een kinderliedje op van vroeger en zing dat mee - zingen helpt tegen angst. Focus je op de woorden.
Probeer een mantra in je hoofd op te zeggen: dit is zo weg, dit is zo weg, dit is zo weg.
Besef dat het er ook maar even is, en dalijk niet meer. Verzet je niet er tegen en wees er niet bang voor. Het is een bubbel die zo doorgeprikt is. Bij de drogist kun je misschien ook ‘rescue drops’ halen, die zorgen ook dat je kalmeert.

Probeer zoveel mogelijk uit je hoofd te blijven, want daar lijkt alles groter te worden. Als je sociaal contact kunt hebben, doe dat ook vooral! Lekker met vriendinnen lachen helpt ook.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik weet hoe het is hoor, hou vol daarzo!
30/10/2019 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/2020 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/2020 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/2020 - TSH: 11, FT4: 13

Ingrid!

Bericht door Ingrid! » 10 feb 2020, 16:13

Hoi Georgieswereld,

wat ben ik blij dat je reageert!!
Ik voel me zo minder eenzaam in de strijd.....
Je geeft me ook een heleboel goede tips, daar heb ik heel veel aan.
Ik ga het proberen toe te passen.

Super bedankt, voor je lange uitgebreide uitleg,
ik voel me heel erg gesteund hierdoor,

veel groetjes,
Ingrid

GeertjeS

Bericht door GeertjeS » 10 feb 2020, 20:12

Hoi Ingrid,
Als ik niet goed ben ingesteld ben ik ook onzeker en snel angstig/ stresss gevoel. Als je beter bent ingesteld gaat dit echt over (ookal kan je je dat nu niet voorstellen)!
Het is idd het beste om wel zes weken op een dosis te blijven, zodat je lijf kan wennen. En die vooral dingen die je fijn vindt. Ik heb bv veel gewandeld!
Je bent niet alleen!

Ingrid!

Bericht door Ingrid! » 11 feb 2020, 15:02

hoi GeertjeS,

wat fijn dat jij me ook moed inspreekt.
Dat beter ingesteld zijn, kost tijd, dat maakt het zo moeilijk!
Vooral dat angstige gevoel vind ik verschrikkelijk, en daarnaast een soort van vervreemd gevoel.
Ik bikkel verder, en probeer ook afleiding te zoeken.
Deze maand en het weer werken ook niet echt lekker mee, ik ben ook een buiten mens, werk graag in de tuin.
Kortom.....geduld en hoop houden.

Super dat je reageert, dat geeft me toch meer moed......

groetjes
Ingrid

laura
Contacteer:

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door laura » 16 feb 2020, 15:21

hallo Ingrid,

Ik heb het een en ander samengevoegd.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Plaats reactie