Nieuw hier + vraag

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Plaats reactie
Jesse00

Nieuw hier + vraag

Bericht door Jesse00 »

Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier.

En hierbij wil ik als een nieuw lid mijn verhaal kwijt. Ik ben per toeval dit forum tegengekomen waar ik hopelijk antwoorden kan krijgen.

Ik ben een man van bijna 36. Al op een vroege leeftijd rond 20e kreeg ik last van haaruitval en voor mijn 28e was ik helft van mijn haar kwijt. Destijds ben ik daarvoor niet naar de huisarts gegaan, omdat ik dacht dit is erfelijk. En ja, dat komt zeker in de familie voor. In mijn studietijd 22-26 jaar kreeg ik ook nog eens last van hyperventilatie en hartkloppingen. In die tijd een aantal onderzoeken (o.a. inspanningstest, bloedonderzoeken, hartfoto enz.) gehad. Ik kreeg enkel te horen dat ik niets mankeer en dat het door stress zou komen. Uiteindelijk zijn deze klachten verdwenen en heb sindsdien een gezonde leefstijl opgepakt. Met name vitaminerijke voeding + sporten zijn de basis. De afgelopen jaren heb ik wel periodes gehad waarbij ik minder slaapuren had. Dit had veelal te maken met het soort werk wat ik had, waar ik op onregelmatige tijdstippen werkzaam was. Maar voor de rest nergens last van gehad. Totdat ik zo een 4 jaar terug steeds meer grijze haren zag. In het begin heb ik geen aandacht aan geschonken, maar met het toenemen van begon ik terug te denken aan de periode vanaf mijn jeugd tot de dag van vandaag. Op elk leeftijd hebben de mensen die mij niet kenden ouder ingeschat. Natuurlijke processen vinden op een vroege leeftijd plaats. Ik snap best wel stress en evt erfelijkheid kunnen een rol spellen, maar van ene kant denk ik wie maakt geen stressvolle periodes mee? Dus ik ben de afgelopen tijd begonnen te zoeken waar het aan zou liggen...

Mijn vraag aan jullie is de bovenstaande iets wat door schildklier zou komen? Zijn er mensen die jarenlang zelfde hebben ervaren en niet door hadden dat het aan schildklier zou liggen?

Alvast hartelijk dank.
Florence

Re: Nieuw hier + vraag

Bericht door Florence »

Beste Jesse,

De enige manier om uit te sluiten of het aan de schildklier zou kunnen liggen is je schildklierwaarden laten prikken.
En bij je arts vragen of dit al eerder geprikt is, dus oude waarden opvragen.
Een schildklier kan veel heibel veroorzaken. Maar je zou ook een of andere tekort kunnen hebben. Vitaminen mineralen etc.

Hoop voor je dat er nog respons komt vanuit een eigen ervaring. En ik ben benieuwd naar je waarden.

Groet , Florence
Kiek

Bericht door Kiek »

Schildklierwaarden hebben een bepaald vast individueel 24-uurs ritme.
De TSH is 's nachts het hoogst, en vervalt daarna de diepte in.
Maar in de hele vroege ochtend valt er nog misschien iets te maken met de restant van de nachtelijke hoge TSH.
Dus direct na opening van het lab in de vroege ochtend je FT4/TSH laten prikken.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
laura
Contacteer:

Bericht door laura »

hallo Jesse,

Wat je haar betreft zou je mijn echtgenoot kunnen zijn.
Jong kaal en jong grijs.
Beide komen in zijn familie voor.

In mijn familie houden de mannen een bos haar tot op hoge leeftijd.
Grijze haren komen ook pas laat.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Miss E

Bericht door Miss E »

ik word mijn hele leven al ouder uitgemaakt dan dat ik ben, als je 17 bent en voor 24 uitgemaakt word is dat nog grappig.
als je 24 bent en voor 34 uitgemaakt word is dat een stuk minder grappig.
op mijn 28ste was iemand verontwaardigd omdat ik claimde nog geen 30 te zijn geweest....

Hoe dan ook, haaruitval speelt bij schildklier problemen aan beide kanten een rol. Zowel bij teveel hormoon als bij een tekort aan hormoon.
Kiek heeft hier wel eens uitleg over gegeven hoe het zit met de levensfase van een haar die dan trager of sneller verloopt.

Als je haren het enige punt is waar je je in herkent binnen de schildklier dramatiek weet ik niet of je het antwoord direct bij de schildklier moet zoeken.
Zoals eerder al geopperd is kom je daar alleen achter als je bloed waarden hebt, laat nieuwe prikken of vraag oude waarden op.
(vaak kan je die tegenwoordig op de website van de prik locatie/ziekenhuis gewoon inzien)
Als het niet aan je schildklier ligt naar aanleiding van bloed waarden, is je voedingstoffen in de gaten houden het enige wat overblijft naast stress vermijden. Ondanks dat iedereen stress ervaart blijft stress net als suiker een sluipmoordenaar die meer kapot maakt dan je lief is en waar je vaak pas te laat achter komt.
Als het erfelijk is en mensen in de familie het zelfde doormaken blijven er weinig opties over ben ik bang, behalve geld sparen voor zo'n haar behandeling in een kliniek.

P.s. grijs kan bij sommige mannen best sexy staan btw
Plaats reactie