Voor niks medicatie? (Tsh verhoogd, t4 normaal)

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Raar idee?

Bericht door Teun »

Dag Bright,
ik zou maar een spreekuur afspraak maken bij de huisarts voor uitleg over het een of het ander. Nu heb je de informatie vaag gekregen via de assistente je TSH is te hoog, wat betekend dit? hoe zit het met de ft4? Nu moet je naar de apotheek. Zou wel prettig zijn als je weet wat je daar krijgt.
Waarschijnlijk vitamine d in hoge concentratie en levothyroxide.
Bij de apotheek zul je best meer informatie krijgen over de medicijnen, maar dat is onvoldoende.
Ik denk dat je recht hebt op meer informatie, bijvoorbeeld wat houden de uitslagen nu in en hoe gaat het verder, wat kun je verwachten, wanneer moet er opnieuw worden gecontroleerd.
Bright
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jan 2017, 12:35

Re: Raar idee?

Bericht door Bright »

Missmoon89 schreef: 20 jan 2017, 09:50 Misschien een goede vraag om te stellen aan die assistente? Welke medicatie ga je krijgen? Wel handig om te weten wat dan het vedere plan is.

Ik wordt net zo in het diepe gegooid als jij. Mijn tsh was 64 en daar word best nonchalant over gedaan. Gewoon medicatie slikken en elke 6 weken prikken tot t in balans zit. Voor hun is het routinewerk, het komt zeer veel voor vertelde mijn huisarts mij vandaag. Maar ja voor mij als persoon doet t veel en roept t vraagtekens op, hier is weinig tijd en begrip voor.

Jij hebt t voordeel dat het misschien iets tijdelijks is. Ik hoop dat je je snel beter gaat voelen.
Hey Missmoon,

Ja vervelend allemaal he? Ik voel me echt aan mijn lot overgelaten. Mijn tsh is dus niet zo hoog, dus denk dat het dan niet zo ernstig is als bij jou (?). Maar dan nog wil ik graag wel een beetje info. Dus ik ga maandag direct terug naar de huisarts!
Tja of het tijdelijk is? Volgens mij heb ik dit al minstens 5 jaar. En volgens mij nog veel langer. Wie weet wat de link is met die vroege puberteit van mij? En ik heb het idee dat ik me heel mijn leven al geestelijk niet goed voel en zelfs lichamelijk voel ik me nu niet heel veel anders... dus ja ik weet ook niet precies wat ik nu moet denken. Maar goed, ik probeer het maandag allemaal te vragen, in de hoop niet opnieuw afgescheept te worden met het gevoel dat het allemaal tussen mijn oren zit ;)
Ik hoop dat jij je ook snel beter gaat voelen. Sterkte!
Bright
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jan 2017, 12:35

Re: Raar idee?

Bericht door Bright »

Teun schreef: 20 jan 2017, 10:21 Dag Bright,
ik zou maar een spreekuur afspraak maken bij de huisarts voor uitleg over het een of het ander. Nu heb je de informatie vaag gekregen via de assistente je TSH is te hoog, wat betekend dit? hoe zit het met de ft4? Nu moet je naar de apotheek. Zou wel prettig zijn als je weet wat je daar krijgt.
Waarschijnlijk vitamine d in hoge concentratie en levothyroxide.
Bij de apotheek zul je best meer informatie krijgen over de medicijnen, maar dat is onvoldoende.
Ik denk dat je recht hebt op meer informatie, bijvoorbeeld wat houden de uitslagen nu in en hoe gaat het verder, wat kun je verwachten, wanneer moet er opnieuw worden gecontroleerd.
Ga ik doen! Inderdaad zit ik met heel veel vragen dus maandag sta ik bij de dokter op de stoep!
Bright
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jan 2017, 12:35

Re: Raar idee?

Bericht door Bright »

Ik heb nog een vraagje (sorry, misschien kan ik misschien beter ergens anders een nieuw topic openen?): maakt het nog uit dat ik toen bloed heb laten prikken laat in de middag (16.15u) en niet nuchter? Misschien is het beeld daardoor vertekend?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Raar idee?

Bericht door Teun »

Voor de volgende keren is het wel beter om sochtends vroeg te prikken. Als je de levothyroxide gebruikt deze dan pas na het prikken innmen. Voor nu maakt het niet uit. Je Tsh is te hoog en naar allerwaarschijnlijkheid smorgens nog een fractie hoger.
Bright
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jan 2017, 12:35

Re: Raar idee?

Bericht door Bright »

Oke. Bedankt voor je antwoord!!
Nog 1 vraag en dan hou ik (voorlopig) op: als ik zou willen weten of het om de ziekte van Hashimoto gaat, is het dan beter om nog geen medicatie te gebruiken totdat dat getest is, of maakt dat niks uit? (Ja sorry als ik domme dingen vraag hoor, maar ik snap het nog allemaal niet echt en mijn hersens werken momenteel niet echt mee :) )
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Raar idee?

Bericht door Teun »

Ik zou niet wachten met het innemen van je medicatie. Waarschijnlijk moet je binnenkort weer prikken en dan kan de tpo mee genomen worden. Voor de behandeling maakt het niets uit. Voor jou is de behandeling nu belangrijker dan te weten of je tpo waardes verhoogd zijn.
En vragen die je bedenkt moet je gewoon stellen. Zo krijg je inzicht in je ziekte.
Bright
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jan 2017, 12:35

Re: Raar idee?

Bericht door Bright »

Oke. Heel erg bedankt voor je antwoorden! Fijn!
Bright
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jan 2017, 12:35

Voor niks medicatie? (Tsh verhoogd, t4 normaal)

Bericht door Bright »

Hallo,

Ik ben vandaag bij de dokter geweest en heb medicijnen opgehaald.
Echter, ik heb nu pas de t4 waarde gehoord en als ik hier zo rondsnuffel, lijkt het erop dat er eigenlijk helemaal (nog) niet zoveel aan de hand is! Want die valt met 12.4 gewoon binnen de normaalwaarden, bij een tsh van 7.
Ik heb wel veel klachten en ook is 5 jaar geleden door internist gezegd dat de schildklier iets te groot was. Maar verder is er nooit iets in het bloed gevonden.

Is het niet raar dat er nu dan direct met medicatie gestart wordt, na 1 keer bloedprikken terwijl alleen tsh iets verhoogd is? Ik ben nu dus bang dat ik 'voor niks' medicatie krijg. Ik snap er eerlijk gezegd ook allemaal niet veel van en de dokter legde ook niet veel uit

Bovendien vraag ik me af of al mijn klachten wel door deze waarden verklaard kunnen worden. Hier zijn immers zoveel mensen met wel extreme waarden. (Voel me een aansteller :oops: ). Ligt alles dan vooral aan het vitamine d tekort (35)?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Voor niks medicatie? (Tsh verhoogd, t4 normaal)

Bericht door Teun »

Hallo Bright,
Ik zou ook denken dat met eenmalig deze waarde is behandeling niet nodig. Meestal wordt het dan na een paar maanden/half jaar weer getest.

Maar als jij al zoveel jaar bij de huisarts loopt met deze klachten en deze uitslag hebt van een laag normale ft4 en een verhoogd tsh wil de huisarts misschien middels een proefbehandeling kijken of dit effect heeft. Wel jammer dat dit dan niet met je besproken is.

Wat de klachten betreft zegt niet altijd de hoogte van de getallen alles. De een heeft heel veel klachten bij een kleine afwijking terwijnl een ander met het tienvoedige minder klachten kan hebben. Elk mens is anders.

Vitamine d of b12 tekort kunnen ook enorm veel klachten geven. Sterkte.
Plaats reactie