Ana stelt zich voor

Van harte welkom op het Schildklierforum! Stel je voor bij voorkeur in het subforum van jouw keus!
Plaats reactie
Ana

Ana stelt zich voor

Bericht door Ana » 26 jun 2017, 19:12

Hallo,
Ik ben Ana en sinds kort weet ik dat ik Hashimoto heb, met (nu nog) subklinische hypothyreoidie.
Het stomme is dat ik jaren terug al veel last had van extreme vermoeidheid en gewrichts-/spierpijnen en –stijfheid had gekregen. Er is toen bloedonderzoek gedaan door de huisarts maar “alles was oke”.
Nu ik de diagnose heb (loop sinds kort bij de internist), ben ik wat data op gaan vragen en blijk ik jaren terug al subklinisch te zijn geweest. Frustratie dus. Ik weet mijn klachten aan een stressvol leven, angsten & een burn-out die ik eerder doormaakte. Op dit moment in mijn leven kon ik het psychische aspect (gaat allemaal best oke) niet linken aan mijn erger wordende klachten, vandaar opnieuw onderzoek, nu bij de internist.
Het gekke is dat ik altijd gedacht heb dat ik eerder een (te) snelle schildklier heb gehad, omdat ik – ook nu nog- altijd een (te) hoge rusthartslag heb, hartkloppingen/overslagen, veel & snel zweten, etc. Maar tegelijk blijk ik ook al jaren wel andere typische hypo klachten te hebben (nu ik me er ineens in ben gaan verdiepen).
De waarden die ik heb (met dus anti-TPO+) zijn:
Apr 2015: TSH 6.2 – FT4 18.6 (?h)
Mei 2017: TSH 3.4 (~12.00?h)
Jun 2017: TSH 7.5 – FT4 14 (8.00h)
Jun 2017: TSH 4.8 – FT4 16.6 (~15.00h)
De internist zei dat ze normaal niets zou doen (ondanks mijn klachten dus), maar omdat ik een kinderwens heb, vond ze het wel nodig te behandelen en ben ik zojuist begonnen met Thyrax.
Ik maak me zorgen om de instelling, omdat ik weet dat levothyroxine gepaard kan gaan met versnelde hartslag en hartkloppingen, die ik dus al heb. Op een ECG was recent een sinusritme met PVCs waarneembaar (in de paar minuten dat het filmpje gemaakt is, ik had het niet eens door). De internist laat me starten met 25 mcg, ik vermoed ivm bovenstaande. Ze dacht dat ik teveel last zou hebben van hogere instap. Voor zwangerschap wordt aanbevolen om richting TSH 1 te gaan, maar hoe hoog moet mijn optimale FT4 wel niet zijn (en dat in combinatie met mijn nu al snelle/overslaande hart).....
Ik hoop op het forum wat informatie en wellicht adviezen te mogen ontvangen.
Groetjes, Ana

Ana

Re: Ana stelt zich voor

Bericht door Ana » 26 jun 2017, 21:29

Hoi Emby,
Dankjewel voor je snelle reactie. Ik begrijp dat jij nu ook thyroxine neemt? En dat het de hartslag dus niet nog extra heeft verhoogd....?
Ik vraag me sowieso af of/hoe een hoge hartslag/ritmestoornis/hartkloppingen gelinkt is aan hypo.
Ik zal het even aanzien komende weken. Heb over 3 weken eerste prikmoment (vroeg, weet het, maar heb biologisch gezien helaas niet super veel tijd meer, ...en wetende dat het instellen lang kan duren....maar wil ook zeker niet te snel in dosering "omhoog" gaan ivm bovenstaande).
Groetjes

Kiek

Bericht door Kiek » 27 jun 2017, 09:16

Welkom, Ana!

Je gaat binnenkort naar het lab.
Het doel is juiste waarden te krijgen, door je waarden te vergelijken met de vorige waarden.

Zorg dat je je 's ochtends vroeg laat prikken voor TSH/FT4.
Zonder de levothyroxine van die dag.
Die pilletjes neem je mee, en slik ze na het prikken.
Dit is belangrijk.

Je waarden golven over de dag en nacht.
Ze worden beïnvloed door de geslikte levothyroxine, de tijd, overige medicatie, voeding, leefstijl, enzovoorts.
Daarom a l t i j d ongeveer dezelfde tijd aanhouden, en omstandigheden, en hetzelfde lab.
Want een ander lab gebruikt weer ander testapparatuur waaruit andere waarden komen.

Misschien is het streven naar een TSH van 1 mU/l een beetje teveel van het goede.
Het zou best kunnen zijn dat een TSH van 2 of 3 beter bij je past.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

rosan

Bericht door rosan » 27 jun 2017, 10:03

Hi Ana,
vervelend dat je hier nu achter komt, terwijl het je al eerder verteld had kunnen worden.
Ik vraag ook altijd mijn waardes precies op, zodat ik zelf naar de waardes kan kijken. Zou ik in het vervolg ook zeker doen! Zo hou je een beetje inzicht. Ik hoop dat je snel ingesteld bent zodat je je zwangerschapswens kan vervullen! Ik snap dat je daar vaart achter wilt zetten.

Ik heb zelf graves (op het moment in remissie). Ik had ook in de periodes dat ik juist te langzaam ging toch een hoge hartslag (en angstig). Het enige grote verschil was in mijn hoofd: Wazig bij hypo, en te snelle gedachtes bij hyper. Anyway, van wat ik heb begrepen kan dit meerdere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld, hogere levels van (nor)adrenaline, wat de hartslag verhoogt (en angstgevoel kan geven), kan een oorzaak zijn. Een juiste hoeveelheid levothyroxine zou in dat geval alleen maar goed doen voor je hartslag.

Mocht je op dit moment te veel last hebben van je hartslag, overleg dit dan met je arts, die kan eventueel nog beta blokkers voorschrijven tot je goed bent ingesteld. Dit helpt als een tierelier met je hartslag naar beneden krijgen.

Ana

Bericht door Ana » 27 jun 2017, 17:54

Hoi Kiek en Rosan,

Bedankt voor jullie welkom en reactie :-)

Kiek, ik heb me inderdaad al wat ingelezen mbt prikken, ook hier, en ga het zeker op die manier doen voortaan. Vond het al een beetje vreemd dat de internist eerder geen link maakte met tijd van de dag oid, maar eerder dacht dat de zo verschillende labwaarden niet betrouwbaar waren ...!?? (Ipv niet vergelijkbaar ;-))
Heb trouwens gevoelsmatig zelf ook het idee dat ik mss boven de 1-2 TSH zal vallen...we zullen zien.

Rosan, ja erg frustrerend van het "tijdverlies"...had anders al lang en breed ingesteld kunnen zijn. (Ga het ook zeker nog terugkoppelen naar huisarts want vind dat zij toch best op de hoogte moeten zijn van zulke essentiele informatie.) Ik voel de tijdsdruk erg, maar zal echt moeten leren dit los te laten nu.
Goed ook om je ervaring mbt hartslag te lezen en te weten dat het wellicht niet erger wordt. Ik houd het even in de gaten!

Groet Ana

Plaats reactie