Piety stelt zich voor

Van harte welkom op het Schildklierforum! Stel je voor bij voorkeur in het subforum van jouw keus!
Plaats reactie
Piety
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Piety stelt zich voor

Bericht door Piety » 30 jul 2017, 19:20

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Piety en 70 jaar. Ik werk niet meer en ben dus gewoon thuis.
Ik ben al sinds mijn 40ste 'bewust' schuldklierpatiënt. Mijn schildklier ging te snel waarvoor ik toen de gebruikelijke medicatie slikte.

Op een gegeven moment mocht ik zonder medicatie verder omdat mijn schildklier 'latent' (sluimerend) was. Zo noemde mijn internist dat. Hij ging wel iets te snel maar ik kon daar goed mee leven. Ik werkte immers niet meer en kon mijn dagen zelf indelen.

Wel ieder half jaar voor controle bloedprikken. Dit ging jaren zo door. Mijn internist zei me wel dat ik enig risico liep op hartritmestoornissen en botontkalking. Ik schonk daar verder geen aandacht aan omdat ik me prima voelde.
Maar goed op een gegeven moment kreeg ik in 2008 dus last van hartritmestoornissen die ik wel weer kon beheersen met bètablokkers. In 2011 bleek na een hielscan dat ik ernstige botontkalking had. Daarvoor slik ik nu risedronaatnatrium 75 mg (een bisfosfonaat) plus CalciChew D3 1000mg/800I.E. (een kalktablet met vitamine D)

In 2013 moest ik op advies van de endocrinoloog toch maar de radioactieve pil slikken om mijn iets te snelle schildklier tot rust te brengen. Er zou geen gevaar zijn dat hij daarna te langzaam zou gaan werken. Ik had een minimale dosis radioactief spul nodig. En voor verdere controle naar mijn huisarts.

Dus wel! Langzaam maar zeker gaven mijn waardes aan dat mijn schildklier niet voldoende hormoon meer aanmaakte. Ik bleef me wel gewoon goed voelen.

Iedere drie maanden bloed prikken om te kijken naar het verdere verloop.
Dat ging dus bergafwaarts. Ik begon last te krijgen: extreem vermoeid na het sporten (krachttraining in een sportschool) of gewoon overdag ineens heel erg vermoeid zijn. Mijn huisarts drong nu aan op medicatie. Op 16 februari 2017 kreeg ik Levothyroxinenatrium Teva 25 mg. Thyrax was nog niet leverbaar. Ik verdroeg het medicijn zonder problemen en ook mijn waardes verbeterden. Na drie maanden slikken waren de waardes goed. Wat was ik blij! Zomaar goed en dat zonder gedoe en me rot voelen. Ik had er zoveel over gelezen.

Maar sinds een paar weken ga ik me vreemd voelen. Ik krijg allerlei vervelende ongemakken. Ik noem er een paar: wankel op de benen, vermoeidheid, wazig gezichtsvermogen, onwel gevoel in de ochtend, tintelende handen, hartritmestoornissen, geheugenverlies, opvliegers. En wat ik nog het ergste vind: het lijkt wel of zich een vetmassa om mijn lijf vormt. Voor het eerst in mijn leven groei ik dicht. Het is geen vocht, nee puur vet. Dit geeft mijn speciale weegschaal aan. Het percentage stijgt gestaag. Ook het visceraal vetpercentage stijgt. Ik barst uit mijn kleren!

Ik heb meerdere keren gelezen dat dit kan gebeuren bij het slikken van Levothyroxine.
Eigenlijk wil ik nu overgaan op de echte Thyrax. En nu dus mijn vraag: HEEFT DIT ZIN?

Hieronder mijn waardes:
29-6-2015 T4 11; TSH 5,6
20-10-2015 T4 10; TSH 4
17-6-2016 T4 11; TSH 5,9
4-1-2017 T4 11; TSH 6,1
31-5-2017 T4 12; TSH 2,19 = na drie maanden medicatie

Misschien is het wel erg lang geworden.....
Ik hoop op een antwoord van jullie.
Groetjes van Piety

Piety
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Piety, even voortstellen naar Hypothyreoïdie

Bericht door Piety » 31 jul 2017, 09:19

Hallo mensen! Ik heb mijn bericht van 30 juli j.l. even verplaatst naar het subforum Hypothyreoïdie: viewtopic.php?f=10&t=2395

Plaats reactie