Opnieuw voorstellen: Sweet

Van harte welkom op het Schildklierforum! Stel je voor bij voorkeur in het subforum van jouw keus!
hypootje

Re: Opnieuw voorstellen: Sweet

Bericht door hypootje » 02 dec 2013, 20:30

Ja, je zit helemaal goed.

TSH uit de hypofyse onderaan de hersenen stimuleert de schildklier om schildklierhormonen te maken. De hypofyse meet a.h.w. de hoeveelheid schildklierhormoon en maakt dan minder of meer TSH.
Is de TSH te hoog, is er te weinig schildklierhormoon (T4 en T3). Als de schildklier niet meer schildklierhormoon kan maken, blijft de TSH hoog. Die TSH probeert alsmaar om de schildkliercellen te porren meer te maken. Hoe hoger de TSH hoe minder schildklierhormoon er dus in je lichaam circuleert.

Thyrax, Euthyrox, Eltroxin, levothyroxinenatrium en L-thyroxine bevatten allemaal hetzelfde schildklierhormoon (T4) en de pillen vullen dus het tekort aan. Het schildklierhormoon in pillen is identiek aan je eigen schildklierhormoon. Als je deze pillen gaat slikken, daalt de TSH weer want de hypofyse meet weer meer schildklierhormoon.

Omgekeerd als TSH te laag is, circuleert er teveel schildklierhormoon. Dan krijg je medicijnen om de hormoonproductie in de schildklier te remmen of blokkeren (Strumazol bijv).
Het kan ook zijn dat je teveel schildklierhormoon in pillen slikt en de dosis iets moet verlagen. Tenzij duidelijk is dat je een (te) lage TSH nodig hebt om je optimaal te voelen als je pillen slikt.

Blijven lezen!

Sweet

Bericht door Sweet » 03 dec 2013, 08:50

Helder! Jullie zijn toppers!

Sweet

Bericht door Sweet » 05 dec 2013, 11:22

Gisteren gebeld met het ziekenhuis en vandaag belde mijn interniste terug.
Ze gaat akkoord met een 'proefbehandeling' en stuurt me een recept voor Euthyrox. Ze had het eerst over 50 microgram (?) later toch over 25.

We gaan het zien.

Jenny

Bericht door Jenny » 05 dec 2013, 11:46

Goed idee om eerst met 25 mcg te beginnen, kun je eventueel langzaam opbouwen.
Ik hoop dat jij je gauw weer beter gaat voelen.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding

Sweet

Bericht door Sweet » 18 mar 2017, 12:39

En dat was begin 2014.

Na een maandje of wat kon ik weer stoppen, kon ook niet zo goed overweg met de Euthyrox.
Schildklier bleef stabiel.
Tot vorige maand. Ik had al zo'n vermoeden, ik kwam aan (nog meer), was moe en mijn nagels kregen vertikale breuklijntjes plus last van mijn ogen.
Dat had ik al eens eerder gezien.
Eergisteren belde de huisarts en vertelde me dat de schildklier gestopt is. Dus snel weer beginnen met 50 mg Eythyrox...
De precieze waarden weet ik nog niet, maar zal laag zijn.

We gaan het zien.
Hoe is het met jullie? Ik ga even lezen.

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 23 mar 2017, 12:31

hallo Sweet,

Hopelijk gaat het snel weer de goede kant op!
En welkom terug.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Sweet

Bericht door Sweet » 01 mei 2017, 16:07

Dank je, Laura.

Zojuist mijn nieuwe waardes binnengekregen.
1 Maart was TSH 123, nu met 50 mg Euthyrox 19
1 maart en nu is FT4 13,4

Dus langzaam weer de goede kant op.

Euthyrox wordt met een kwart verhoogd.

Kiek

Bericht door Kiek » 01 mei 2017, 18:33

Wat een schildklier-roetsjbaan heb je achter de rug!

Als je je TSH/FT4 waarden hier doorgeeft, dan kan ik zien wat je richtwaarden zijn.
Dat kan handig zijn bij de aanpassing van je dosering.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

Teun

Bericht door Teun » 01 mei 2017, 23:36

In 6 weken tijd de tsh van 123 naar 19, mijn hemel wat een snelle daling. Niks langzaam de goede kant op, gaat volgens mij heel hard. Lijkt mij niet fijn voelen. Succes.

Sweet

Bericht door Sweet » 02 mei 2017, 08:43

Dank je, Teun.
Jij ook, Kiek.

Als je dat voor me zou kunnen bereken, graag!
De waarde FT4 die ik gisteren doorkreeg is 13,4. Zes weken daarvoor was dat praktisch hetzelfde.

Nu snel aan het werk. Nou, snel....
Ik ben heel blij dat ik zittend werk heb, anders had ik het de afgelopen periode waarschijnlijk niet gered.

Fijne dag, allemaal!

Plaats reactie