voorstellen en invloed sport op schildklier

Van harte welkom op het Schildklierforum! Stel je voor bij voorkeur in het subforum van jouw keus!
Plaats reactie
blunder

voorstellen en invloed sport op schildklier

Bericht door blunder » 20 apr 2018, 16:18

Beste forumleden.
De uitslag van mijn laatste bloedtest viel tegen dus ik moet er nu toch werk van maken. Het verhaal is als volgt. Vier jaar geleden op mijn 55ste begonnen met wielrennen, in een toerclub. Het jaar daarna enthousiast geworden voor de triatlon. Een jaar later is door een sportarts overtraining vastgesteld. De bloedwaarden zouden dat bevestigen. De bloedwaarden waren op dat moment mei 2017 alat (36), TSH (5.5) en T4 vrij (16.1)
Daarna gesport volgens een herstelschema en toen bij onvoldoende resultaat heb ik 4 mnd rust genomen met 3 maal per week een flinke wandeling.
In januari 2018 waren de waarden alat (32), TSH (5,2) en T4 vrij (12) Dit ging m.i. de goede kant op.
Half maart 2018 begon het toerseizoen van mijn fietsclub dus ik ben 2 maal per week minimaal 100 km per keer aan het fietsen
Voor de zekerheid toch nog even het bloed laten testen : alat (23), TSH (6.9) en T4 vrij (11)
De grote vraag is of de afwijking komt door te veel inspanning ( goede alat-waarde duidt op herstel) komt of dat mijn schildkier ongeacht de inspanning kuren heeft. De sportarts adviseerde mij de huisarts om een verwijzing te vragen voor de internist om deze vraag te beantwoorden.
Heeft iemand anders hier ervaring mee????

BB1100XX

Re: voorstellen en invloed sport op schildklier

Bericht door BB1100XX » 20 apr 2018, 21:15

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat sport niet een dusdanige verslechtering van de TSH zou moeten geven.
Een verwijzing naar de internist lijkt me op zijn plaats.

Waar staat de alat waarde exact voor??

P.S.
Ik heb de stoute slippers even aangetrokken en zelf gegoogled.
Weetje zeker dat je goed geinformeerd bent over die alat waarde???

zie:
https://www.labuitslag.nl/bloedtest/alat/

blunder

Bericht door blunder » 20 apr 2018, 22:32

Beste BB, gooi maar in mijn pet. Ik heb ook gegoogeld op alat-waarden en begrijp ook niet waarom dat iets zou moeten zeggen over herstel van overtraining. Ik ga dit navragen. Ik heb op dit forum wel gelezen dat sport /inspanning en tsh-waarden elkaar beïnvloeden maar als de invloed van inspanning op de schildklier gering is dan kan ik dus waarschijnlijk gewoon blijven fietsen.... :D :D Ik wacht het bezoek van de internist af en hou jullie op de hoogte. Alvast bedankt voor je reactie

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 20 apr 2018, 22:54

Als ik jou was zou ik eerst 'even' je schildklier waarden op orde maken voor je weer heel hard gaat fietsen. Tot die tijd blijven bewegen naar vermogen is wel goed om te doen.
Maar push jezelf niet nonstop over de grenzen.

De schildklier waarden die je schrijft lijken meer op een sub klinische hypo.
Alhoewel je FT4 ook wel zakt na verloop van tijd.

Ik kan me niet echt voorstellen dat door het sporten je schildklier waarden buiten de normaalwaarden schieten. Vooral de TSH niet.

Succes bij de internist.
Ik ben benieuwd wat er uit komt.

blunder

Bericht door blunder » 21 apr 2018, 10:14

Tja wat is wijsheid. Ik ben blij te lezen dat de tsh waarschijnlijk niets met inspanning te maken heeft (ik stel het wat zwart-wit) en blijf voorlopig fietsen omdat ik me daar erg goed bij voel. En ik push me niet constant over de grenzen maar ik ben wel moe en trek minimaal 2 dagen uit voor herstel. Als ik ingesteld moet worden op de juiste tsh-t4 komt er nog genoeg gedoe op me af als ik de verhalen lees op dit forum....
Ik meld nieuwe ontwikkelingen en de reactie van de internist. Dank maar weer voor je eerlijke reactie

blunder

Bericht door blunder » 04 mei 2018, 13:27

Bij de huisarts geweest. Zij vindt ook dat intensief sporten niet kan leiden tot een trage schildklier. Doorverwijzing naar een internist om die reden vond ze niet nodig. Zij stelde voor om met medicatie te beginnen. Ik wil liever nog even wachten en kijken of de tsh en vrije t4 zich vanzelf herstellen. Ik heb 2 belangrijke klachten. Trage stoelgang sinds een jaar waar ik nu 1 maal daags macrogol voor drink. Werkt prima.
Daarnaast emotioneel een beetje instabiel maar dat weet ze eerder aan tekort oestrogeen (10 jaar geleden eierstokken en baarmoeder verwijderd). Ik was een half jaar geleden begonnen met het verminderen van het slikken van oestrogeen omdat het weer volgens een andere waarnemend arts beter was om er mee te stoppen. Ik ga nu de oude dosis oestrogeen weer slikken en ik denk dat dit inderdaad een oplossing is. Ik had zelf alleen niet die relatie gelegd. Gelijk weer een bloedtest gedaan en de tsh is verlaagd naar 6.3 en t4 vrij is gestabiliseerd op 11. Ik vind dit geen verkeerd resultaat. Afgesproken om in juli weer bloed te prikken, lekker te gaan fietsen en genieten van de zomer. Ga ik doen.

Teun

Bericht door Teun » 04 mei 2018, 22:24

Waarschijnlijk is dat op dit moment de beste keus. Hoop dat het stabiel blijft. Succes.

blunder

Bericht door blunder » 06 mei 2018, 19:27

heel erg dank je wel, ik hou jullie op de hoogte

blunder

Bericht door blunder » 06 jun 2018, 15:47

Nieuwe bloedwaarden 8.3 TSH en vrije T4 11.
De huisarts vond het beter te beginnen met thyrax. Vandaag begonnen met 25 mg per dag
Ach ja, we zullen zien

Plaats reactie