Antistoffen en postpartum thyreoïdie

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Plaats reactie
Mamsy

Antistoffen en postpartum thyreoïdie

Bericht door Mamsy » 21 aug 2018, 12:57

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag.

Na mijn bevalling werd een postpartum thyreoïditis gediagnosticeerd door de internist.
Ik had eerst te veel schildklierhormoon in mijn bloed en 6 weken later veel te weinig: tsh 164, t4 1,2.
Sindsdien slik ik 50 mg euthyrox.

Zelf had ik toen ook gevraagd om anti tpo te laten controleren.
Dat was hoger dan 600.
Hoeveel precies was niet bekend, alleen hoger dan 600.

Maar toen ik vroeg of ik dan hashimoto heb kon de arts in opleiding mij dat niet zeggen, ze zei: ik zal het overleggen met de arts en dan kijken hoe we dat in het verhaal kunnen inpassen.

Ik spreek de arts in opleiding elke 6 weken 5 minuten aan de telefoon na het prikken en voel me niet goed, ondanks dat de laatste keer t4 9.9 was en tsh 68.

Ik zit met veel onzekerheid en de vraag: hoe zit dat met die antistoffen? Ik dacht dat je met zo'n waarde aan antistoffen hashimoto had?...maar krijg van de arts nu dus pas over een maand misschien wat meer duidelijkheid.

Wie kan mij helpen door wat meer uitleg te geven?

Al vast bedankt, groetjes mamsy

BB1100XX

Re: Antistoffen en postpartum thyreoïdie

Bericht door BB1100XX » 21 aug 2018, 16:32

De naam van de aandoening maakt geen verschil ten opzichte van de behandeling.
Klinkt wat cru misschien, die naam is leuk maar voegt niets toe.
Die antistoffen hebben we al eens een conversatie over gehad,ik zal hem even opzoeken voor je.

Het belangrijkste is, is dat je elke dag netjes je medicatie slikt. De voorkeur gaat uit naar sochtends vroeg minimaal 30 minuten voor je ontbijt.

Je waarden gaan de goede kant op, maar je bent er nog niet.
je lichaam heeft vooral heel veel tijd nodig om te herstellen.

Ik weet nog wel dat ik ook compleet gefrustreerd werd van dat wachten de hele tijd, en nog steeds.
Maar je lichaam heeft die tijd echt nodig, en die 6 weken zijn echt het minimale aantal weken dat je moet uitzitten met 1 dosis.
Tijdens die 6 weken kan je je een periode beter voelen en weer slechter, dat hoort er allemaal bij.

Ik denk dat 50mcg wel wat aan de lage kant is met zulke waarden, maar ik durf hier niet echt iets over te zeggen.
Je bent ook nog herstellend van je bevalling denk ik ?
Ik heb gemerkt bij een vriendin dat dat ook niet met 6 weken allemaal weer in orde is.

P.S.
Hierbij de link naar het topic waar de ANTI TPO conversatie plaatsvond.
Zo clear as mud word er gezegd.... zo clear dat ik er nog steeds niets van begrijp.
Misschien word jij er wel wijzer van, en geeft het de antwoorden die je zoekt.

viewtopic.php?f=6&t=2709&hilit=anti+tpo

Lonneke1972

Bericht door Lonneke1972 » 21 aug 2018, 19:04

Allereerst hartelijk welkom!

Wat een vervelende bijkomstigheid na je bevalling. En, ik denk vooral te lezen dat je je wat alleen voelt in het leren omgaan met de hypotheriodie. Dit forum is met name voor het verkrijgen van inzicht heel helpend.

Zoals al gezegd, wat de oorzaak ook is, de behandeling blijft dezelfde: elke dag de juiste dosering levothyroxinenatrium. Elke dag in de ochtend, nuchter, minimaal een half uur later het ontbijt. In de opbouwfase elke 6 weken prikken en voor de meesten streven naar een TSH onder de 2 en een Ft4 grofweg ruim rond de 20.
Met deze kennis kun je zelf beoordelen of je al in de buurt van normaalwaarden bent.... Ik denk idd ook dat je nog wel waar meer medicatie kan gebruiken. En, vooral, want nu streven we naar de juiste nummertjes, streef naar je goed voelen! Dat zal, naast het ontzwangeren, nog best een tijdje aandacht vragen.
[size=85]17-02-2018 TSH 5.8 Ft4 14.3 T3 5.8 (diagnose, niet nuchter)
23-03-2018 TSH 3.2 Ft4 15.2 (25 mcg Teva)
20-05-2018 TSH 3.2 Ft4 15.5 (50 mcg Teva)
29-06-2018 TSH 1.8 Ft4 15.8 (75 mcg Teva)
06-09-2018 TSH 1.3 Ft4 17.2 (87,5 mcg Teva)
[/size]

Mamsy

Bericht door Mamsy » 22 aug 2018, 12:16

Bb1, dank je voor de informatie; het blijft wat onduidelijk hoe het nu zit met die antistoffen inderdaad.

Ik ben ruim 6 maanden geleden bevallen en kreeg de ergste klachten na ruim 3 maanden.

Goed om te lezen dat het na het krijgen van medicatie op en neer kan gaan.

Mamsy

Bericht door Mamsy » 22 aug 2018, 12:24

Hoi Lonneke, bedankt voor je reactie.

Ik voel me inderdaad wat verloren met zo weinig contact met de arts.
De laatste keer wilde ze de medicatie niet verhogen omdat er een goede stijgende lijn zat in het bloedbeeld.
Maar juist daardoor voelde ik mij teleurgesteld omdat ik mij geen haar beter voel.
En ik werd bang: wat nu als ik mij voor de rest van mijn leven zo blijf voelen?

Ik heb moeite om vertrouwen te houden in de goede uitkomst van de behandeling en de baby vraagt extra veel energie die ik nu juist niet heb.

Het valt daardoor niet mee om geduldig te blijven.

Ps: ik neem mijn medicatie idd elke dag op nuchtere maag in en wacht dan tenminste een half uur met iets eten.

mamavan2

Bericht door mamavan2 » 22 aug 2018, 14:33

Welkom op het forum. Met deze cijfers/bloedwaardes zul je je inderdaad nog niet goed voelen. Ik denk dat ophogen zeker op zijn plaats is.
Heb je mogelijkheid om iemand uit je omgeving eens op je kindje te laten passen? Als jij een paar uurtjes daarmee wordt geholpen, geeft ook weer lucht, is mijn ervaring.

Kiek

Bericht door Kiek » 23 aug 2018, 12:05

Hallo Mamsy,

Je hebt kans dat je postpartum thyreoïditis van levenslange duur is.
Dat betekent dat je afhankelijk bent en blijft van lab en apotheek.
Zorg dus dat je de betekenis van je TSH/FT4-waarden leert kennen.
En je reactie op de op te bouwen hoeveelheid levothyroxine.
Zo ben je in staat in samenspraak met je huisarts, en je toekomstige huisartsen, je dosis te bepalen.

Ieder mens heeft een net iets verschillende (ver)werking van TSH met de FT4.
Je TSH reageert op uiterst persoonlijke wijze op de hoogte van je FT4.
Dat patroon is aangeboren. En blijft je hele leven aanwezig.

Heb je een reeks TSH/FT4, dan kan ik je aangeboren
set point gebiedje eruit halen.

Het is voor een lab best ingewikkeld om de FT4 precies te bepalen.
Er bestaan internationale commissies die deze situatie proberen te verbeteren.
Je TSH/FT4 hebben een 24-uurs dynamiek, afhankelijk van het tijdstip van slikken, leefwijze en prikken.

Daarom is het belangrijk om altijd onder dezelfde omstandigheden naar het lab te gaan:
's ochtends vroeg, nuchter, zonder levothyroxine (na prikken pas slikken), zelfde lab.
Dan krijg je waarden die met elkaar te vergelijken zijn.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Plaats reactie