Marieke stelt zich voor

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Marieke14

Re: Ik stel me voor.

Bericht door Marieke14 » 12 okt 2018, 16:39

Dank je wel voor je antwoorden! Allemaal trouwens...
Groetjes Marieke

Marieke14

Bericht door Marieke14 » 15 okt 2018, 12:14

Hoi kiek,
Ik ben voor mijn klachten naar de huisarts geweest! Ik denk nl dat ik te hoog sta ingesteld.
Ook besproken dat ik setpoint wil berekenen om te kijken of dit zo is.
Hij had er nog nooit van gehoord maar wil graag meewerken!
Nu is mijn vraag:
Hoe vaak moet ik bloedprikken om dit te kunnen berekenen en om de hoeveel tijd?
Heeft het zin om dit paar keer wekelijks te doen en dan nuchter in de ochtend?
Hoop dat je mij antwoord kunt geven!
En ksn ik ergens goede info over setpoint vinden welke ik ook aan de huisarts kan geven?
Ik hoor graag van je...
Groeten Marieke

Kiek

Bericht door Kiek » 15 okt 2018, 12:41

Hallo Marieke,

Voor het set point zijn uitsluitend waarden te gebruiken van hetzelfde lab, met dezelfde meetmethode/-apparatuur.

Volgens je bericht had je op 9 oktober j.l. een FT4 van 17.5 pmol/l met een voor jou bijpassende TSH van 1.1 mU/l.
Als dit je werkelijke reactie toont van TSH op de FT4, dan zou je deze waarden als uitgangspunt kunnen nemen.
Je verlaagt nu je dosis omdat je vermoedt dat je waarden te hoog zijn.
Dan volgt 6 weken later een lagere FT4 met een hogere TSH.

In principe heb je aan deze 2 perfect gemeten, enigszins variërende waarden genoeg.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Marieke14

Bericht door Marieke14 » 15 okt 2018, 13:07

Ha,
Wat fijn dat je zo snel reageert.
Ik ben 9 oktober idd gaan prikken maar dit was niet in de ochtend en niet nuchter. Moet ik deze voor de volledigheid op nieuw doen?
Ook ben ik nog niet verlaagd omdat mijn huisarts dan nu wil afwachten wat mijn setpoint is. Dus pas verlagen als hieruit blijkt dat ik te hoog zit.
Kan ik dan bv deze week nuchter prikken en volgende week ook nog eens om dan vervolgens eventueel te verlagen.

En heb je voor mijn huisarts geschikte info of link welke ik hem kan laten lezen?

Ik ben heel blij met je hulp. Voor het eerst in 10 jaar ben ik me hierin aan het verdiepen. Al 10 jaar klachten maar die zouden niet aan mijn schildklier kunnen liggen. Vandaag voor de eerste keer 'mijn poot stijf kunnen houden' bij de huisarts.
Hij wil er heel graag meer over leren/weten.
groetjes Marieke

Kiek

Bericht door Kiek » 15 okt 2018, 13:37

Je kunt inderdaad nog eens je bloed prikken, op de meest conservatieve wijze: nuchter, zonder levothyroxine in je maag, zelfde lab, enzo.
Ik hoef die waarden alleen maar in de app te zetten.

Maar als je nu al weet dat je een te hoge dosis gebruikt, dan is het wel raar dit pas te corrigeren als je iets over je eigen set point weet.

Een echte gebruiksaanwijzing voor het set point bestaat eigenlijk niet.
Het artikel hieronder (in de tekst onder mijn naam) gaat over de theorie van het set point.
Als je dat leest, alle wiskunde overslaand, dan krijg je misschien een idee hoe het werkt.
Laura heeft een blog waarop eveneens een uitleg geschreven staat:
https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... n-het.html

Dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Marieke14

Bericht door Marieke14 » 15 okt 2018, 14:01

Dank je wel. Ik neem het mee in mijn volgende afspraak.
De reden dat ik nog niet minder ga slikken is omdat mijn huisarts toch reserves heeft rondom mijn schildklier. Hij blijft erbij dat ik angstklachten heb die los staan van mijn schildklier.
Ik heb ook wel een beetje vreemde klachten. Vorige week voelde ik me echt enorm slecht. Heel onrustig/nerveus en alle bijkomende klachten hartkloppingen, licht in mijn hoofd, benauwd etc.
Nu voel ik me weer goed. Dit gaat bij mij echt op en neer. Aantal weken goed en dan weer aantal weken slecht.
Zoals gezegd ben ik dus zoekende en weet ik ook niet helemaal zeker of het aan mijn schildklier ligt. Maar nu voor het eerst in 10 jaar dat ik dit toch verder wil onderzoeken.
Vandaar mijn zoektocht naar antwoorden en mogelijke bijstellingen in medicatie na setpoint berekening.
Ik neem info mee naar de huisarts en ga opnieuw bloedprikken en over paar weekjes weer. Afhankelijk daarvan ga ik bijstellen.
Groetjes Marieke

Kiek

Bericht door Kiek » 15 okt 2018, 14:40

Als je snel wilt weten of je wel afhankelijk bent van levothyroxine, en verder gezond, dan doe je er goed aan een week geen levothyroxine te slikken. Vervolgens laat je TSH/FT4 bepalen.
Jij weet dan na 7 dagen, en dus ook je huisarts, of je de levothyroxine nodig hebt of niet.
Stel dat je helemaal geen schildklierfunctie hebt, dan is na één week pas de helft van je totale voorraad aan FT4 opgesnoept. Je staat in die situatie niet gelijk FT4-droog.

Misschien heb je er wat aan dit idee.

Vriendelijke groet,
Kiek

kruisje84

Re: Marieke stelt zich voor

Bericht door kruisje84 » 15 okt 2018, 17:33

Misschien kun je dit je huisarts laten lezen. https://schildklier.nl/wvds-home/fase-2
1-12 Tsh100 Ft4 2
4-5 Tsh0,02 Ft4 26
28-5 Tsh0,05 Ft4 21
20-6 Tsh0,13 Ft4 20
6-7 Tsh0,13 Ft4 20
25-8 Tsh0,21 Ft4 22
10-10 Tsh0,65 Ft4 20
28-11 Tsh4,8 Ft4 18
30-1 Tsh0,78 Ft4 20
23-2 Tsh2,1 Ft4 18

sjit

Bericht door sjit » 17 okt 2018, 10:28

Hallo Marieke,

Ik herken je klachten helemaal. Die periodes (vlagen) dat je je slecht voelt heb ik ook al 10 jaar, idd ook slecht zien en evenwichtsstoornissen. Het allerergste vind ik toch wel de vermoeidheid. Daarom ben ik op dit forum gaan lezen, hopelijk hebben we er wat aan!

Marieke14

Bericht door Marieke14 » 17 okt 2018, 11:26

Dag sjit,
Echt vervelend maar ik ben nu al blij met dit forum! Ik vind veel herkenning! Ik hoop dat ik er lichamelijk en geestelijk ook op vooruit zal gaan.
Mijn huisarts is nu net zo nieuwsgierig als ik naar het setpoint. We gaan het onderzoeken. Ik heb hem info gegegeven.
Wij vroegen ons wel beide af waarom zoiets niet bekend is in de medische wereld. Hij heeft er nog nooit van gehoord. Misschien weet kiek of iemand anders hier het antwoord op.
Ook is hij benieuwd naar de berekening op basis van maar 2 uitslagen. Ik heb hem de link van kiek uitgedraaid en meegegeven.
Ik zal het vervolg ook hier posten en als ik weer nieuwe labuitslagen heb vraag ik hier om de setpoint berekening!
Groetjes Marieke

Plaats reactie