Ilse is nieuw hier en snapt haar waarden niet

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Bambi

Ilse is nieuw hier en snapt haar waarden niet

Bericht door Bambi » 11 feb 2019, 13:55

Hallo, ik ben Ilse en heb al jaren een trage schildklier.

Op dit moment gaat het niet goed, ik zit thuis met schildklierklachten.
Mijn waarden zijn 4 weken gelden geprikt
Tsh 24
Ft4 5.4
Ft3 2.3
Mijn schildklier arts vond mijn tsh schrikbarend hoog en ik moest omiddelijk verhogen met 30 Mg thyreoidum.
Zo gezegd zo gedaan.
Ik voelde me daarna alleen maar slechter worden. Komt dit door de ophoging of door het besef dat ik ondanks dat ik eigenlijk toch wel altijd moe was maar gewoon op wilskracht maar door bleef gaan ( koppig als ik ben)
Ik heb het steenkoud, af en toe even lekker warm, ben enorm vaag en heb heel veel moeite dit te typen.
Moet ik mijn bloed nu alweer prikken, is dit normaal. Ik weet het even niet meer.

Groetjes Ilse

laura
Contacteer:

Re: Ilse is nieuw hier en snapt haar waarden niet

Bericht door laura » 11 feb 2019, 14:00

hallo Bambi,

Waarom slik je thyreoïdum?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Bambi

Bericht door Bambi » 11 feb 2019, 14:15

Hoi,

Omdat de thyrax bij niets tot weinig deed is mij thyreoidum voor geschreven ik heb het toen jaren goed gedaan en kon daarmee ook weer werken wat ik met thyrax absoluut niet meer kon.

Kiek

Bericht door Kiek » 11 feb 2019, 14:37

Welkom, Ilse!

Heb je een idee waardoor deze waarden veroorzaakt worden?
Weet je zeker dat je thyreoïdum van goede kwaliteit is?
Hoeveel thyreoïdum gebruik je?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Bambi

Bericht door Bambi » 11 feb 2019, 15:05

Hoi Kiek,

Ik weet het even niet zo goed meer door mijn vaagheid
Ik slikte altijd veel. 120 Mg in de ochtend en 120 Mg op middag in de winter
Afgelopen zomer of die daarvoor afgebouwd naar 120 in de ochtend en 60 in de middag. Ik voelde me goed en dacht dat ik minder medicatie nodig had.
Ik werd wel erg gestrest en was constant steenkoud en moe maar dacht gewoon niet na.
Heb ook een baanverandering gehad van een bureaubaan naar een zeer actieve baan waarin ik en dagbesteding locatie coördineer.
En langszaamerhand werd ik steeds gestrester en was mezelf zo aan het oppompen om door te gaan,tot iemand in mijn omgeving ziek werd,schildklierprobleem.

Toen dacht ik moet mijn bloed gaan prikken en zakte toen verder af, het bleek inderdaad steeds de trage schildklier te zijn.
Nu zijn mijn waardes zoals bovenstaande ,en het klopt toch dat mijn tsh te hoog is?
ik ben op middag met 30 Mg opgehoogd met de thyreoidum .
Dus in de ochtend weer 120 en in de middag 120 dit nu 4 weken.moet het nu straks beter worden ? omdat ik nu het idee heb dat het slechter gaat.
Of komt dat omdat ik er eindelijk aan toe geef?
Is er iets wat k moet doen of laten?

Bambi

Bericht door Bambi » 11 feb 2019, 15:08

De thyreoidum komt bij de natuurapotheek vandaan.
Ik zou niet weten of dit goede kwaliteit is.

Kiek

Bericht door Kiek » 11 feb 2019, 16:25

Ja, je slikt inderdaad wel heel erg veel, Ilse.
Ik denk niet dat dat te maken heeft met het al dan niet er aan toegeven.
Daarvoor slik je al te lang schildklierhormonen.

Het lukt je niet om normale waarden te krijgen.
Misschien lukte het je niet om steeds iedere dag je dosis te slikken?
Dan zakken je waarden uiteindelijk ook in elkaar.

Je lage FT4 bij gebruik van zoveel thyreoïdum spreekt eigenlijk ook al boekdelen.
Je FT4 is zo laag omdat het zo snel mogelijk afgevoerd wordt ter bescherming van je lijf.
Je slikt een chronische overdosis aan thyreoïdum.
Die hogere TSH is apart.
Het past bij onregelmatig gebruik.

Om je FT4 op te krikken zou je kunnen overstappen naar Euthyrox of Tirosint.
Die FT4 is belangrijk omdat die stof je cellen de gelegenheid geeft om uit vrije wil en op de momenten dat het noodzakelijk is, zo nu en dan de passerende FT4-tjes op te pikken.

Dan stop je voorgoed met de thyreoïdum, en neem je b.v. 125 µg Euthyrox of Tirosint.
Als je 6 weken deze dosering slikt, ga dan naar het lab om je TSH en FT4 te laten bepalen.

Wat zegt je huisarts over je situatie?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Bambi

Bericht door Bambi » 11 feb 2019, 17:01

Super dat er meegedacht wordt, alleen snap ik het niet.

De waarden die ik heb laten prikken waren toen ik 4 weken geleden in de ochtend 120 Mg slikte en in de middag 60 Mg

Mijn arts vond dat ik met deze waarden nog moest ophogen naar 120.
Had dit niet gemoeten?

Ik moet dus drastisch minderen en een t4 bij gaan slikken.,zoals de thyrax van vroeger?
Of helemaal overstappen op een thyrax, dat zie ik niet zitten toen kon ik niets.

Ik ben trouwens erg strak met het innemen van mijn medicatie.

Kiek

Bericht door Kiek » 11 feb 2019, 17:13

Hoi Ilse,

Schrijft je huisarts thyreoïdum voor?
Ik kan me goed voorstellen dat je eens wat anders wilde, en de Thyrax verruilde voor de thyreoïdum.
Maar er klopt iets niet. En ik weet niet wat.
Had je vroeger dezelfde soort waarden?

Als je je dosis niet vergeet, en je gebruikt zoveel thyreoïdum, vraag dan een verwijzing naar een endocrinoloog.
Zo iemand heeft meer inzicht, en kan met je bespreken wat je het beste kunt doen.

Sterkte!
Kiek

Bambi

Bericht door Bambi » 11 feb 2019, 17:20

Ik wordt er een beetje naar van dat ik dus schijnbaar veel te veel thyreoidum slik.

De klachten die ik altijd nog had en heb steen en steen koud zijn en enorm moe vaag in mijn hoofd, me niet kunnen concentreren en angstig komen die dan bij de t4 vandaan?
Ik voel me niet hyper,ben ik in het verleden ook wel geweest.

Plaats reactie