Kevertje stel zich voor

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Plaats reactie
Kevertje65

Kevertje stel zich voor

Bericht door Kevertje65 » 20 mei 2019, 16:10

Hallo allemaal,
Tja.......waar zal ik eens beginnen. Ik ben een man van 54 jaar oud.
Vorige jaar oktober is bij mij de ziekte van Graves geconstateerd.
Op dat moment was ik 10 kg afgevallen, mijn hartslag in rust tussen de 100 en 120, s’nachts had ik het erg warm, mijn handen trilde bij de minste inspanning, lopen ging slecht, de koppeling van de auto kon ik niet meer in gedrukt houden voor een verkeerd licht. En ik bleef met name spierpijn houden in mijn benen. En had last van mijn keel. Alle avond activiteiten zoals sport en edelsmeden had ik al afgebouwd. En ik was erg moe, moe en nog eens moe. Op wils kracht dus.

De endocrinoloog vertelde mijn dat ik per direct moest stoppen met mijn werk. 4 tot 6 weken rust op de bank thuis.
De behandeling was het stil leggen van de schildklier voor een jaar lang, en het bij slikken van het schildklier hormoon.
Tevens kreeg ik bètablokker voor mijn hartslag die ik zelf mocht spelen met de dosering om de hartslag weer normaal tekrijgen.

Werk. Na 2 maanden thuis geweest te zijn ben ik halve dagen gestart met werken, rustig aan mocht zelf bepalen wat ik ging doen. Het was er zwaar om te werken al na 4 weken zij mijn werkgever ga maar therapeutische werken, met het voordeel dat ik weg kan gaan wanneer ik dat onding vond.

Zo af en toe had ik een dag dat ik dikke ogen had en erg moe was, het herstel duurde een aantal dagen. In het ziekenhuis vertelde men luister naar je lichaam, dat is we leuk maar ik kreeg telkens de rekening achteraf.

Dit wilde ik niet meer, het herstel zat op slot. Ik werkte al een paar maanden om de andere dag een uurtje of 3 en dat was genoeg.

Zelf opzoek gegaan naar hulp, een ergotherapeut, die me tools in handen heeft gegeven en mijn situatie inzichtelijk heeft gemaakt.

Inmiddels heeft het bedrijf waar ik werk na 5 maanden de arboarts in geschakeld.

Momenteel werk in om de andere dag 6 uur en op de 2 dagen er tussen, ergens tussen de 2 en 4 uur, afhankelijk hoe ik me voel.

De oogarts heeft gekeken naar mijn ogen en heeft geconstateerd dat Graves in lichte maten in mijn ogen aanwezig is.

O ja, mijn bloeddruk is te hoog geworden daar voor slik in medicatie.

Wat ik moeilijk vindt aan het geheel is de tijd dat het duurt. 15 november gaat de blokkade van de schildklier eraf.

Ik vraag me af wanneer ik weer 100% kan werken.

Groet Kevertje.

elizabeth27

Re: Kevertje stel zich voor.

Bericht door elizabeth27 » 20 mei 2019, 16:38

Ja, dat worstelen met wordt t weer ooit normaal en kan ik 100 % werken en op welke termijn. Heel herkenbaar. Bij mij is in 1994 de diagnose Graves gesteld en ook ik heb dat eerste jaar een periode thuis gezeten en daarna therapeutisch en toen 50% en toen weer full time. Ik heb een paar jaar later de jodiumslok gekregen nadat stoppen met medicatie na iets meer dan een jaar niet t gewenste effect had.

Regelmatig haalde de schildklier me weer onderuit en vanaf 2001 ben ik 4 dagen gaan werken met de woensdag als break. Goede en minder goede periodes wisselden elkaar af. Zat zo nu en dan ook weer een periode thuis.

Het blijft een weg van de lange adem..... een zoektocht naar evenwicht en balans wat de ene keer beter lukt dan de andere. Ik heb nu een pauzejaar en ga vanaf augustus 3 dagen werken niet omdat ik dat wil maar omdat fysiek 4 dagen niet meer lukt. Als al je energie in werk gaat zitten..... moet je soms een stap nemen om ook nog energie over te houden voor naast je werk.

Gelukkig krijgt niet iedereen met Graves evenveel klachten en problemen. Feit is wel dat je ermee moet (leren) dealen. Sterkte voor jou!

laura
Contacteer:

Re: Kevertje stel zich voor

Bericht door laura » 20 mei 2019, 16:46

hallo Kevertje,

Dat klinkt wel heel bekend wat je zoal meegemaakt hebt.
Hoe het in de toekomst zal gaan?
Dat is niet direct te voorspellen.

Je zou misschien wel aan je arts kunnen vragen of je titratie kunt proberen.
Je slikt dan alleen strumazol in een lage dosis, zonder schildklierhormoon erbij.
De blokkade is er dan af.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Plaats reactie