Eindelijk de juiste waarde maar zo voel ik me nog niet.

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Kiek

Re: Eindelijk de juiste waarde maar zo voel ik me nog niet.

Bericht door Kiek » 19 jun 2019, 16:25

Hallo Marc,

Niet nuchter betekent een meerkeuzemenu.
Dat wil je dus juist voorkomen door dezelfde tijd, en dezelfde omstandigheden, en geen dynamische invloed van schildklierpillen.
Dus voortaan zo clean, zo schoon aan de haak als mogelijk!

Marc, gewoon doorsudderen op je huidige dosis.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

marc

Bericht door marc » 24 jun 2019, 15:45

Hoi Kiek,

Op jouw advies ben ik nuchter gaan prikken en tot mijn verbazing totaal afwijkende waardes. Verklaart waarschijnlijk wel hoe ik mij nu voel. TSH 1.8 en FT4 14.2.. Opmerkelijk groot verschil!
Laatste 3 lkeer bloedprikken had ik een TSH van 1.0 terwijl ik mij belabberd voel. Mijn setpoint is TSH 1.3 en FT4 15. Ik ga nu ipv 2x88 naar 1x88 en 6x100. 7x 100 is te veel weet ik vanuit ervaring. Hopelijk nu op de goede weg . Stapje voor stapje kom ik er wel.

Gr. Marc

Kiek

Bericht door Kiek » 24 jun 2019, 17:31

Je set point staat op dezelfde plaats, Marc.
Wat je mooi ziet, is het verschil tussen je nuchtere waarden (laatste) en je waarden als de dynamiek het grootst is (voorlaatste waarden).
Een FT4-verschil van haast 2 pmol/l.
Binnen 24 uur veroorzaakt door de slik-dynamiek.
Daartussen zit je set point gebiedje geklemd.

Hoe zou je het best kunnen profiteren van dat sp-gebiedje?
Door je dosis in 2 porties te delen.
Voordelen:
1. Je blijft het dichtst bij je set point.
2. Je FT4 piekt niet zo.
Kijk helemaal onderaan naar plaatje kinetiek: eenmaal (zwart) en dezelfde dosis in twee delen (rood).

Misschien voel je je dan beter.
Ik denk dat je dosis zelfs niet hoeft te stijgen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
MarcJuni2 2019.jpg
MarcJuni2 2019.jpg (39.05 KiB) 150 keer bekeken
Kinetiek1en2daags.jpg
Kinetiek1en2daags.jpg (3.74 KiB) 150 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

marc

Bericht door marc » 25 jun 2019, 06:43

Dankjewel Kiek voor je advies!

marc

Bericht door marc » 25 jun 2019, 18:41

Beste Kiek,

Op aandringen van mijn huisarts vandaag nogmaals bloed geprikt maar dan niet nuchter.
TSH 2.0 (gisteren 1.8 nuchter )
FT4 16 (idem 14.2 nuchter)
afgelopen drie prikbeurten had ik een mooie TSH van 1 . Voor mijn huisarts een raadsel dat mijn waardes aan het schommelen zijn. Heb jij hier een verklaring voor ? Ik heb niets veranderd aan de dosering etc
Klachten (vooral vermoeidheid,spieren en gewrichten) zijn afgelopen weken ook duidelijk toegenomen en dit verklaart wel waarom.
Ik las dat Euthurox per juni een nieuwe verpakking en samenstelling heeft maar ik heb nog de oude vertrouwde verpakking.

Gr. Marc

Kiek

Bericht door Kiek » 26 jun 2019, 08:37

Hallo Marc,

Welke praktische situatie kan deze waarden produceren?
Uitgangspunt is dat het labtechnisch perfect gemeten waarden zijn.

Als je een dag overslaat (dinsdag) en de volgende ochtend (woensdag) 2 x dosis neemt om in te halen, dan zou je een FT4 van 16 kunnen maken. Na een paar uur naar lab.
De boel is dan dynamisch nog flink aan de gang.
En je TSH doet z'n best om zich aan deze situatie aan te passen.
Dat gebeurt niet in een klap. (Dat is maar goed ook, anders zou je schudden en hikken bij iedere verandering).
De TSH daalt vertraagd.

Het lijkt wel een detective verhaal.

Met vriendelijke groet,
Kiek

Plaats reactie