Suus stelt zich voor en heeft wat vragen.

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Plaats reactie
suus19831

Suus stelt zich voor en heeft wat vragen.

Bericht door suus19831 » 05 okt 2019, 15:09

Hallo allemaal,

Hier al wat meegelezen, maar werd toch tijd om me eens aan te melden.

Ben 35 jaar, 3 kinderen. In augustus (na lange tijd klachten) is er een trage schildklier vastgesteld. Ben begonnen met een dosis van 150 levothyroxine (ben flink te zwaar, 19 kilo in 1 jaar erbij).
1x keer prikken tsh 8 en ft4 6.7

Na 2 week voelde ik me iets beter, om me vervolgens weer flink minder te gaan voelen.
Deze week (na ruim 6 week) weer bloed geprikt.
Tsh is nu 0.01 en ft4 21 (nuchter én op zelfde tijdstip geprikt).
Volgens de huisarts zijn deze waardes prima en ik moet over 4 week weer prikken. Mijn moeder (ook schildklier problemen) vindt deze waardes veel te laag (en ft4 te hoog) en dat is wat ik ook lees op internet.
Mijn hartslag is enorm omhoog gegaan de laatste dagen.
Nu wil ik het advies van de huisarts wel opvolgen en liever niet op eigen houtje gaan experimenteren, maar maak ik mij wel zorgen om die hoge hartslag.
Verder zweet ik heel snel en ben ik nog steeds erg moe.

Iemand die tips heeft?

Bedankt voor het lezen in elk geval.

BB1100XX

Re: Suus stelt zich voor en heeft wat vragen.

Bericht door BB1100XX » 05 okt 2019, 15:40

Hoi! welkom op het forum.

Ik zit met grote verschrikte ogen te lezen!
beginnen met 150 mcg !?!?!?!
Van het gebrek aan lef bij de meeste huisartsen naar een veel te veel lef bij jouw huisarts.

Dat je je ruk voelt met een veel te hoge hartslag dat snap ik wel!
Je hele systeem gaat over de zeik van zo'n hoge start dosis.

Tsh van 0,01 is VEEL TE LAAG. staat er niet nog een "<" tekentje voor? want dat betekent dat het onmeetbaar te laag is.

Als ik jou was zou ik maandag toch even de dokter bellen dat dit absoluut niet goed gaat en dat je op deze manier geen leven hebt!
Desnoods wijs je hem even op de meest gebruikte referentie waarden die gehanteerd worden.
Zie: viewtopic.php?f=6&t=130

Je geeft aan dat je liever niet op eigen houtje gaat rommelen. Dat begrijp ik heel goed.
Maar als je je zo opgejaagd voelt, persoonlijk kan ik daar heel slecht mee omgaan, is het misschien toch een idee om zondag en maandag even je medicatie te laten staat tot je de dokter gesproken hebt maandag. Dat is de snelste manier om het overschot aan hormoon te lozen/verbruiken).
En dan zorgen dat je maandag met de dokter een nieuw medicatie plan bespreekt.
150 om mee te beginnen vind ik wel erg van de zotte, een TSH van 8 was niet heel extreem verhoogd.
Ik gok, maar ik kan hier niet echt een onderbouwde mening over geven behalve mijn persoonlijke ervaring. Dat je beter 75mcg zou kunnen gebruiken. En van daaruit verder gaan.

Heel veel succes!
kom voor jezelf op bij de arts!

suus19831

Bericht door suus19831 » 05 okt 2019, 16:23

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik weet dat een startdosis van 150 (oa gebaseerd op gewicht) volgens de laatste richtlijn is, maar echt lekker voel ik me niet meer nee.

Ik heb gevraagd om een afspraak bij de huisarts, maar was niet nodig. Eerst over 4 week weer bloedprikken, maar voel me nu zo belabberd dat ik maandag wel weer even bel en denk idd dat ik morgen oversla, hartslag is nog nauwelijks onder de 100 geweest, terwijl het normaal laag in de 70 is.

Ik weet niet of het < dan 0.001 is, ik heb de uitslag telefonisch gehad en de assistente zei eerst alleen dat de waardes goed waren.

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 05 okt 2019, 17:15

Ja dat zeggen ze allemaal en dat zeggen ze altijd.
Tenminste de meeste artsen en assistenten.

Maar wat voor de gemiddelde onderzoeks resultaten goed bevonden word wilt niet zeggen dat jij je daar goed bij voelt.

De huisarts zegt vast wel eens tegen je, als er wat is bel je maar?
Dit is zo'n moment.
En ik kan je echt adviseren om zeker 2 dagen geen medicatie te nemen. Dan zal je je sneller rustiger gaan voelen. (en waarscheinlijk intens moe, dat komt door de hartkloppingen)

Nogmaals, kom op voor jezelf.
Als je twijfelt of het wel goed gaat gewoon aan de bel trekken.

Good luck!

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 07 okt 2019, 15:27

hallo Suus,

Ben je nog naar je huisarts geweest?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

suus19831

Bericht door suus19831 » 07 okt 2019, 16:18

Ik ben nog niet weer naar de huisarts geweest. Ik voelde mij vandaag en gisteren wel weer redelijk en de hartslag/zweten is ook veel minder erg. Hartslag in rust nu tussen de 80-90. Nog wel hoger dan gewend, maar heb er geen last van nu.
Als het zo blijft probeer ik eerst die 4 weken nog even col te houden, om te kijken hoe de waardes dan zijn en of er veel veranderd is. Als ik nu aanpassingen ga doen, dan weet ik dat dan natuurlijk niet.

Marieke14

Bericht door Marieke14 » 07 okt 2019, 16:35

Als ik op basis van gewicht medicatie zou krijgen dan zou ik zeker weten in hyperwaardes terecht komen. (Zoveel heb ik ook nog nooit geslikt)
Ik zou ook 2 dagen laten staan en dan wat minder slikken.
Ik merk het verschil van ophogen met 12,5 Mg al laat staan dat je zo ineens zoveel gaat slikken.
Je waardes laten ook zien dat je teveel binnen krijgt op het moment. En daarvan kun je ook heel moe worden.
Ik wens je veel succes

Plaats reactie