Voorstellen door papaschildklier

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
papaschildklier

Re: even voorstellen

Bericht door papaschildklier »

Dankjewel! Gaan we doen!
Kiek

Bericht door Kiek »

Gelukkig is het je gelukt om beweging te maken!
En nu hopen dat de levothyroxine inderdaad een betere kwaliteit van leven kan geven.

Veel succes voor jou en je vader!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
papaschildklier

Dank je Kiek! Mijn vader is inmiddels op vakantie en was erg helder de dagen ervoor, dus ik heb voorzichtige hoop. :) Ik houd jullie op de hoogte!
laura
Contacteer:

Bericht door laura »

papaschildklier schreef: 15 okt 2019, 13:49 Ja het is lastig uit elkaar te halen. Het zijn vooral de gigantische verschillen van alles weten naar niets onthouden en moeite hebben met handelen die ik vreemd vind. Maar het is in ieder geval goed om te kijken hoe hij zo goed mogelijk ingesteld kan worden voor zijn schildklier, want dat is nu heel onduidelijk. En alles wat dat oplevert in dat hij zich beter voelt is meegenomen 😀
Hoe gaat het nu met je vader?

Groetjes,
Laura
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
papaschildklier

Re: Voorstellen door papaschildklier

Hoi,
Al een tijd niks meer laten horen, omdat ik eigenlijk niet zo goed wist wat ik er van moest denken. Ook door de coronaperiode heb ik mijn vader een tijd voornamelijk door de telefoon gesproken. En dan is het lastig om precies in te schatten hoe het gaat. Ik heb hem nu weer vaker gezien, ook 2 weken met hem op vakantie geweest. Ik merk dan dat de grote pieken en dalen, van alles vergeten, naar alles weten weg zijn, maar dat hij in het geheel wel meer dingen vergeet. Wat lastig daarbij is dat hij zodra hij iets vergeet enorm gestresst raakt omdat hij binnenkort naar de geriater moet en daar ontzettend tegenop ziet. En daarom is hij zichzelf voortdurend aan het scannen: zeg ik het wel goed, vergeet ik niet iets, is het wel goed. Hij is heel erg onzeker en denkt daardoor dat hij meer vergeet dan eigenlijk het geval is. Daarnaast is het wel de realiteit dat hij dingen vergeet. Hij slikt nu sinds dec 75 mcg euthyrox, is in jan en vorige week geprikt. De TSH is rond de 3 en de Ft 4 rond de 16. De huisarts vindt het allemaal wel goed, maar ik had eigenlijk begrepen dat bij medicijngebruik de TSH eigenlijk lager dan 2 moet zijn en de Ft4 boven de 16.

Ik vind het moeilijk om te zeggen wat nu waardoor komt. Ik merk wel degelijk dat er wat veranderd is, sinds zijn schildklier meer stabiel is, maar dat hij tegelijkertijd wel geestelijk in totaal wat achteruit gaat. Dit speelt vooral op als er veel gebeurt of als hij erg moe is of gestresst. Bijvoorbeeld de eerste dagen dat we op vakantie waren, was hij behoorlijk vergeetachtig, herhaalde veel en kwam met veel oude verhalen. Na 4/5 dagen werd dit weer beter, was hij minder vergeetachtig, minder in de herhaling en gestresst en kon hij gelukkig ook genieten van de vakantie.

Hij heeft ook in het algemeen nog wel klachten als slecht slapen, onrustig zijn en heel moe zijn, dus mogelijk is er nog wel wat verbetering mogelijk op schildkliergebied? Zou Kiek misschien een setpoint kunnen berekenen met de uitslagen die er nu zijn?

Ik heb 3 uitslagen die nuchter geprikt zijn:
19-12-19 TSH 6,4 Ft4 16 ( bij 62,5 euthyrox)
3-2-20 TSH 3,5 Ft4 15,4 (bij 75)
28-8-20 TSH 3 Ft4 16,2 (bij 75)

Alvast bedankt voor het meedenken!
Pomtips

Bericht door Pomtips »

Ik heb meegelezen en als ik die waarden en je beschrijving van zijn toestand lees (het gaat een tikkeltje beter), dan vermoed ik dat er nog wel wat levo bij kan. Er is in ieder geval zeker ruimte voor binnen de waarden.

Ik zou echter met zijn leeftijd nog iets voorzichtiger ophogen. Dit ivm leeftijd (het hart) dat al op leeftijd is dus dat wil je zo voorzichtig mogelijk benaderen. Hij kan tijdelijk ophoogklachten gaan voelen tijdens het ophogen (bovendien wil je ook niet dat hij overgedoseerde wordt en hyper gaat zijn), die lijken op hyperklachten, waaronder een hogere hartslag en zenuwachtigheid. Terwijl andere klachten (zoals energie, stoelgang, helderheid, duizeligheid) ondertussen verbetert (met momenten, niet stabiel) De extra hormonen zullen hun plekje moeten vinden in het lichaam en het lichaam moet wennen aan de veranderende situatie. De toegenomen hormonen zullen in eerste instantie gebruikt worden voor de meest essentiële organen die ook last hebben gehad van het tekort. Ik zou al gauw een jaar uittrekken voordat je echt stabiele verbetering kunt verwachten. Ondertussen proberen de juiste fijn afstelling te krijgen met 6,25mcg. En veel aan je vader te vragen wat voor verschillen positief/negatief hij merkt.

En dat exact afstellen zal wellicht een strijd worden met de arts. Ik tel m'n zegeningen met mijn arts dat hij wil meewerken met welke dosering ik dan ook wil, zolang er maar ruimte voor is in de labwaarden. Wat hem betreft kunnen klachten niet aan de schildklier liggen als je binnen de normaalwaarden valt en is alles OK volgens hem. Dit probleem lopen veel schildklierpatiënten tegenaan. Want hier weten we inmiddels dat er enorme verschillen kunnen zijn in hoe iemand zich voelt met een dosisverschil van 6,25mcg per dag.

Ik denk 6,25mcg per dag erbij voor 6-8 weken en dan weer beoordelen m.b.v. een nuchtere meting zou het beste zijn. Je kunt daarna altijd weer opnieuw verhogen. Of ergens er tussen in gaan zitten.
Zo slik ik bijv momenteel 3 dagen 118mcg, 1 dag 112mcg en dat telkens opnieuw. Maar ik heb ook gezeten op 2 dagen 118 en 1 dag 112. Bij mij doen zulke kleine verschillen al enorm veel en ik schiet zo van hypo naar hyper of andersom bij een kleine dosiswijziging. Precies dat plekje in het midden vinden is een uitdaging waar ik nu al 3 jaar mee bezig ben. Maar over het geheel genomen heb ik me vele malen slechter gevoeld een paar jaar geleden t.o.v. nu.
Zoals je leest kun je dus ook met minder dan 6,25 per dag ophogen, door het slechts een aantal dagen in de week extra te nemen. Kan soms nodig zijn voor de exact juiste afstelling.

Ik zou het dus over het algemeen de tijd geven. Als hij erg lang hypo is geweest, kan het ook lang duren voordat je duidelijk herstel merkt.

Veel succes en fijn te horen dat je er zo voor je vader bent en voor hem op komt!
30mg Strumazol+Euthyrox
01-19 TSH 0.85/FT4 - (FT3 4.2) 156.25mcg
06-19 TSH 1.1/FT4 13.4 (FT3 4.7) ~150mcg
09-19 TSH 2.7/FT4 11.4 ~125/131mcg
01-20 TSH 1.8/FT4 11.2 ~125mcg
08-20 TSH 3.0/FT4 10.6 ~116.5mcg (komend vanaf 112mcg)
Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo dochter van papaschildklier,

Wat een ramp om op examen te gaan bij een geriater!
Zoiets zal je vader vast ervaren, omdat hij goed wil presteren.

Je vader heeft een hypothyreoïdie.
Dat kan er inhakken.
Met invloed op energie en geheugen.
Moet je je voorstellen dat een 'schildkliergezonde' iedere fractie van een seconde, ieder moment een specifieke hoeveelheid, bijgesteld wordt, 24 op 24 uur.
En eentje aan de levothyroxine moet het doen met eenmaal daags met een pilletje.

Een bijpassende tip: ca. 3 uur voordat hij naar de geriater gaat pas de levothyroxine slikken. Wie weet valt er dan beter te presteren. Z'n FT4 is dan tijdens geriatriebezoek hoger, waarvan z'n hersens mogelijk profiteren.

Pomtips schrijft over ophoogklachten, bij een ophoging.
Dat zijn ophoogervaringen.
Het doel is z'n TSH naar beneden, waarbij de FT4 iets stijgt.
Het beste is inderdaad een klein ophoginkje van 6.25 µg daags gedurende 6 weken. En na 6 weken prikken, ca. 24 uur na de laatste levothyroxinepil.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
papaschildklier

Dankjewel Pontips en Kiek, ik ga zeker proberen om dat voor elkaar te krijgen. Ja de huisarts is een probleem ook omdat mijn vader nog van de generatie is waarin de huisarts heilig is. 😀

Zeker vreselijk om bij de geriater op examen te moeten. Maar dat is dubbel bij mijn vader, hij wilde zelf naar de geriater omdat hij bang is dementie te hebben ( wat hij gezien heeft bij zijn eigen vader en zijn vrouw), maar maakt zich logisch ook vreselijk zenuwachtig. Dank voor je tip om dan de medicatie wat later te slikken, Kiek, dat ga ik hem zeker voorstellen.
Plaats reactie