Hoi ik ben Nicje

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Nicjewel

Hoi ik ben Nicje

Bericht door Nicjewel » 18 okt 2019, 17:53

Hoi allen, ik ben 56 jaar en sinds een aantal maanden klachten. Onder andere moe, snel veel aangekomen, haaruitval en heel veel spierpijn in armen en benen.
Bloedondrrzoek gaf een Tsh van 4,6 en ern Ft4 van 12,3. Dokter vond het niet echt bijzonder. Ik heb zelf gevraagd om na twee maanden opnieuw te prikken. Dit is afgelopen week gebeurd.

Wat is jullie idee over bovenstaande waardes? (Er was heel veel onderzocht, maar verder was alles goed)

Teun

Re: Hoi ik ben Nicje

Bericht door Teun » 19 okt 2019, 00:33

Goed dat je om herhaling gevraagd hebt. Voor mijn lab is de waarde van de tsh net boven de grens. De ft4 goed. In principe dus oke en zal er niets mee gebeuren. Mocht het zo zijn dat uit je uitslag blijkt dat je tsh stijgt dan zou er sprake kunnen zijn van subklinische hypothyreoidie en kan er eventueel besloten worden tot proefmedicatie. Overigens doet men dat niet zo snel als de waarde niet flink omhoog gaat en de ft4 zo blijft. Wat wel handig is als je bij de komende uitslag ook de referentiewaardes van het lab. opvraagd, deze willen nogal eens verschillen wat zeker belangrijk is bij het kijken naar de ft4. Daar zit dan voornamelijk verschil in.
Hoe zit je met de overgang? De klachten hierbij kunnen heel goed op jou klachten lijken.

Nicjewel

Bericht door Nicjewel » 19 okt 2019, 09:32

Hoi Teun. De overgang heb ik al gehad. Was 6 jasr geleden begonnen. Dus ik vermoed niet dat het daar mee te maken heeft. Dank voor je suggestie.
Het lab gaf de volgende waarde grenzen aan
Tsh 0,4 -4.0 (mijn waarde 4,6)
Ft4 12.0 -22.00 ( mijn waarde 12,3)

Teun

Bericht door Teun » 19 okt 2019, 16:20

Als dit de normaalwaarde is dan denk ik inderdaad dat er wel sprake is van een subklinische mogelijk een gewone hypothyreoidie, de ft4 zit net boven de ondergrens, dus net goed en de tsh net boven de bovengrens, dus net niet goed. Echt een grensgeval dus.
Is deze uitslag van 2 maanden geleden en heb je nu net weer geprikt of lees ik het Fout?
Mocht het nu zo zijn dat je ft4 verder is gezakt of je tsh is gestegen vraag dan om een proefbehandeling voor een paar maanden en laat na de start met medicatie na 6 weken weer prikken voordat je je levothyroxine hebt ingenomen. Dan kun je zien en hopelijk voelen of de medicatie effect hebben.

Nicjewel

Bericht door Nicjewel » 20 okt 2019, 00:09

Dit zijn inderdaad de waardes van 2 maanden geleden. Vorige week opnieuw geprikt. Nog geen uitslag.

Nicjewel

Bericht door Nicjewel » 22 okt 2019, 10:27

Uitslag tweede keer prikken
Tsh is nu 5.3 (was 4,6)
Ft4 is nu 12,4 (was 12,3)
Zit 8 weken tussen de eerste keer prikken en de tweede keer.
Donderdag naar de huisarts.

Miss E

Bericht door Miss E » 22 okt 2019, 12:01

De stijging van de TSH die zich nu laat zien nijgt inderdaad naar een subklinische hypothereodi.

Succes voor donderdag!

Teun

Bericht door Teun » 22 okt 2019, 12:39

Geen spectaculaire verandering maar ook geen verbetering.
Probeer met de huisarts te overleggen om toch een proefbehandeling te krijgen om te kijken wat er gebeurd met jezelf en de waardes. Ik heb geen idee welke leeftijd je hebt, maar als je geen hartproblemen hebt en niet boven de 60 bent, dan is starten met 75 mcg een goed start. Mocht je starten, dan over 6-8 weken weer prikken. Blijkt dan dat er niets is veranderd dan kun je weer stoppen.

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 22 okt 2019, 13:36

Volgens de huisartsenstandaard is dit de aanbevolen aanpak áls er al gekozen wordt voor behandeling: https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ehandeling

- Start met 12,5 tot 25 microg levothyroxine, de hoogte van startdosering hangt af van de leeftijd van de patiënt, de ernst van de cardiale comorbiditeit en de duur van de hypothyreoïdie. Verhoog de dosering na ten minste 2 weken steeds met 12,5 microg levothyroxine tot een dagdosering van 50 microg.
- Controleer vervolgens de patiënt 6 weken na de start van de behandeling en bespreek bijwerkingen, in het bijzonder mogelijke cardiale klachten of eventuele vragen over de medicatie.
- Controleer vervolgens na 6 weken met vooraf bepaling van het TSH en vrije T4.
- Blijf de dosis levothyroxine vervolgens verhogen met 12,5 microg met intervallen van 6 weken tot de patiënt klachtenvrij is, dan wel zich zo optimaal mogelijk voelt en het TSH en vrije T4 normaal is.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Nicjewel

Bericht door Nicjewel » 22 okt 2019, 13:47

Dank voor jullie reacties.
Ik ben 56 en heb geen hartproblemen. Het uitgebreidde bloedonderzoek gaf ook aan dat ik verder gezond ben (ook cholesterol is goed).
Donderdag bij de huisarts ga ik vragen om proefmedicatie. Want dat er iets moet gebeuren is duidelijk, ik hoop zo snel mogelijk me weer beter te voelen. Ik hou jullie op de hoogte. Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Plaats reactie