Hoi ik ben Nicje

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Nicjewel

Re: Hoi ik ben Nicje

Bericht door Nicjewel »

Afgelopen vrijdag geprikt. Ik voel me stukken beter, maar ben er nog niet helemaal. Vooral erg moe (niet meer de hele dag, maar ik kan ik een keer instorten) en heb nog regelmatig last van tintelingen. Volgende week naar de arts om de prikwaardes te bespreken. Hieronder een overzicht. Ik slik nu 37,5 levo en wil 50 proberen. Mogelijk ben ik dan nagenoeg klachtenvrij. Als iemand advies heeft hoor ik dat graag. (Prikken nuchter smorgens om 8 uur)

1ste keer prikken, groot bloed onderzoek omdat ik heel veel klachten heb
Tsh 4, 6 (onder boven lab 0,27 4,2)
Ft4 12,3 ( onder boven lab 12 22)
Geen actie, na 6 weken opnieuw prikken.

2de keer prikken
Tsh 5,3
Ft4 12,4
Nu gaan starten met 25 levo, na 4 weken opnieuw prikken

3de keer prikken
Tsh 3,1
Ft4 14,5
Nu starten met 37,5 levo, na 4 weken opnieuw prikken

4de keer prikken
Tsh 2,2
Ft4 15,3

De 4de keer prikken moet ik nog bespreken met de arts.
Iemand een advies?
Florence

Bericht door Florence »

Op zich gaat het de goede kant op. Misschien ook een idee om pas na 6weken te prikken.
Dit vanwege de halfwaardetijd.
Kun je beschrijven waar en hoe je de tintelingen ervaart? Elke dag?

Er valt pas iets te zeggen als Kiek inderdaad een goed setpoint weet te maken. Andere mogelijkheid is puur op je gevoel. En dat kan nogal eens misleidend zijn. Hypo en hyper klachten die overeenkomen.

Fijne dagen, groet Florence
Nicjewel

Bericht door Nicjewel »

Hoi Florence,

De tintelingen zijn voornamelijk de tweede helft van de dag. Ze komen en gaan. Ze duren maar kort, 10 seconden ofzo. Voordat ik medicatie nam was het veel erger. Ik ben nu ook minder moe, gisteren echter heel druk gweest, ver over mijn grens gegaan. Vandaag echt een dagje herstellen.

Ik ben nog niet helemaal op de hoogte wat nu hypo en hyper klachten zijn. Hypo hoort toch alleen bij te traag werkende schildklier? Ik zie mensen op dit forum er wel over praten, maar het is me nog niet duidelijk..
Miss E

Bericht door Miss E »

Hypo is inderdaad te weinig hormoon.
Je schildklier werkt niet 'te traag' zo word dat genoemd maar eigenlijk is die bewoording helemaal niet logisch.
Om een rede lukt het je schildklier niet om voldoende hormoon te produceren om je hele lichaam te laten werken.
Ik zeg altijd maar gewoon, mijn schildklier werkt meer niet dan wel.

Hyper is als je schildklier teveel hormoon produceert. Dat is ook een ziekte.

Maar hyper is ook, als je bijvoorbeeld per ongeluk teveel medicatie slikt. De grens tussen hyper en goed voelen is erg dun.
En daarnaast. Klachten die je herkent van HYPO, komen ook overeen met HYPER. Daarom is het soms lastig te interpreteren.

Ik kan alleen voor mijzelf spreken.
Als ik per ongeluk teveel medicatie slik(of mijn lichaam door omstandigheden meer werkzame stof opneemt), ben ik ook moe. Intens moe. In mijn geval heb ik het idee dat dat komt door de druk op de borst en de hartkloppingen.
Terwijl bij HYPO ook hartkloppingen horen. Ik ervaar inmiddels wel verschil tussen deze 2 vormen van vermoeidheid en hartkloppingen.
Ook spierpijn is een klacht die aan beide zeiden voorkomt en persoonlijk vind ik ook deze 2 verschillen van elkaar.
De hyper spierpijn is een gejaagde op spanning spierpijn. Terwijl de hypo spierpijn meer aanvoelt als overbelast spierpijn.
Er zijn andere persoonlijke klachten die het voor jou duidelijk maken of je net de hyper grens bent over gegaan ja of de nee.
Ik, en misschien meerdere met mij, worden erg emotioneel. Ongecontroleerd en niet herkenbaar als mezelf emotioneel.
In zulke situaties vind ik het ook lastig om dingen gedaan te krijgen, en loop ik meer als een kip zonder kop te ijsberen. Ik wil van alles maar ik kan me er dan slecht toe zetten. Focussen op 1 ding tegelijk wilt me nog wel eens helpen om toch dingen gedaan te krijgen en afleiding te hebben.
Andere mensen ervaren warmte aanvallen, en of hoofdpijn.
Ik lees vaak dat mensen schrijven over nerveus en gespannen. En of gejaagd en opgefokt.
Diarree word ook beschreven als een vaak voorkomende klacht bij teveel hormoon.
Nicjewel

Bericht door Nicjewel »

Dank je wel Miss E voor je reactie. Hier heb ik echt wat aan.
Nicjewel

Bericht door Nicjewel »

Bij de dokter geweest, nu op 50 levo.

Kiek, zou jij nog een keer kunnen kijken of je al iets meer over mijn setpoint kan zeggen?
Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Nicje,

Even een uitleg.
Gemiddeld heeft een mens ca. 1000 µg voorraad T4 in d'r lichaam.
Dat zijn dus 10 tabletjes van 100 µg levothyroxine.
Per 24 uur verbruik je van deze voorraad ongeveer 100 µg T4. Dat is 10%.
Per 24 uur zorgt een gewone schildklier dat de voorraad weer met 100 µg T4 geleidelijk aangevuld wordt.

Nu tonen je waarden met 37.50 µg FT4 per dag een FT4-verhoging van ca. 12.5 tot 15.5 pmol/l. Dat is 3 pmol/l. Dit is niet mogelijk op 37.50 µg.
Het lijkt erop dat je schildklier zelf weer wat meer produceert.

Misschien is je schildklier tijdelijk van slag geweest?

Hartelijke groet,
Kiek

PS: set point 14.7/2.8 - de vorm van de curve is flauw te noemen.
Dat is een slappe reactie van de TSH op het niveau van de FT4.
Bijlagen
NicjeDec2019.jpg
NicjeDec2019.jpg (40.29 KiB) 549 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nicjewel

Bericht door Nicjewel »

Het zou natuurlijk kunnen dat de schildklier weer wat doet (hij deed natuurlijk ook nog wat toen ik voor het eerst geprikt werd :D ). Misschien heb ik wel een vrij actieve schildklier gehad voorheen, medicatie helpt me wel enorm in ieder geval.
Kiek

Bericht door Kiek »

Dat een beetje levothyroxine je al enorm helpt is een fantastisch resultaat!
Blijf wel realistisch.
Misschien zijn er andere omstandigheden waardoor je je veel beter voelt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie