Ik ben Stitch

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Plaats reactie
Stitch

Ik ben Stitch

Bericht door Stitch » 20 nov 2019, 15:04

Hoi allemaal,

Ik ben Stitch, 37, 85 kg en een lijst klachten waar je u tegen zegt. Ik heb het vermoeden van Vitamine B12 tekort, maar die symptomen komen overeen met een schildklierprobleem, dus daarom hier even een dubbelcheck.
Ik kreeg vanuit de VitB12 tekort groep de vraag of mijn schildklier waarden wel helemaal kloppen.
Nu zijn ze niet recent getest (behalve TSH) maar er werd getwijfeld of ze niet aan de lage kant zijn.
Ik hoor graag jullie input hierop, aangezien mijn huisarts vanmorgen aangaf dat ze prima zijn.
Ik ga binnenkort verder onderzoek doen naar VitB12 tekort, maar ik wil dan misschien ook andere dingen laten testen.
Is bijvoorbeeld Anti-tpo aan te raden? Wellicht nog meer? Als ik nu toch ga testen...

Omschrijving 5-4-2013
Vitamine D (25OH) nmol/l 40
thyroïd stimulerend hormoon (TSH) mU/l 0,590
bezinking (BSE) 12

Omschrijving 10-12-2013
Vitamine D (25OH) nmol/l 82
thyroïd stimulerend hormoon (TSH) mU/l 1,700
bezinking (BSE) 11
homocysteïne 8.4
vrij thyroxine (FT4) pmol/l 8,900
vitamine B12 nmol 274,00
foliumzuur (B11) nmol 11,40
T3 triiodothyronine nmol 1,50

Omschrijving 26-6-2014
Vitamine D (25OH) nmol/l 59
thyroïd stimulerend hormoon (TSH) mU/l 1,900
cortisol 294

Omschrijving 12-11-2019
Vitamine D (25OH) nmol/l 47
thyroïd stimulerend hormoon (TSH) mU/l 1,000
vitamine B12 nmol 462,000

Met vriendelijke groet,
Stitch

Miss E

Re: Ik ben Stitch

Bericht door Miss E » 22 nov 2019, 11:56

Goedemorgen Stitch.

Je TSH's vind ik er persoonlijk niet heel schrikwekkend uitzien.
Maar het gaat wel om het samenspel tussen die 2 waarden. TSH & FT4.
Als je maar 1 van de 2 heb weet je eigenlijk niets.
Laat voortaan ook je FT4 meeprikken. Dan kan je er meer over zeggen.
De meeste waarden die je hebt zijn ook al van geruime tijd geleden, ik weet niet of dat een heel duidelijk beeld geeft.

Anti TPO word eigenlijk pas geprikt op het moment dat je waarden voor de schildklier afwijkend zijn voor hypothereoidi.

Een vitamine B12 van 274 zit geloof ik richting het grijze gebied maar met het recentste prikken weeral boven de 400.
Wat dat betreft kan je je denk ik het beste even inlezen op de website van stichting B12 tekort de vergeten ziekte.
Daar staat veel duidelijke hapklare informatie.

Waar ik wel van schrik zijn je vitamine D waarden.
ik dacht dat ik laag zat met rond de 70, maar jij duikt daar eigenlijk continue nog eens onder.

Misschien is dat een goed punt om even extra de aandacht op te vestigigen.
Kom je wel buiten ? vooral in de zomer?
Smeer je niet teveel zonnebrand creme, dan neem je namelijk zoveel % minder vit D op.
Krijg je het via andere routes binnen?
Misschien kan je even checken op de website van het voedingscentrum in welke voedingsmiddelen dit zit en bij jezelf te rade gaan of je die ook nuttigd.
Mocht bovenstaande allemaal het geval zijn,
Dan zou ik me afvragen of je lichaam wel vit D opneemt.
Ik heb daar dan weer geen verstand van en wat de eventuele gevolg stappen daar van zijn.
Ik weet wel dat er wat mensen zijn op dit forum die extra vit D nodig hebben, en helemaal onderaan het forum bij resterende onderwerpen (niet schildklier gerelateerd) zijn er nog wel wat topics waar je meer over vit D kunt lezen.

Buiten om dat denk ik dat het goed is om jezelf even in te lezen over te weinig vit D en een gesprek met je arts aan gaan. Die persoon zal je uiteindelijk moeten helpen, dan wel met extra onderzoek om antwoorden te krijgen en het voorzien van evt behandeling

Hopelijk komt er nog een aanvulling van iemand anders. Meerdere ogen zien immers andere dingen.

Sterkte!

Stitch

Bericht door Stitch » 27 nov 2019, 12:45

Dank Miss E voor je reactie!

Ik ben inderdaad al via de vitamine B12 de vergeten ziekte aan het onderzoeken voor vit B12 tekort. De laatste waarde van 462 is waarschijnlijk nog te wijten aa multivitaminen die ik slikte. Dat schijnt nog zeker 3 maanden in je bloed zichtbaar te zijn, en dus een vertekenend beeld te kunnen geven.
Maar omdat schildklierklachten en vit B12 tekort klachten veelal gelijk kunnen zijn werd ik naar dit forum verwezen om even te checken met mijn schildklierwaardes. Ik heb op het lijstje T4 staan om te prikken volgende keer.

Wat vitamine D betreft ben ik nu inderdaad ook pillen voor aan het slikken. Ik kom niet heel veel buiten, en 's zomers moet ik me echt insmeren voor een lichte huid, echter ik smeer bijna nooit omdat ik het zo'n vervelende rommel vind haha... Als met een paar maanden blijkt dat ook die niet hoger is geworden dan zit ik ook daar misschien met een opnameprobleem. Maar daar zal ik me eerst verder nog even in moeten verdiepen.

Mijn huisarts en ik duiken er nu helemaal in, en ik denk dat we nu eindelijk een echte poging doen om te kijken wat er nou mis is met mij. Want klachten die heb ik te over...

In iedergeval dank!

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 27 nov 2019, 14:20

hallo Stitch,

De enige tsh-waarde die relevant is, is de waarde van 2019.
De andere waarden zijn van jaren terug.

Met een tsh = 1,000 laat een arts geen fT4 prikken.
Dat doet men eigenlijk alleen als de tsh afwijkend is (te hoog of te laag).
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Miss E

Bericht door Miss E » 27 nov 2019, 16:16

Goed om te lezen dat jullie er in duiken.

Ik hoop dat er een antwoord komt waarmee je ook daadwerkelijk wat kan.
Dat is natuurlijk het fijnste want dan kan je levenskwaliteit er ook nog beter op worden.
Dat verdient immer iedereen.

Sterkte en Good Luck!

Plaats reactie