Serena hier

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Seertje

Serena hier

Bericht door Seertje »

Hallo allemaal,

Ik ben dus Serena en 37 jaar :)
Begin november kreeg ik tintelende, moeie en zware benen, dus liet ik mijn bloed prikken op oa vitamine B12, magnesium, vitamine D en mijn schildklier.
Volgens de ene dokter waren mijn waarden goed. Toch om een uitdraai gevraagd en daar bleek mijn vitamine D laag normaal 58 (50/120) en mijn schildklier, naar mijn idee, niet oké. TSH 5 (0,3/4,2) en FT4 12 (12/22).
Heb in het verleden, na mijn zwangerschap, Thyreoiditis gehad. Daarvoor ook een tijd medicijnen geslikt en daarna is mijn schildklier eigenlijk wel blijven rommelen. Eigenlijk vaker het beeld van subklinische hypothyreoïdie.

Ben nu overspannen thuis en in mijn zoektocht waarom ik al de jaren vastloop, is gebleken is dat ik ADHD heb.
Maar nu voel ik me dus al een hele tijd niet goed en wil ik dat graag optimaal maken.
Heb daarom bij de andere, meer open minded, huisarts mijn zorgen geuit en mocht opnieuw laten prikken. In eerste instantie zei ze na 3 maanden, maar heb toch gepleit voor 6 weken omdat het al zo lang duurt.
Ook opnieuw antistoffen aangevraagd, had ik destijds niet. FT3 wilde ik ook (toegevoegde waarde?), maar dat kon ze niet aankruisen.
Ze snapt mijn vraag gelukkig, is wel terughoudend met proefdosis (wat ik ook snap). Evt wil ze me doorsturen naar de endocrinoloog.
Donderdag weer prikken, nuchter zoals de laatste keer.
Ben benieuwd!

Wat denken jullie van die waarde?
Teun

Re: Serena hier

Bericht door Teun »

Goed dat je gevraagd hebt om redelijk snel weer te prikken. Ik vind je uitslag kielekiele. Ft4 echt op het laagste normaal waarde en tsh te hoog. Ik zou dan echt denken dat je er goed aan zou doen om toch eenmproefbehandeling te gaan starten. Zeker als je nieuwe waardes komende week gelijk zijn gebleven of verslechterd.
Tja dan kun je wachten op een endo, maar deze zal echt niets toevoegen tenzij je huisarts geen behandeling in gaat zetten. Anders denk ik dat je huisarts dat heel goed zelf kan.
Ben benieuwd.
Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Serena, welkom!

Schildklierhormonen hebben een vast ritme over 24 uur.
Midden in de nacht is de TSH het hoogst bij mensen die geen levothyroxine gebruiken.
Daarna zet al de daling in.

Omdat dokters de TSH uiterst belangrijk vinden, is het best om in de hele vroege ochtend (dus om 08.00 uur voor de deur van het lab) je bloed te laten prikken.
Je vangt dan nog net iets van de hogere nachtelijke TSH. De rest van de dag is je TSH nog lager.
Tegen de tijd dat de TSH weer stijgt gaat het lab dicht...

Dus 's ochtends zo vroeg mogelijk naar het lab, om je argumenten te verstevigen.

Ga niet overvragen.
Je FT3 is onbelangrijk in dit stadium van het 'diagnose-wil-graag-behandeling-spel'.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Seertje

Bericht door Seertje »

Teun schreef: 16 dec 2019, 18:38 Goed dat je gevraagd hebt om redelijk snel weer te prikken. Ik vind je uitslag kielekiele. Ft4 echt op het laagste normaal waarde en tsh te hoog. Ik zou dan echt denken dat je er goed aan zou doen om toch eenmproefbehandeling te gaan starten. Zeker als je nieuwe waardes komende week gelijk zijn gebleven of verslechterd.
Tja dan kun je wachten op een endo, maar deze zal echt niets toevoegen tenzij je huisarts geen behandeling in gaat zetten. Anders denk ik dat je huisarts dat heel goed zelf kan.
Ben benieuwd.
Dank je wel voor je reactie! Gister geprikt en nu afwachten
Seertje

Bericht door Seertje »

Kiek schreef: 19 dec 2019, 13:41 Hallo Serena, welkom!

Schildklierhormonen hebben een vast ritme over 24 uur.
Midden in de nacht is de TSH het hoogst bij mensen die geen levothyroxine gebruiken.
Daarna zet al de daling in.

Omdat dokters de TSH uiterst belangrijk vinden, is het best om in de hele vroege ochtend (dus om 08.00 uur voor de deur van het lab) je bloed te laten prikken.
Je vangt dan nog net iets van de hogere nachtelijke TSH. De rest van de dag is je TSH nog lager.
Tegen de tijd dat de TSH weer stijgt gaat het lab dicht...

Dus 's ochtends zo vroeg mogelijk naar het lab, om je argumenten te verstevigen.

Ga niet overvragen.
Je FT3 is onbelangrijk in dit stadium van het 'diagnose-wil-graag-behandeling-spel'.

Succes!
Kiek
Dank je wel voor je reactie. Gister om iets over 8 nuchter laten prikken. Uiteindelijk TSH, FT4 en antistoffen. Even afwachten!
Seertje

Bericht door Seertje »

Nieuwe waarden:

A-TPO (EliA) <4 IU/ml
Referentie bovengrens: 25 IU/ml

TSH 6.5 mIU/l
Referentie: 0.3 - 4.2

Vrij T4 13.7 pmol/l
Referentie: 12 - 22

Geen Hashimoto sowieso.
9 januari bespreek ik de waarden met de huisarts
Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Seertje,

Je schildklier is duidelijk van slag met FT4/TSH: 13.7/6.5.

Er zijn veel mensen zonder antistoffen, terwijl er toch een schildklierafwijking bestaat.
De aanwezigheid van antistoffen is wat handiger voor huisartsen om te beslissen om levothyroxine te geven bij een hypothyreoïdie.
Het zegt niets over de ernst van een slechte schildklierproductie.

Het lijkt dat je zwangerschap je schildklier een flinke dreun heeft gegeven, die zich niet hersteld heeft.

Ik denk dat je normale schildklierwaarden meer richting de FT4 van 16 pmol/l zal zijn, met een TSH van ca. 1.5 mU/. Deze waarden lijken beter te passen, als je je huidige prestaties bekijkt. Je begrijpt dat dan een iele 12 of 13.7 pmol/l wel heel erg mager is.

Een start met 50 µg, en na 6 weken prikken, waarna op geleide van de waarden ophogen richting de 75 µg.
Dat is misschien een basis om met je huisarts te overleggen.

Succes, en een vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Seertje

Bericht door Seertje »

Dank je wel voor je antwoord Kiek!
Mijn meisje is in februari 2011 geboren, alweer een tijdje terug.

Hoe kom je op die geschatte waarden? Niet rot bedoeld hoor :roll:

Oude waarden opgevraagd (helaas niet van daarvoor):
Okt 2014: TSH 6,7 (0,3-4,6); FT4 14,6 (10-23)
Dec 2015: TSH 4,3 (0,35-5,5); geen FT4 geprikt
Mrt 2016: TSH 4,75 (0,35-5,5); FT4 12,1 (10-22)

Ik noteer jouw voorstel en neem het mee volgende week!
GeertjeS

Bericht door GeertjeS »

Hoi Sarena,
Bij mij hetzelfde verhaal; na m’n zwangerschap thereoditis gekregen en daarna me nooit helemaal fit meer gevoeld. Ook Subklinisch bij mij. Ik slik nu toch hormonen en daar knap ik echt van op. Je ‘overspannenheid’ kan heel goed door je schildklier komen.
Veel succes!
Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Seertje,

De FT4 uit je schildklier komt tot stand door de stimulatie van je TSH.
Je TSH (uit je hypofysefabriek) is dus de activator van je schildklierweefsel.
Laag TSH = genoeg (of teveel) FT4. Hoog TSH = te weinig FT4.
De TSH zelf wordt weer aangestuurd door de TRH.
De TRH is de belangrijke boodschapper van je hypothalamus.
Want je hypothalamus checkt en bepaalt uiteindelijk de benodigde hoogte van de FT4 in je lijf. De hypothalamus is dus de belangrijkste bestuurder van je schildklierhormonen.

"Laag TSH = genoeg (of teveel) FT4. Hoog TSH = te weinig FT4."
Deze werking is voor je geboorte afgesteld aan de noden van je ontwikkeling.
En na je geboorte verfijnd.
Een FT4 van 13 geeft bij jou een TSH van 7 mU/l.
Zo liggen de verhoudingen van je TSH met je FT4 vast.
In normale omstandigheden blijven deze verhoudingen intact.
Zelfs bij een doorsnee hypothyreoïdie.
De verhoudingen veranderen tijdelijk wel tijdens zwangerschap, bij gebruik van bepaalde medicatie, bij ernstige ziekten, en ook bij sommige vormen van Graves.

Deze verhoudingen van je FT4 met je TSH zijn dus de basis om inzicht te krijgen over je schildklierproductie en/of -dosis.

Met jouw waarden FT4/TSH: 13.7/6.5 én een gemiddelde afstelling van de reactie TSH op de FT4 kom ik uit op ca. 16 pmol/l. Dit is een gok. Want ik weet niet of je een gemiddelde reactie hebt. Misschien heb je een wat slome reactie van je TSH op je FT4, of misschien een razendsnelle reactie.

Het geeft slechts het idee aan dat een FT4 van 13.7 pmol/l nog ruim binnen de referentie range valt, maar gemiddeld voor jou te laag is.
Dat is de boodschap.

Je oudere waarden zijn niet bruikbaar.
Omdat schildklierhormonen een natuurlijk 24-ritme hebben (zonder levothyroxine), is het best om altijd hetzelfde lab te gebruiken, met dezelfde meetapparatuur, op hetzelfde vroege uur.
Zodra andere referentiewaarden in het spel zijn, kunnen FT4-waarden verschuiven. Niet door zwangerschap, medicatie of Graves. Wel door afstelling van de apparatuur.

Wie weet past een dosis levothyroxine je beter.
En wie weet herstelt je schildklierproductie in de loop van de tijd.
Je zou dan over een jaar een proefstop kunnen inlassen met de levothyroxine, waarna na een poosje weer lab.

Succes!
Kiek
Plaats reactie