Serena hier

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Seertje

Re: Serena hier

Bericht door Seertje »

Voel me echt eigenlijk best ruk en verdrietig.....

Vanmiddag gesprek gehad met mijn HA.
Mijn schildklierwaarden gaven aan dat mijn schildklier hard aan het werk is. Maar dat de ft4 iets opgeklommen was ten opzichte van de vorige keer, dus positief. Proefbehandeling wil ze niet doen ivm bijwerkingen van Thyrax wbt het hart.
Heb wel een lab formulier om de waarden opnieuw te prikken binnenkort.....
GeertjeS

Bericht door GeertjeS »

Wat vervelend, ik herken het zo. Ik zou toch aandringen op medicijnen. Succes!
Kiek

Bericht door Kiek »

Dag Seertje,

Het is schandalig dat een huisarts een ziekte weigert te behandelen.
Je bent 37 jaar, je hebt een post partum thyreoïditis gehad, en je hebt nu de typische klachten: vermoeidheid, vermoeide spieren.
Het is onverantwoord om in jouw situatie de term 'schildklier die hard werkt' te gebruiken.
Je huisarts toont zo geen enkele notie van schildklierhormonen te hebben.
Huisartsen hoeven niet alles te weten, dat is praktisch onmogelijk.
Maar pretendeer als behandelaar dan niet er verstand van te hebben.
Dat is pas gevaarlijk.
Dit soort benadering kost niet alleen jou en je gezin kwaliteit van leven, maar vaak ook de gemeenschap een zinloze economische belasting.

Het verschil tussen een FT4 van 12 (TSH 5) en eentje van 13.6 pmol/l (TSH 6.5) is nauwelijks een verschil bij mensen met een slechtere schildklierfunctie die geen levothyroxine slikken.
Een FT4 staat nooit stil! Een TSH staat nooit stil!
Het laat zien dat je schildklier (te lage FT4) onvoldoende produceert (te hoge TSH).

Zonder correctie van de schildklierhormonen zwabberen waarden nogal ongecontroleerd heen en weer, onder meer afhankelijk van de prestaties van je schildklierweefsel.

Nogmaals, momenteel presteert je schildklier onvoldoende.
Je hebt een subklinische hypothyreoïdie.
Je hebt in 2011 een post partum thyreoïditis doorgemaakt.
Een subklinische hypothyreoïdie geeft klachten.

Het doel is je klachten te verhelpen.
Ik hoop dat je huisarts dapper genoeg is hiermee iets te doen.

Succes!
Kiek

PS: Wat je bedoel met Thyrax en hartproblemen?
Bedoel je dat mensen met een onbehandelde subklinische hypothyreoïdie sneller een hartziekte kunnen ontwikkelen? Dit is een wereldwijde discussie van schildklieronderzoekers die met name oudere mensen betreft. Men vraagt zich af of oudere mensen met een subkl. hypo baat hebben bij het gebruik van levothyroxine (=Thyrax=FT4).
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Seertje

Bericht door Seertje »

GeertjeS schreef: 09 jan 2020, 18:53 Wat vervelend, ik herken het zo. Ik zou toch aandringen op medicijnen. Succes!
Tnx!
Heb ook gepleit voor nader onderzoek van B12, aangezien dat in een grijs gebied zit. Weet ik nu na veel inlezen....
Seertje

Bericht door Seertje »

Kiek schreef: 10 jan 2020, 11:58 Dag Seertje,

Het is schandalig dat een huisarts een ziekte weigert te behandelen.
Je bent 37 jaar, je hebt een post partum thyreoïditis gehad, en je hebt nu de typische klachten: vermoeidheid, vermoeide spieren.
Het is onverantwoord om in jouw situatie de term 'schildklier die hard werkt' te gebruiken.
Je huisarts toont zo geen enkele notie van schildklierhormonen te hebben.
Huisartsen hoeven niet alles te weten, dat is praktisch onmogelijk.
Maar pretendeer als behandelaar dan niet er verstand van te hebben.
Dat is pas gevaarlijk.
Dit soort benadering kost niet alleen jou en je gezin kwaliteit van leven, maar vaak ook de gemeenschap een zinloze economische belasting.

Het verschil tussen een FT4 van 12 (TSH 5) en eentje van 13.6 pmol/l (TSH 6.5) is nauwelijks een verschil bij mensen met een slechtere schildklierfunctie die geen levothyroxine slikken.
Een FT4 staat nooit stil! Een TSH staat nooit stil!
Het laat zien dat je schildklier (te lage FT4) onvoldoende produceert (te hoge TSH).

Zonder correctie van de schildklierhormonen zwabberen waarden nogal ongecontroleerd heen en weer, onder meer afhankelijk van de prestaties van je schildklierweefsel.

Nogmaals, momenteel presteert je schildklier onvoldoende.
Je hebt een subklinische hypothyreoïdie.
Je hebt in 2011 een post partum thyreoïditis doorgemaakt.
Een subklinische hypothyreoïdie geeft klachten.

Het doel is je klachten te verhelpen.
Ik hoop dat je huisarts dapper genoeg is hiermee iets te doen.

Succes!
Kiek

PS: Wat je bedoel met Thyrax en hartproblemen?
Bedoel je dat mensen met een onbehandelde subklinische hypothyreoïdie sneller een hartziekte kunnen ontwikkelen? Dit is een wereldwijde discussie van schildklieronderzoekers die met name oudere mensen betreft. Men vraagt zich af of oudere mensen met een subkl. hypo baat hebben bij het gebruik van levothyroxine (=Thyrax=FT4).
Dank je wel voor je reactie!
Heb nu ook gepleit voor nader onderzoek van B12 omdat het in een grijs gebied zit, met oa neurologische klachten. Wil sowieso kijken wat daar dan uitkomt. Ergens wil ik niet teveel pushen, omdat ik het gevoel heb dat anders de deur op slot gaat :?
Ze had het over dat Thyrax hartritmestoornissen kan veroorzaken bij iemand waarvan de schildklier normaal werkt......
Kiek

Bericht door Kiek »

"Ze had het over dat Thyrax hartritmestoornissen kan veroorzaken bij iemand waarvan de schildklier normaal werkt......"

Dat lukt alleen met een hoeveelheid die veel hoger is dan de dagelijkse productie van het gezonde schildklierweefsel.
Zolang je niet meer FT4 opbouwt dan de voorraad die bij je hoort, zolang is het niet mogelijk te hyperen.

Hoe werkt dat?
Het bestuur van de TSH kent je benodigde hoeveelheden en zorgt voor de productie-activiteit van je schildklier.
Zonder TSH komt er geen schildklierhormoon (FT4) uit je schildklier.

Dat is het handige van de TSH. Dat spulletje is in staat om het schildklierweefsel tot arbeid aan te zetten, en ook om het weefsel te laten pauzeren.
De TSH verhoogt als er te weinig schildklieractie is, en verlaagt weer als er voldoende FT4 in het bloed zit.

Zo schommelt de hele dag en nacht je hoeveelheid TSH. En zo volgt schommelend je hoeveelheid FT4 in het ritme van de gegeven TSH, mede beïnvloed door de dag- en nachtritmiek.

Stel je neemt een pilletje 25 µg levothyroxine (=FT4). Ha, denkt je TSH, er wordt gewerkt. Ik duik even onder!
De TSH verlaagt door dat beetje levothyroxine, en je schildklierweefsel wordt prompt minder geactiveerd.
Door het pilletje komt er wel meer activiteit: je waarden maken meer schommelingen. Je grijpt immers kunstmatig in. Maar de totale hoeveelheid FT4 wijzigt nauwelijks.

Na een paar uur is het pilletje in je bloed opgenomen en verspreid in je lijf. Ondertussen wordt niets aangemaakt in je schildklier (door lagere TSH). Maar je lichaam verbruikt ondertussen wel chronisch 10% of meer van de voorraad FT4 in je bloed. Je FT4 verlaagt, waarna het TSH-bestuur prompt de TSH verordonneert het schildklierweefsel weer te activeren.

En zo gaat dat door: pilletje Thyrax -> tijdelijke TSH verlaging -> het schildklierweefsel produceert minder. Na verbruik van FT4 komt de TSH weer tevoorschijn om je schildklier tot actie aan te zetten.

Een verhoogde dosis levothyroxine geeft hetzelfde effect: TSH verlaagt -> schildklierproductie verlaagt -> na een paar uur gaat de TSH omhoog -> schildklierproductie stijgt tijdelijk tot het volgende pilletje.

Je pilletjes Thyrax verlaagt je resterende schildklierproductie met dezelfde hoeveelheid.
Zodra je net zoveel slikt als je totale 24 uurs behoefte, pas dan zullen je waarden stabiliseren.
En je suboptimale schildklierproductie is pas dan op non-actief gezet.
Dit is het onvermijdelijke resultaat van de juiste hoeveelheid levothyroxine.

Zolang je onder je 24-uurs behoefte blijft, zolang hou je suboptimale schildklierwaarden.
Dit geldt ook voor mensen met een gezonde schildklierwerking.
Ze kunnen snoepen aan de levothyroxine, maar het effect is nauwelijks aanwezig.
Pas als ze hun dagelijkse behoefte aan FT4 volledig hebben vervangen door de levothyroxine, pas dan zijn ze in staat om daarbovenop met een nog hogere dosis levothyroxine te gaan hyperen.

Prettige avond,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Seertje

Bericht door Seertje »

Dank je wel voor je reactie!
Plaats reactie