Even voorstellen: Esther

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Plaats reactie
Esther72

Even voorstellen: Esther

Bericht door Esther72 »

Dag allemaal,

Bedankt voor het toevoegen op dit forum.
Ik weet sinds kort dat ik Hashimoto heb. Ik ben al jaren moe, maar daar was altijd wel een of andere verklaring voor. In november ben ik echter naar de dokter gegaan omdat ik last had van mijn maag (dacht ik). Ik had een brokgevoel, het leek alsof mijn maag in mijn keel zat. De dokter constateerde al snel dat niet mijn maag de boosdoener was, maar mijn schildklier.

Ik was al eerder met vermoeidheidsklachten bij de dokter geweest en er zaten enkele uitslagen van de schildklierfunctie in de computer. Daaruit bleek dat de TSH al een tijdje in stijgende lijn was gegaan, maar wel binnen de normen was gebleven. Nu was de TSH echter te hoog: 5,37. Niet torenhoog, maar ook niet goed. De T4 was wel normaal en ik had antistoffen tegen de schildklier, dus subklinische Hashimoto. Verder een tekort aan ijzer en B12.

Mijn schildklier is knobbelig, maar gelukkig geen verdachte knobbels. Ik zit nu op L-thyroxine 50 mcg en de druk op mijn slokdarm is grotendeels weg. Ik slik ook ijzer en B12. Mijn energie heb ik echter nog niet terug. Ik lees nu op verschillende plekken dat iedereen een individuele setpoint heeft, dus ik vermoed dat ik al langere tijd een (voor mij) te hoge TSH heb. Ik herken heel wat symptomen en die heb ik al zeker enkele jaren.

Het zal nog even zoeken worden. Maar als ik de andere verhalen lees, heb ik de indruk dat de TSH-waarde nog niet zo erg is. Hopelijk gaat het snel de goede kant op.

Groetjes
Esther
18/11/2019: TSH 5,37 T4 13,0 anti-TPO 404,6
Teun

Re: Even voorstellen: Esther

Bericht door Teun »

Welkom. Goed dat je gestart bent met levothyroxine.
Een setpoint kan bepaald worden als je een rijtje tsh en ft4 hebt. Als het vraagt doet Kiek dat. Zij heeft hier een app voor die niemand anders heeft. Misschien heb je er tzt wat aan.
Wat me wel opvalt is dat je zegt dat je b12 te laag is en dat je tabletten slikt. Eigenlijk voegt dit bij een tekort weinig toe en zou je injecties moeten hebben. Kijk hiervoor eens op de site van vitamnie b12 tekort. Daar kun je goed geinformeert worden en dit met je huisarts bespreken. Dit tekort kan ook flinke klachten van moeiheid geven.
Esther72

Bericht door Esther72 »

Hoi Teun

Bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik half januari sowieso even naar de huisarts ga. De endocrinoloog wilde mijn bloed pas begin april weer checken, maar dat vind ik wel erg lang duren. Daarom ga ik over een paar weken eens kijken of mijn huisarts het een goed idee vindt om tussendoor te testen. Ik zal dan ineens die injecties eens aan hem voorleggen.

Groetjes
Esther
18/11/2019: TSH 5,37 T4 13,0 anti-TPO 404,6
Teun

Bericht door Teun »

Je hebt gelijk dat je eerder naar de arts gaat. Het is gebruikelijk om na start of dosiwijziging elke 6 weken te controleren tot je goed ingesteld bent. Wel vreemd dat net een endocrinoloog dat niet doet.
Plaats reactie