Manon nieuw hier, even voorstellen

Het Schildklierforum is onafhankelijk en openbaar. Iedereen kan de informatie lezen en iedereen kan lid worden. Je hoeft je niet te registreren met je eigen naam. Tip: lees eerst de spelregels.
Plaats reactie
ManonTF

Manon nieuw hier, even voorstellen

Bericht door ManonTF »

Let op:lap tekst ;)

Hallo, ik ben Manon 48 jaar en moeder van 1 kind (8).
Sinds een paar weken begon ik mij steeds minder fit te voelen. Vermoeid, hoofdpijn, steeds meer pijn in ledematen, onrust, uitgeput etc echt niet lekker on mijn vel. Ik wijtte dat aan stress en extra uren draaien in de zorg ivm de Corona tijd of wellicht tekenen van begin van de overgang.
Omdat ik normaal gesproken veel hardloop en gewend ben aan het monitoren van mijn hartslag, viel het mij op dat mijn rusthartslag van 48-50 (43 wanneer ik slaap. Ja is laag, maar niet ongewoon bij sporters) steeds meer opliep en zelfs pieken van 89 haalde, in rust!! (nu ook) Dat is gezien mijn conditie, best abnormaal.
Dát in combinatie met oa duizelig, misselijk, benauwd, hartkloppingen, bijna flauwvallen, zorgde ervoor dat ik 2 weken geleden bij de huisarts belande voor oa een ECG ivm verdenking hartstoornis. Het zweet liep in stralen van mijn voorhoofd, kon mijn warmte niet meer kwijt. (Nooit last van. De zon zit in mijn genen, hittegolven zijn ook nooit een probleem 😉)
Gezien deze tijd ook maar een Coronatest èn extra bloedtest voor een totaalplaatje.

Uitslag bloedtest paar dagen later TSH=0.020, vrije T4=25.
Dat verklaarde een hoop! Hyperthyreoïdie vertelde mijn huisarts. Een tweede bloedtest voor extra info volgde en een afspraak bij een internist over 2 weken.
Verdere klachten: geknepen/gekke hese stem, heel veel pijn in armen, benen, voeten doen pijn en moet ik met name sochtends warm lopen en mijn kuitspieren moeten opgerekt en lijken wel ingekort, trap oplopen, klein stukje rustig fietsen lukt niet zonder hijgen en oplopende hartslag, misselijk en honger tegelijk, duizelig, gejaagd gevoel, hoofdpijn en kan mijn lenzen niet meer verdragen.

Aan een collega heb ik onlangs beschreven dat het voelt alsof ik nuchter dronken ben inclusief een kater èn ongetraind in hoog tempo een marathon heb gerend incl de spierpijn.
Wat kan een mens zich beroerd voelen! Daarnaast vind ik de klachten absurd veel. Is dit normaal/herkenbaar?

Tot zover de drama 😉

Ben benieuwd naar tips, het aankomend onderzoek en plan van de internist.
Yolanda

Re: Nieuw hier, even voorstellen

Bericht door Yolanda »

Beste Manon,

Dat je de warmte niet meer kwijt kan, dat is voor mij wel erg herkenbaar. Ik heb ook best lang niet meer in een sauna kunnen zitten. Had ook objectief rode en warme handen. Ook ik had last van mijn spieren, een soort stijfheid leek het. En de hartkloppingen die had ik ook af en toe. Ik kreeg voor de hoge hartslag alvast een B-blokker mee van de huisarts. Daarmee heb ik de tijd overbrugd tot de afspraak bij de internist. Alvast sterkte en hoop dat je snel de oude zult worden.

Groetjes Yolanda
Miss E

Bericht door Miss E »

Hoi Manon,

Ondanks dat ik niet gestart ben met een HYPER herken ik alles wat je schrijft van de momenten dat ik mij 'over gedoseerd'/(hyper) gevoeld heb.
Je beschrijft alles zo goed en duidelijk. Mijn complimenten daarvoor!

En helaas, ja dit is normaal en herkenbaar. Ondanks dat ik van de HYPO kant ben.
Het is inderdaad heel veel tegelijk, waaruit gelijk blijkt hoeveel vingers die schildklier in de pap heeft in het menselijk lichaam en hoe belangrijk het orgaan is.

Ik hoop dat je snel een arts treft en je met de behandeling kan starten!
Op dit forum hebben we een HYPER afdeling waar je vast meer informatie en ervaringen kan vinden.

Sterkte!
ManonTF

Bericht door ManonTF »

Miss E en Yolanda, bedankt voor jullie reacties.
laura
Contacteer:

Bericht door laura »

hallo Manon,

Welkom op het forum.

Wat er nu gaat gebeuren?
De internist zal de oorzaak willen weten van de hyperthyreoïdie: https://schildkliertje.blogspot.com/p/h ... oidie.html
Hij zal bloedonderzoek laten doen.
Hij wil weten of er antistoffen zijn en of er bepaalde ontstekingswaarden zijn.

De oorzaak van de hyperthyreoïdie bepaalt de behandeling.

Bovenaan dit forum staat Wegwijs op Schildkliertje.
Je vindt via die link veel informatie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
ManonTF

Bericht door ManonTF »

Bloedonderzoek is al geweest. 2x in 1 week. Bloedafname op verzoek van de internist. Half september naar de internist. Tot die tijd uitzingen.

Is het normaal dat de intensiteit van de klachten/ symptomen over de dag (en ook per dag) weer verschilt?
Woensdag bijvoorbeeld wel veel last, maar voelde mij redelijk. De dag erna weer totaal gevloerd en leek weer terug bij af.
laura
Contacteer:

Bericht door laura »

hallo Manon,

Ik begrijp dat je meer hoort over de bloedafnames in september bij de internist.
laura

Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Miss E

Bericht door Miss E »

ManonTF schreef: 28 aug 2020, 10:54 Is het normaal dat de intensiteit van de klachten/ symptomen over de dag (en ook per dag) weer verschilt?
Woensdag bijvoorbeeld wel veel last, maar voelde mij redelijk. De dag erna weer totaal gevloerd en leek weer terug bij af.
Als hypo patiënt herken ik mezelf daar wel in.
Dat dat voor hyper patiënten dan ook zo kan zijn kan ik me wel voorstellen. Het schildklier systeem is niet statisch. Het beweegt, maakt hormoon aan maar verbruikt ook hormoon.

Ben je inmiddels bij de internist geweest? Of gebeurt dat eerdaags?

Fingers crossed.
laura
Contacteer:

Bericht door laura »

ManonTF schreef: 28 aug 2020, 10:54 Half september naar de internist. Tot die tijd uitzingen.
Hoe gaat het Manon?
laura

ManonTF

Re: Manon nieuw hier, even voorstellen

Bericht door ManonTF »

Hoi,

Inmiddels diverse bezoeken aan het ziekenhuis en 3 internisten verder.

Ik ben nav bloedwaarden en scintigrafie gediagnosticeerd met Graves. Aangezien naast hoge anti tsh receptoren, de waarden van anti tpo waarden heel hoog zijn, vermoed men ook gelijktijdig Hashimoto. Of evt een omslag richting Hashimoto.
Vandaag bij een 3e internist (endocrinologe) geweest ivm mijn voorkeur voor titratie.
Vanaf morgen ga ik beginnen met Titreren obv de internist.

Ik ben benieuwd.
Plaats reactie