Setpoint bepaling

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Manbri
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2017, 14:45

Setpoint bepaling

Bericht door Manbri »

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en zal me even voorstellen. Ben 30 jaar jong en mama van een dochter van 3,5 jaar.

Ik worstel al jaren met mijn gewicht en ben vorig jaar naar mijn huisarts gegaan om een doorverwijzing te vragen voor een diëtist. Hiervoor kreeg ik eerst een uitgebreid bloedonderzoek waaruit naar voren kwam dat ik een trage schildklier heb. Ben toen begonnen met Euthyrox en ben nog bezig met instellen.

Ik heb gelukkig geen lichamelijke klachten. Voor mij verklaart het echter wel een hoop. Het lukte me maar niet om gewicht te verliezen. Daarbij heb ik in 2015 een miskraam gehad en lukt het me sindsdien niet meer om opnieuw zwanger te worden. Heb onderzoeken gehad bij de fertiliteitsarts, maar met mijn vruchtbaarheid is niets mis. Ik heb een goede cyclus en maak mooie eisprongen.

Ik loop nu bij de endocrinoloog. Deze week is vastgesteld dat ik Hashimoto heb. Mijn waardes zien er al goed uit, maar volgens de arts moet mijn TSH nog verder omlaag.

Ik lees van alles over een setpoint. Zou iemand dit misschien eens voor mij willen bekijken? Mijn waardes zijn als volgt;

17-01-2017 - 25mg
TSH 10,6/ T4 8,9

09-03-2017 - 50mg
TSH 9 / T4 11,8

16-04-e2017 - 75mg
TSH 6 / T4 13,7

12-06-2017 - 100mg
TSH 2,4 / T4 14,2

Sinds deze week opgehoogd naar 112,5 mg.

Alvast bedankt 🙂
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepaling

Bericht door Kiek »

Welkom, Manbri!

Gelukkig heb je je FT4 weer haast op het juiste niveau.

Je waarden heb ik in de app gezet.
Daar komt een set point uit van FT4 15.64 pmol/l met een TSH van 1.21 mU/l.

Richt je dosis op een FT4 van 16 pmol/l . Zeker niet hoger dan 17 pmol/l.
Daarbij past bij jou een gemiddelde TSH van tussen de 0.5 en de 1 mU/l.

De FT4 is afhankelijk van de hoeveelheid levothyroxine (=T4) die je slikt.
En de TSH fladdert om de FT4 heen.

Laat wel je TSH/FT4 prikken 's ochtends vroeg, nuchter, zonder levothyroxine in je maag.
Altijd in hetzelfde lab, en altijd ongeveer dezelfde tijd.

Je FT4 is dus nu nog iets te laag.
Mogelijk redt je het wel met je nieuwste ophoging naar 112.5 µg (µg = microgram, geen mg: mg is 1000x meer..).

Je gewicht zal niet spectaculair dalen.
Daarnaast en daarvoor is je discipline de belangrijkste factor.
Dit laatste is moeilijk genoeg.
Misschien kan de informatie op Voedingscentrum.nl behulpzaam zijn.

Sterkte!
Kiek
ManbriJuni2017.jpg
ManbriJuni2017.jpg (37.57 KiB) 430 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Manbri
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2017, 14:45

Re: Setpoint bepaling

Bericht door Manbri »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je snelle reactie!

Het is voor mij nogal nieuw allemaal, dus ben erg blij met je uitleg.

Ik heb tot nu toe bloed laten prikken nadat ik de levothyroxine had ingenomen. Wist het simpelweg niet, maar klinkt natuurlijk wel logisch. Zal de eerst volgende keer nuchter laten prikken. Hopelijk zijn mijn waarden dan goed..

Ben inmiddels met een voedingscursus bezig en ben in vier weken al 5 van de 15 kilo afgevallen. Gaat dus de goede kant op 🙂

Grts. Manbri
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepaling

Bericht door Kiek »

Wat een snel en goed kg-resultaat, Manbri!
Ja, hopelijk heb je nu al de juiste dosering te pakken.

Toch zul je nog talloze malen in je leven je dosis iets aanpassen.
Want een dosering is ook afhankelijk van je leefwijze.
Bij een stevige wijziging loopt je hoeveelheid levothyroxine achter de feiten aan.

Zorg dat je jezelf kritisch beschouwt, en leer je reacties kennen op een dosering levothyroxine.
Dan zul je uiteindelijk zonder problemen een tikje eraf halen, of een tikje erbij doen.
Zonder al teveel afhankelijkheid van arts en lab.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie