Verandering TSH na 6 weken

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Pbak
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jan 2018, 21:32

Verandering TSH na 6 weken

Bericht door Pbak »

Beste mensen,

Het valt me op, dat als ik mijn bloedwaarden nog eens bekijk, de TSH-waarde die na de eerste 6 weken ivm wijziging dosering wordt geconstateerd, afwijkt van de waarden die later met dezelfde dosering naar voren komt.
Mijn FT4 blijft wel gelijk.
Is dit effect bekend en moet er niet na een aantal maanden nogmaals geprikt worden om zekerheid te hebben voor een juiste dosering?
Sinds 1999 Hashimoto, slik nu 137,5 ug Thyrax
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verandering TSH na 6 weken

Bericht door Kiek »

Zet je rijtje waarden eens onder elkaar.
Dat is wat handiger.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pbak
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jan 2018, 21:32

Re: Verandering TSH na 6 weken

Bericht door Pbak »

Beste Kriek,

Hierbij het lijstje met voorbeelden

na 6 weken 106,25 Teva TSH 4 FT4 11
na nog eens 6 weken 106,25 Teva TSH 7,5 FT4 11

na 6 weken 125 Teva TSH 1,10 FT4 13
na nog eens 6 weken 125 Teva TSH 0,69 FT4 13

na 6 weken 150 Thyrax TSH 0,6 FT4 14
5 maanden later op 150 Thyrax TSH 0,25 FT4 14
Sinds 1999 Hashimoto, slik nu 137,5 ug Thyrax
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Verandering TSH na 6 weken

Bericht door Teun »

Dit was me al vrij snel opgevallen zodat ik na een periode van trouw elke 6 weken prikken na doseringswijziging zelf al over ben gegaan na 8 weken en later zelfs pas na 3 maanden, gaf mij een beter beeld en gevoel. Ik denk dat dit pas zinnig is/ kan als je bezig bent met de fijninstelling, Voordien is het goed om te wetne of je op de goede weg zit en a ders duurt de instelling wel erg lang. Zelf vond ik het toen zeker prettig om te zien dat er wel verbetering optrad ondanks dat ik me verschrikkelijk belabberd voelde.

Waar ik me bij jou erg over verbaas Pbak is dat je met een tsh van 0,69 en een ft4 van 13 met wel 25 mcg omhoog bent gegaan. Vind ik veel. Je ft4 laag zou je zeggen, maar misschien past een lage ft4 wel bij jou. Je zelf goed voelen is het belangrijkste werd hiervoor ook al gezegd. Weet je ook de normaalwaardes van jou laboratorium?

Het verbaast mij dat je waardes nu zo zijn. Ik zou denken dat je veel meer naar de hyperwaardes zou moeten verschuiven.
Slik jij je dosering altijd op dezelfde manier onder dezelfde condities? (Nuchter, half uur voor het eten, elke dag op ongeveer dezelfde tijd) en laat je ook je bloed altijd onder dezelfde condities prikken?.
Pbak
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jan 2018, 21:32

Re: Verandering TSH na 6 weken

Bericht door Pbak »

De waardes zijn uit een lange reeks met onderzoeken, om mijn vraag te verduidelijken.
De grote sprongen zijn dus soms over een langere tijd of bij Teva bij het instellen.
Dat is behoorlijk fout gelopen, zodat ik begonnen met 150 mg op een bepaald moment op 87,5mg zat.
Zie ook mijn voorstelbericht van 12 januari.

Maar goed dat is achter de rug.
Nu een 1/2 jaar op Thyrax 150mg, zie de laatse 2 uitslagen.
Ik voelde me altijd goed met een zeer lage TSH en was blij met de uitslagen, maar ik voelde me de laaste 2 maanden niet echt goed.
Wel beter dan met Teva, maar toch klachen als soms onregelmatige hartslag, zwaar hoofd, niet helder kunnen denken.
Mijn huisarts had na 6 wken al aangegeven dat het toch beter zou zijn mijn dosring kan verlagen.
Maar na alle Teva-perikelen wilde ik wachten en een stabiele periode krijgen.
Eind december ben ik toch gaan verlagen naar 137,5mg.
Ik vind het een verademing, voel me stukken beter. Nu maar afwachten wat over 2 weken de uitslag zal zijn.

Prikken altijd nuchter, medicijnen op zelfde tijd behalve in het weekend.
Ik heb de gewoonte per week mijn medicijnen uit de drukstrip te halen, zodat ik kan controleren dat ik elke dag slik.
Referentiewaarden zijn mij niet bekend.
Sinds 1999 Hashimoto, slik nu 137,5 ug Thyrax
Plaats reactie