Even voorstellen: Eva

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen: Eva

Bericht door Kiek »

Een duidelijk verhaal, Marjo.
Dank voor het neerpennen van je ervaring!

Je schijft:
Op het forum wordt vaak een grillig verloop van De Quervain genoemd: hyper, hypo, hyper etc. Dat kom ik niet tegen in de literatuur: typisch verloop is een hyper (of beter gezegd een thyreotoxicose want schildklier is niet hyperactief maar lekt) en vervolgens, bij ongeveer de helft van de patiënten, een hypo. Bij 5 procent is dat helaas blijvend.
Alleen bij de ongelukkige waar de ontsteking terugkeert loopt het anders maar dat is zeldzaam.


In Schildklierziekten onder red. van Wiersinga/Krenning, 2de druk, Bladzijde 104 en bladzijde 143, lees ik het volgende onder subhoofdstukje subacute thyreoïditis/ De Quervain:
blz. 104:
..Het treft vooral jonge vrouwen tussen de 30 en 50 jaar, vaak volgend op een infectie van de bovenste luchtwegen. De pijn is meestal bilateraal met uitstraling naar de oren, maar soms beperkt het proces zich tot één schildklierkwab. Pijn bij het slikken is gebruikelijk. Vaak leidt de destructie van schildklierweefsel tot verschijnselen van thyreotoxicosis; doorgaans treedt in enkele weken tot maanden spontaan herstel op tot euthyreoïdie, eventueel via een passagère hypothyreote fase...
blz. 143:
... Door de necrose in de schildklier wordt schildklierhormoon in het bloed uitgestort en kan er een thyreotoxicose ontstaan. Meestal geneest deze aandoening spontaan via een tijdelijke fase van hypothyreoïdie, doch in een klein percentage kan een permanente hypothyreoïdie het gevolg zijn."

Op het forum hebben we diverse mensen gehad met een buitengewoon grillig verloop van deze ziekte, waarbij meerdere golven van hyper en hypo. Je zou het maar meemaken....

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marjo1
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2020, 09:30

Re: Even voorstellen: Eva

Bericht door Marjo1 »

Hoi Kiek,

Wat je citeert is precies wat ik ook zei uit de literatuur te halen toch?

En inderdaad, je zou het maar meemaken. Ik vond een klassiek verloop al niet mis. Moet er niet aan denken.

Groet,
Marjo.
13-12: TSH 0,01; TF4 61,9
18-12: TSH < 0,03; TF4 55,9
23-12: TSH < 0,03; TF4 41,1
27-12: TSH 0,02; TF4 24,8; T3 1,39
6-1: TSH 2,82; TF4 15,8
14-1: TSH 4,87; TF4 17,3
20-01: TSH 4,49; FT4 16,2
28-01: TSH 3,52; FT4 12,9
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen: Eva

Bericht door Kiek »

Zo is dat!
Voor de geïnteresseerden geef ik een voorbeeld wat in de boeken staat, zoals in Schildklierziekten.
Daarnaast valt ergens op het forum de De Quervain-ervaringen te lezen van vrouwen die zeer langdurig af en aan last hadden van hun schildklier. (Of is dat op het vorige forum.....)
Ik meen zelfs dat bij een vrouw de optie werd gegeven om haar schildklier operatief te laten verwijderen.

In de hoop dat jouw schildklier zich voor eeuwig goed houdt,
met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marjo1
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2020, 09:30

Re: Even voorstellen: Eva

Bericht door Marjo1 »

Hoi Kiek,

Dank je.
Jij en anderen op het forum heel erg bedankt voor de respons, hart onder de riem en raad afgelopen jaar.
Heb heel veel info opgedaan op het forum. Vooral over de klachten die kunnen voorkomen.
Zoals ik al zei konden de (huis)artsen ze niet allemaal plaatsen.

Hartelijke groet,
Marjo.
13-12: TSH 0,01; TF4 61,9
18-12: TSH < 0,03; TF4 55,9
23-12: TSH < 0,03; TF4 41,1
27-12: TSH 0,02; TF4 24,8; T3 1,39
6-1: TSH 2,82; TF4 15,8
14-1: TSH 4,87; TF4 17,3
20-01: TSH 4,49; FT4 16,2
28-01: TSH 3,52; FT4 12,9
Marjo1
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2020, 09:30

Re: Even voorstellen: Eva

Bericht door Marjo1 »

o ja: "Daarnaast valt ergens op het forum de De Quervain-ervaringen te lezen van vrouwen die zeer langdurig af en aan last hadden van hun schildklier. (Of is dat op het vorige forum...."

Ik denk op het vorige forum?
Ik las dat Laura het ook had over een zeer aangrijpend verhaal.
13-12: TSH 0,01; TF4 61,9
18-12: TSH < 0,03; TF4 55,9
23-12: TSH < 0,03; TF4 41,1
27-12: TSH 0,02; TF4 24,8; T3 1,39
6-1: TSH 2,82; TF4 15,8
14-1: TSH 4,87; TF4 17,3
20-01: TSH 4,49; FT4 16,2
28-01: TSH 3,52; FT4 12,9
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Even voorstellen: Eva

Bericht door Lina »

Hi Eva

Ik hoop dat je gauw beter word en dat je niet in een hypo terrecht komt. Laat het even weten als je de volgende keer bloed prikt. Ik ben benieuwd!
Veel sterkte en geduld toegewenst!

Hi Marjo

Bedankt voor je verhaal. Ik heb er veel aan gehad! Het is echt wel heel heftig allemaal. Wanneer verdween bij jou het oorsuizen precies? Ik heb er nu al vier maanden last van. Mijn waarden zijn nu binnen het normaal gebied van het lab maar ik voel mij nog steeds niet beter. De internist zei dat het naklachten zijn die weer verdwijnen met de tijd. Geduld is een schone zaak.

Liefs
Lina
Marjo1
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2020, 09:30

Re: Even voorstellen: Eva

Bericht door Marjo1 »

Hoi Lina,

Ik weet niet precies meer wanneer het oorsuizen ophield, ik dacht februari. Maar ik heb daarna nog wel een tijdje een drukgevoel in mijn hoofd gehad. Alles ging 1 voor 1 weg. Ineens dacht ik bijvoorbeeld: he ik heb al een hele dag geen inwendig trillerig gevoel gehad. Maar dan was er wel weer iets anders :-).
Ik heb ook nog tot in april, vooral s'avonds, last gehad van steken in mijn schildklier en hals, dan dacht ik soms dat alles weer van voor af aan begon. Maar ook dat was niet het geval.

Ik denk dat je internist gelijk heeft wat betreft naklachten. Mijn endo zei hetzelfde ('je moet het uitzitten'), en zo is het bij mij ook gegaan. Dus houd moed! Toen ik er in zat was ik af en toe wanhopig, maar het werd al snel beter te behappen, en achteraf weet je het allemaal niet eens zo goed meer.

Verwarrend is het wel, als je waarden goed zijn en je voelt je nog niet goed. Wat voel je precies?

Hartelijke groet,
Marjo.
13-12: TSH 0,01; TF4 61,9
18-12: TSH < 0,03; TF4 55,9
23-12: TSH < 0,03; TF4 41,1
27-12: TSH 0,02; TF4 24,8; T3 1,39
6-1: TSH 2,82; TF4 15,8
14-1: TSH 4,87; TF4 17,3
20-01: TSH 4,49; FT4 16,2
28-01: TSH 3,52; FT4 12,9
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Even voorstellen: Eva

Bericht door Lina »

Hi Marjo

Fijn dat je je voor 95 procent weer goed voelt! Ik herken mijzelf wel in je verhaal. Voor mij was het ook heftig. Ik merk dat ik het moeilijk vind om heel mijn verhaal te doen. Maar toen ik jouw verhaal las vond ik het fijn dat ik mijzelf erin terug kon herkennen en dat het beter gaat met je :)

De klachten die ik nu nog heb zijn: buikpijn hoofdpijn pijn tussen de schouderbladen niet goed slapen en oorsuizen. Gelukkig trekt het oorsuizen soms weg de laatste dagen. Dus ik moet mijn internist maar vertrouwen op zijn woord dat het naklachten zijn die met de tijd zullen weg gaan. Ook draaiduizeligheid heb ik soms. Erg vervelend!

Ik moet het maar afwachten en vertrouwen hebben. Bedankt voor je verhaal en bemoedigende woorden!

Liefs
Lina
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Even voorstellen: Eva

Bericht door Lina »

Hoi Eva

Hoe is het met je? Ervaar jij klachten van een trage schildklier? Of valt het wel mee?
En slik je medicijnen?

Liefs
Lina
Evake
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jul 2020, 14:13

Re: Even voorstellen: Eva

Bericht door Evake »

Hey Lina

Ik ben gisteren voor (hopelijk) laatste keer naar de endocrinoloog geweest. Daar werd ter controle opnieuw een scan genomen en bloed getrokken.
Ik blijk volledig hersteld en hoef niet meer terug te komen :)...
Ik voel me ook goed. Hart klopt minder hard, bloeddruk terug in orde, terug bijgekomen.
Volgens mij ben ik even (hooguit enkele weken) 'hypo' geweest, maar nu werkt de schildklier blijkbaar wel terug normaal.
In vergelijking met anderen denk ik dus een vrij milde vorm gehad te hebben.
Het heeft wel twee maanden geduurd maar dat valt dus nog best mee, denk ik...
Endocrinoloog zei ook dat na de medrolkuur 10 procent van de patiënten weer een heropflakkering van de ontsteking kan krijgen. Dat is gelukkig niet gebeurd bij mij. Ik hoop dat die schildklier van mij nu de rest van m'n leven terug goed functioneert.
Lina, ben jij volledig hersteld nu?
Ook aan Marjo en Kiek bedankt voor hun verhalen en ervaringen. Ik heb er veel aan gehad...
groetjes
Eva
Plaats reactie