slappe benen?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Strootje
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:55

slappe benen?

Bericht door Strootje »

hallo allemaal, ik ben nieuw bij dit forum en ook nieuw in de wereld van schildklierproblemen. ik loop al een paar weken met een naar gevoel in mijn hals, ook voelde ik me gewoon niet helemaal lekker. toch maar naar de ha en door voor bloedprikken, dat was vorige week donderdag. daaruit bleek idd dat mijn schilklier afwijkt. sindsdien ben ik mij steeds zieker gaan voelen. weinig eetlust, vorige week had ik ook erg last van hartkloppingen nu niet zo veel meer, veel huilbuien, prikkelbaar maar vooral ook trillerig en ik heb het gevoel dat ik helemaal niet veel kracht meer in mijn benen heb, ik kan niet lang staan, herkennen jullie dat?
de waarden van het bloedonderzoek waren: bse 48, crp 99, hb 8, leukocyten 6, mcv 88, tsh 0,01, ft4 50,5 er was ook gekeken naar antistoffen maar daar is verder niets uitgekomen. gisteren weer opnieuw bloed geprikt dat is nog niet binnen, en dit keer zouden ze de antistoffen helemaal naar Amsterdam sturen (ik weet ook niet waarom). groeten annelies
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: slappe benen?

Bericht door laura »

hallo Annelies,

Het zou kunnen gaan om een subacute virale thyreoïditis of ziekte van De Quervain.
Is mijn eerste idee.

Meer daarover vind je hier: viewtopic.php?p=11309#p11309
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: slappe benen?

Bericht door Kiek »

Welkom, Annelies!

Je hebt overduidelijk veel te veel schildklierhormoon in je lijf!
Maar liefst een FT4 van 50 pmol/l.... daar voel je je beroerd mee!
Ik lees net dat spieren ook een flinke opdoffer krijgen van zo'n hyperthyreoïdie.
The muscular symptoms vary from mild myasthenia to profound muscular weakness and atrophy, especially of proximal muscle groups. This weakness forms the basis of a useful clinical test. If a thyrotoxic patient seated in a chair is asked to hold one leg out straight and in a horizontal position, he or she may be able to do so for 25 - 30 seconds only; normal persons can maintain such a position for 60 - 120 seconds.
https://www.thyroidmanager.org
Dat merk je vast aan de slapheid in je benen. (Doe die test maar niet...)
Met een hyperthyreoïdie heb je last van kortademigheid bij inspanning.
En je merkt het aan je hartkloppingen, prikkelbaarheid, en vermoeidheid.
Ik dacht dat een actieve hyperthyreoïdie meer geassocieerd wordt met eetbuien dan met weinig eetlust.
Dat verschilt vast per mens.
Daarnaast voel je je en ben je ook nog eens 'gewoon' ziek, vanwege die actieve ontsteking.
Je gaat nu door een akelige tijd.
Maar het gaat na een paar weken weer beter.

De meeste mensen herstellen schadeloos. Soms houdt men er een blijvende hypothyreoidie aan over.
Een hypothyreoïdie is goed te behandelen met levothyroxine (=T4).

Zou A'dam onderzoek misschien een onderzoek doen naar de ziekte De Quervain?

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marjo1
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2020, 09:30

Re: slappe benen?

Bericht door Marjo1 »

Beste Annelies,

Dit klinkt heel erg als de Quervain. Ook gezien je ontstekingswaarden.

Ik had dat vorig jaar. Zat na uitslag bloedonderzoek (FT4 van 60, TSH 0,01) binnen 2 dagen bij de internist. Het was een duidelijke de Quervain, vanwege de symptomen en
de ontstekingswaarden, en na een schildklierscintigram wisten ze het zeker (schildklier nam totaal geen technetium op). Met bloedonderzoek is het voor zover ik weet verder niet vast te stellen, behalve dus, naast de ft4 en tsh, de onstekingswaarden bse en crp, maar die zijn bij jou al gemeten, en te hoog.
(Bij mij waren ook de leukocyten en trombocyten te hoog en hb lager dan normaal maar dat hoort allemaal bij een ontsteking). Antistoffen is nooit naar gekeken. Die kunnen wel verhoogd zijn bij de Quervain.

Veel sterkte!

Groet,
Marjo.
13-12: TSH 0,01; TF4 61,9
18-12: TSH < 0,03; TF4 55,9
23-12: TSH < 0,03; TF4 41,1
27-12: TSH 0,02; TF4 24,8; T3 1,39
6-1: TSH 2,82; TF4 15,8
14-1: TSH 4,87; TF4 17,3
20-01: TSH 4,49; FT4 16,2
28-01: TSH 3,52; FT4 12,9
Marjo1
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2020, 09:30

Re: slappe benen?

Bericht door Marjo1 »

O ja, het goede nieuws is als het de Quervain is: het gaat als het goed is vanzelf over.

Die paar weken die Kiek noemt zijn volgens mij wel wat optimistisch, duurde veel langer maar ben gelukkig helemaal hersteld zonder restschade.

Tegen een te snelle hartslag en hartbonzen geven ze een betablokker, meestal propranolol.

Nogmaals sterkte.
13-12: TSH 0,01; TF4 61,9
18-12: TSH < 0,03; TF4 55,9
23-12: TSH < 0,03; TF4 41,1
27-12: TSH 0,02; TF4 24,8; T3 1,39
6-1: TSH 2,82; TF4 15,8
14-1: TSH 4,87; TF4 17,3
20-01: TSH 4,49; FT4 16,2
28-01: TSH 3,52; FT4 12,9
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: slappe benen?

Bericht door Kiek »

Hallo Marjo,

Zelf heb ik geen ervaring met een subactute thyreoïditis.
Het lijkt me een akelige toestand.
Speurend in de Thyroidmanager trof ik een plaatje aan, dat misschien illustratief is voor variaties van het tijdsverloop.
Daarom had ik het over weken waar het de hyperthyreoïdie betreft.

Dag!
Kiek

https://www.thyroidmanager.org/chapter/ ... toxicosis/
Bijlagen
Subacute thyroiditis - Quervain.jpg
Subacute thyroiditis - Quervain.jpg (87.75 KiB) 1857 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Strootje
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:55

Re: slappe benen?

Bericht door Strootje »

bedankt voor jullie meeleven en reacties. ik ben in principe onder behandeling bij de vaste invalster van onze huisarts. die noemde idd ook al Quervain. maar als ik het goed begrijp werkt je schilklier dan te traag en mijn eigen huisarts had het er juist over, dat mijn schildklier te snel werkte. ik zie echt door de bomen het bos niet meer. snappen jullie hoe ze dit bedoelen?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: slappe benen?

Bericht door Kiek »

In je schildklier is een grote voorraad T4 in je schildklier.
En de schildklier heeft veel meer bloedvaten dan gewoon weefsel.
Je schildklier is nu ontstoken. Men meent door een virus.
Die ontsteking is als een rauwe wond waaruit bloed lekt.

Dat lekkende bloed zit stampvol T4 (en T3).
Daar zit geen rem op.
De voorraad T4 wordt naar hartelust en ongecontroleerd je bloedbaan ingesluisd.
Dan krijg je een hoge FT4 waardoor een hypertoestand.
Volgens de plaatjes duurt deze fase gemiddeld een week of 6.

De wond in je schildklier zal in die tijd langzamerhand genezen.
Je hebt grote kans dat je daarna in een korte hypoperiode beland.
Na die periode zal je lichaam weer proberen een normale schildklierproductie op gang te brengen.

Je schildklier werkt dus niet te snel.
Maar het lekt door de ontstekingswond ongecontroleerd bloed, waarin veel te veel T4.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Strootje
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:55

Re: slappe benen?

Bericht door Strootje »

Hallo allemaal, zojuist nieuwe bloeduitslagen binnen gekregen. Alles leek normaal behalve de tsh, die is van 0,01 naar 10.9 gegaan. Ik heb mij een poosje best wel weer redelijk gevoeld maar sinds de laatste dagen voel ik mij weer als aan het begin. Erg emotioneel, trillen, obstipatie, moe en mijn keel begint ook weer dikker te voelen. Ik had dus verwacht dat de waarden nog steeds niet goed zouden zijn. Ik snap er dus niets van. Als de waarden goed zijn waarom voel ik me dan nog zo rot
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: slappe benen?

Bericht door Kiek »

Hallo Strootje,

Heb je je waarden gister laten prikken?
Je TSH is veel te hoog.
Dat is de stimulator van je schildklier.
Hij is hoog omdat ie je schildklier probeert tot actie te manen om meer FT4 te produceren.
Dat lukt je schildklier nog niet zo goed.
Want anders zou je TSH niet meer hoeven te stimuleren, en dalen.

Het lijkt daarom dat je in een hypofase beland bent.
Trillen hoort weer bij hyper, vind ik.
Maar obstipatie weer bij hypo.

Je lijkt nog middenin de De Quervain te zitten.
Wat zijn je andere waarden, behalve die te hoge TSH van 10.9?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie