Goede waarden maar erg moe

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door Kiek »

Een 12.5 µg is best veel als je je dosis aan het finetunen bent.
Ga maar weer terug naar 188 µg.
Het lastige is dat je lab geen "komma's" gebruikt in de uitslagen van de FT4.
Je 19 pmol/l kan daarom ook wel 18.6 pmol/l zijn. Of 19.4 pmol/l.
Als je nuchter prikt, zonder levothyroxine in je maag (slik na prik), dan kan 19 pmol/l te hoog zijn.
Het set point is een gemiddelde over 24 uur.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door melandri »

Kiek, je hebt wss weer eens gelijk.

Ik zoek al
Weken naar een verklaring voor nachtelijke hartkloppingen, zweten, benauwdheid en doodmoe zijn aochtends.

Niet meteen aan euthyrox gedacht….tot t vannacht echt erg werd, maaakte me veel zorgen. Bedacht me dat t dit kon zijn. Voel me niet opgejaagd maar denk genoeg klachten om terug naar 188 te gaan. Maar die dosis heb ik pas woensdag. Tussentijd iets anders doen? Tips?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door Kiek »

Breek je 200 µg in vier stukjes, en neem daarvan 3 stukjes in.
Dan heb je grofweg 150 µg.
Dat compenseert tot woensdag een beetje je verhoogde en te hoge dosis van 200 µg.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door melandri »

Vanochtend gemeten

Tsh: 1.7
FT4: 20

Nu obv 188mxg thyrax
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door melandri »

Euthyrox, excuus.

Voel me hier niet fit bij, veel hoofdpijn, moe, futloos. Maar met 200mcg was t ook niet ideaal. Lastig
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door Kiek »

Je FT4 is met 20 pmol/l te hoog als je je volgens de prikadviezen hebt laten prikken.
Een chronisch te hoge FT4 geeft eveneens de subhypo-klachten: vermoeidheid.
En als je al gevoelig bent voor hoofdpijn, dan is ook hoofdpijn goed voor te stellen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door melandri »

Ik snap het niet meer, de laatste 2 metingen kan ik niet duiden. Ik prik zonder medicatie, sochtend om 9.00 of om 10.00. Bij zelfde lab.

FT4 van 20 is voor mij normaal, ik zit altijd tussen 19 en 24, nooit eronder. Het rare vind ik dat mijn TSH relatief hoog is, dat is met een FT4 van 20 meestal lager.

Ik ben een hoofdpijnpatiënt, dus ik wil dat niet aan mn Hashimoto ophangen, alhoewel er wel een samenhang is als ik echt verkeerd ben ingesteld.

Maar het ging een tijd gewoon goed op 188, toen naar 200 voelde niet goed, en nu weer terug naar 188 en dan is de TSH ineens stukje hoger, ik heb me nooit goed gevoeld bij een TSH boven de 1.2-1.4 max

Ik krijg echter geen steun van huisarts en ook geen verwijzing, tenzij ik het heel hoog opspeel maar heb nog een ander ding dat even belangrijker is momenteel en dat heb ik al hoog opgespeeld.

Wat kan ik doen?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door Kiek »

Je blijkt dus met zulke hoge FT4-waarden chronisch in een subhyperpositie te bevinden.

Je FT4 set point is ca. 19 pmol/l.
Die 19 pmol/l is een gemiddelde van de 24 uur-dag/nacht.
Mogelijk is 18 pmol/l een lage 'normale' voor je, en 20 pmol/l een hoge 'normale'.

Als je altijd boven de 19 pmol/l scoort dan ben je te hoog gedoseerd.
Je klachten passen daarbij: moe en moe en moe. En nog eens moe.
Gun jezelf meer rust.

Dus omlaag met je dosis.
Eén dag geen dosis, om wat sneller te zakken naar normale waarden.
En de 2de dag doorgaan met een beetje verlaagde dosis, b.v. 6.25 µg lager.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door melandri »

Hoi Kiek,

Dank voor je hulp, ik ga es kijken wat ik bij de huisarts aan medicatie kan krijgen die wat lager is. Risico natuurlijk dat de TSH weer stijgt, maar goed, dat is toch geen hele constante factor.

Dat ik te hoog zit kan ik ook nog wel geloven omdat ik hyperbuien heb en snachts toch nog wel hartkloppingen heb, en duizelig ben en niet stevig op mn benen sta.

Ik merk wel dat ik met sport valse energie heb, ik kan dan voor mijn doen vrij lang en hard fietsen en ben daarna 2-3 dagen kapot en migraine.

Dus ik ga maar wat omlaag.

Dank!
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door melandri »

maar hoe meet ik 6.25 µg ?
Plaats reactie