Kosten Bloedonderzoek via complementair arts

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Kosten Bloedonderzoek via complementair arts

Bericht door laura »

hallo Miep,

Bij het stellen van een diagnose hypothyreoïdie is het ongebruikelijk om T3 te meten.
Bij de diagnose HYPERthyreoïdie wordt T3 eventueel wel geprikt.

Het is dus niet zo vreemd dat je internist geen T3 prikt bij een goede TSH en vrij T4.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Miep
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:10

Re: Kosten Bloedonderzoek via complementair arts

Bericht door Miep »

Okay, maar waarom doen alternatieve therapeuten dat dan wel?

Zij stellen dat als de T4 goed is in het bloed, dat dat nog niets zegt over hoe het op celniveau werkt.

Je kan 100 stuks T4 meten bij twee personen. Dus beiden goede bloeduitslag. Maar bij persoon 1 wordt misschien maar 50 goed verwerkt in je lijf en bij de andere persoon gewoon die 100.

Dus de 1 voelt zich wel goed, de ander niet. Daarom testen zij T3.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Kosten Bloedonderzoek via complementair arts

Bericht door *anna* »

Miep schreef:
Okay, maar waarom doen alternatieve therapeuten dat dan wel?
Omdat heel veel alternatieve therapeuten geen enkel benul hebben van goede wetenschappelijk onderbouwde schildklierkennis en veel goodwill en 'succes' danken aan hun credo: 'wij luisteren en kijken naar de hele patiënt'. Waardoor de patiënt denkt dat er eindelijk iemand is die zijn klachten serieus neemt... Maar het voorschrijven van schildklierhormoon op basis van klachten die zouden kunnen lijken op een schiklierprobleem is mis-handeling.

Als je echt wanhopig bent, zoek dan in elk geval een regulier opgeleide arts die zich daarnaast verdiept heeft in de alternatieve aanpak van aandoeningen. Want als je een alternatieve therapeut in de arm wilt nemen zou ik me toch nog even bedenken. Iedereen, zonder enige medische achtergrond die een cursus in die richting gevolgd heeft, mag zich alternatieve therapeut noemen.

Nog een tip: als je je zó vastbijt in de overtuiging dat er iets mis is met je schildklier lijkt me dat geen goed begin voor een onbevooroordeeld onderzoek in een alternatieve praktijk. Geef de alterneuten dan ook een kans om zélf op hun eigen manier uit te vinden wat jou écht mankeert. In je eigen belang.

Veel wijsheid (en een gevulde beurs) gewenst.
Anna
Miep
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:10

Re: Kosten Bloedonderzoek via complementair arts

Bericht door Miep »

De complementair arts is zelf huisarts geweest (heeft dus reguliere opleiding gedaan) Maar is verder gaan kijken omdat hij tegen alle regeltjes en protocollen opliep.

Ziekenhuizen werken allemaal met standaard lijstjes en als je daar binnen valt is er niets met je aan de hand.

Zo ook bij de schildklierwaarden, die marges zijn zo ruim dat bijna iedereen daar wel binnen valt. En wat een standaardwaarde is hoeft voor jou helemaal niet goed te voelen. Soms is er binnen een marge nog ruimte voor verbetering.

Deze man gaat er per definitie niet vanuit dat het mijn schildklier is (mijn eigen gevoel zegt gewoon heel erg van wel) daarom wil hij ook de T3 prikken. Als dat okay is gaat hij verder zoeken. Hij is ook al met vit. D aangekomen. Iets wat ook in de reguliere wereld onderschat wordt, maar een tekort hier aan kan ook heel veel problemen geven.

Benieuwd of jij het idee hebt dat dit dan wel een reeële alternatieve therapeut is.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Kosten Bloedonderzoek via complementair arts

Bericht door *anna* »

Miep,
Ik smijt er een geliefde bijbeltekst van mijn moeder tegenaan: Beproeft alle dingen en behoudt het goede. (1 Thessalonicenzen 5:21)
Een fijn weekend!

Groet, Anna
(Ik geloof dat ik me toch nog eens ga opgeven voor de bijbelquiz bij de EO :lol:.)
Miep
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:10

Re: Kosten Bloedonderzoek via complementair arts

Bericht door Miep »

We zullen zien!
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: Kosten Bloedonderzoek via complementair arts

Bericht door essy »

Miep hoe waren de waardes van de andere bloedonderzoeken? Niets twijfelachtigs?
Miep
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:10

Re: Kosten Bloedonderzoek via complementair arts

Bericht door Miep »

Er is nog op tal van andere zaken geprikt. Deze waarden vielen allen binnen de norm.
Plaats reactie