Snap niks van mijn waarden

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
alien
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 sep 2015, 15:44

Snap niks van mijn waarden

Bericht door alien »

Ik heb wat hulp nodig om het te begrijpen!
Ik heb gisteren nieuwe uitslagen gekregen, maar begrijp er helemaal niks van.
Vorig jaar had waren mijn waarden tsh: 4,8 en ft4:14,2, ik had toen al flinke klachten, waarvan moeheid het ergst was. Toen had de dokter gezegd dat ik geen klachten kon hebben van de zogenaamde "voorbode van een trage schildklier ". 2maanden geleden toch maar weer eens bloed laten prikken vanwege steeds meer klachten. Toen kwamen deze waarden eruit tsh: 6,5 ft4: 14,0. Omdat er "gelukkig" ook antistoffen tegen tpo zijn gevonden mocht ik beginnen met euthyrox 0,100. Dat voelde al snel te heftig voor mij, dus ben de helft gaan innemen. In het begin leek het alsof de klachten erger werden, maar gelukkig begon ik daarna flink verschil te voelen, met name minder moe, geen koude rillingen en betere obstipatie. Nu heb ik na 6 weken weer bloed geprikt en dit kwam er uit tsh:1,8 ft4:14,2. Heel mooi van die tsh, maar ik snap dus niet dat mijn ft4 dezelfde waarden heeft als vorig jaar. Ik had verwacht dat ie omhoog was gegaan. Hoe kan ik me nou "beter" voelen?
Kan de ft4 nog omhoog gaan, omdat lichaam moet wennen?
Ik heb afgesproken om gewoon door te gaan met dezelfde hoeveelheid euthyrox en over 6 weken weer te prikken.
Bedankt alvast.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Snap niks van mijn waarden

Bericht door Kiek »

Misschien een ander lab.
Misschien niet nuchter, zelfde tijd.
Misschien met of zonder Euthyrox/Thyrax laten prikken?
Misschien een labfoutje.

Om grip te krijgen op je waarden is het volgende belangrijk:
- nuchter
- 's ochtends vroeg, altijd dezelfde tijd
- zonder Euthyrox/Thyrax in je maag (je neemt het pilletje mee, en slik het na het prikken)
- zelfde lab
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
alien
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 sep 2015, 15:44

Re: Snap niks van mijn waarden

Bericht door alien »

Allemaal gedaan! Verder geen andere mogelijkheid?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Snap niks van mijn waarden

Bericht door Kiek »

TSH 4.8, 6.5 en 1.8 mU/l.
FT4 14.2 - 14.0 - 14.2 pmol/l.

Op een rij:
- 8 weken geleden gestart met 100 Euthyrox.
- Later, wanneer?, geminderd naar 50 µg.
- Nu TSH omlaag, FT4 blijft ongewijzigd.

Misschien heb je iets voorbijgaands gehad, waardoor de TSH verhoogde? TSH reageert immers heel snel.
En misschien past een FT4 van ongeveer 14 pmol/l bij jou?

Dat idee komt bij me op omdat je je beter voelt bij dezelfde waarde van FT4.
Als je een schildklier-gezond persoon een dosis van 50 µg Euthyrox geeft, dan zijn de waarden na ongeveer 6 weken vrijwel ongewijzigd.
Pas als je de totale behoefte aan T4 overneemt door pillen-T4 (=Euthyrox) bij een schildklier-gezond mens, dan zit je op de grens om de TSH omlaag te manipuleren.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
alien
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 sep 2015, 15:44

Re: Snap niks van mijn waarden

Bericht door alien »

Bedankt, al weet ik bijna zeker dat ik niet val onder de schildklier -gezond personen, aangezien ik me "beter" ben gaan voelen met euthyrox. Ik schrijf ook "beter " want ik voel me nog steeds niet optimaal en heb er nog dagen bijzitten met enorme dipjes. Het verschil is over het algemeen gewoon zichtbaar, makkelijker een werkdag kunnen doorkomen, geen lagen kleding hoeven aantrekken enz...dus dit zou ook raar zijn als ik een gezonde schildklier heb.
Waar zou je tsh nog meer van kunnen stijgen?

Ik wacht wel gewoon af....
alien
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 sep 2015, 15:44

Re: Snap niks van mijn waarden

Bericht door alien »

6 weken geleden begonnen met 100 euthyrox, na 4 dagen de helft genomen.
alien
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 sep 2015, 15:44

Re: Snap niks van mijn waarden

Bericht door alien »

Ik heb bij het voorstel topic (nieuw en vragen over tsh) meer informatie staan, waar jij mij enorm hebt geholpen Kiek, jij vond ook dat er iets mis was met mijn waarden, daardoor heb ik door gezet om ook mijn antistoffen te laten prikken en die waren afwijkend, om die reden ook mogen beginnen met euthyrox.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Snap niks van mijn waarden

Bericht door Kiek »

Het doel is bereikt: jij voelt je beter.
Natuurlijk ga je door met de levothyroxine.
Want er is best een flinke kans dat die TSH-stijging veroorzaakt wordt door een auto-immuunstoornis.
Je anti-TPO is immers hoog.
Daarnaast kan in de beginperiode de waarden nogal schommelen.

Toch heb je misschien een kans dat je schildklier weer zelf normaal aan de gang gaat.
Een stop-experiment kan altijd nog over een jaar of twee.
Als jij er aan toe bent.

Het doel blijft een voor jou goede kwaliteit van leven.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie