Vreemd waardes?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Gavin
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 aug 2015, 18:06

Vreemd waardes?

Bericht door Gavin »

In Augustus is het geconstateerd dat ik een te traag werkende schlildklier heb, ik had weinig klachten, alleen soms moeiheid smorgens maar nav de tweede bloedonderzoek moest ik Levothoroxine (TEVA) 100mg gaan slikken.
Na 6 weken opnieuw laten prikken en de advies van de huisarts was om de dosering te verlagen en 50mg te nemen.
Vanmorgen krijg ik de uitslag van de huidige bloed waardes en het is hoger dan waanneer ik begon met tabletten.
Ik voel mij prima en moet nu een afspraak maken met de huisarts, zijn die waardes verklaarbaar?
Waardes: Augustus TSH 19.2 T4(vrij) 8,8 (Geen medicatie)
October TSH 0,27 T4(vrij) 13,4 (100mg Levo)
November TSH 23 T4(vrij) 9,1 (50mg Levo)
grts Gavin
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vreemd waardes?

Bericht door Kiek »

Hallo Gavin,

Je waarden zijn zeker verklaarbaar.
De TSH golft wat over de dag.
En de FT4 reageert op het gebruik van de levothyroxine.
Daarnaast heb je mogelijk een beginnende Hashimoto.
Dit kenmerkt zich vaak in het begin als een instabiele schildklierproductie: je kunt er niet zo van op aan.

Halvering van je dosis is gewoon teveel in deze fase van instellen.
Het is beter te werken met kwartjes en halfjes van de laagste dosisvorm, dus van b.v. 25 µg.

Bij deze medicatie is je 'slik-discipline' van groot belang:
iedere ochtend op een vast tijdstip, ruimschoots voor het ontbijt.

En als je naar het lab gaat: 's ochtends vroeg, nuchter en zonder de ochtenddosis pillen. Die pillen neem je mee, en slik ze zodra je gerpikt bent.

Iedere wijzging in deze discipline geeft ook al verschuivingen in het labbeeld.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie