Verhoogde Tsh

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Waaghals
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2015, 17:16

Verhoogde Tsh

Bericht door Waaghals »

Hoi,

Vandaag de assistente aan de lijn heb vorige week uitgebreid bloedtesten laten doen.
Verschillende klachten moeheid voorop,maar ook niet veel afvallen ondanks dieet en 2-3x pw sporten,haaruitval(ben ook ruim 6mnd geleden bevallen)en heb t ook snel koud.
Mijn zusje gebruikt thyrax dus al met al genoeg om maar eens toelaten testen
Ze vertelde alleen mijn Tsh dat die wat verhoogd is 6.0.4 hun hanteren tot 5 als 'normaal'
Nu moet ik over 6mnd pas terug voor nogmaals prikken is dit normaal?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhoogde Tsh

Bericht door Kiek »

Welkom, Waaghals!

Misschien vinden huisartsen dat normaal, 6 maanden wachten met klachten van een subklinische hypothyreoïdie.
Maar vanuit het standpunt van jou, mét een zus met een schildklierziekte, zou ik zeker binnen een week of vijf/1 maand weer op de stoep gaan staan om je TSH én je FT4 te checken.

Het komt heus wel meer voor dat de schildklier van een groep vrouwen het na de bevalling laat afweten.
En dat binnen een bepaalde tijd maar liefst ruim de helft van deze vrouwen toch een chronische hypo overhouden.

Als je je beroerd blijft voelen, maak dan over ca. 1 maand weer een afspraak.
Omdat je een zus hebt met hypo, vraag je anti-TPO te checken.
En daarnaast natuurlijk je TSH met FT4.
Doe dat 's ochtends heel vroeg. Hoe vroeger hoe hoger je TSH, een belangrijk argument. Dat scheelt echt.
Want de TSH maakt een golfbeweging over 24 uur: 's nachts het hoogst en in de middag het laagst.

Sterkte en succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Waaghals
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2015, 17:16

Re: Verhoogde Tsh

Bericht door Waaghals »

Dank jewel kiek voor je snelle antwoord
Mijn onderbuik gevoel klopt toch
Ben ook niet zo happig op mijn huisarts moest echt erop staan dat ik een uitgebreide bloedafname wilde en zelf vertellen dat mijn zusje een afwijking heeft in d'r schildklier

Hopelijk is t tijdelijk en zit ik niet de rest van mijn leven aan de pillen maar mijn klachten zouden dus wel hieraan ten grondslag liggen?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhoogde Tsh

Bericht door Kiek »

Over vage klachten hoor je natuurlijk best vaak.
Dat hoeft niets met schildklieren te maken te hebben.
En meer dan vaak gaan die gewoon weer over.

Maar deze klachten, samen met een verhoogde TSH, én na een bevalling, dat doet bellen ringelen.
Dus ja, je klachten kunnen best bij je verhoogde TSH horen.

De TSH (stimulator van de schildklier) verhoogt, als je hypofyse (de TSH-fabriek) een T4- tekort in je bloed geconstateerd heeft.
Dat wil zeggen dat je FT4 misschien wel binnen normale grenzen is, maar de waarde niét normaal is voor jouw lijf.
Want anders zou je TSH niet hoeven te verhogen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Waaghals
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2015, 17:16

Re: Verhoogde Tsh

Bericht door Waaghals »

Hoi kiek,

Heb vandaag m'n waardes uitgeprint meegekregen hier stond ook ts4 op die is 10,8


Groet
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhoogde Tsh

Bericht door Kiek »

Hallo Waaghals,

Je te hoge TSH toont in principe aan, dat je FT4 van 10.8 pmol/l te laag is voor jouw lijf.
Op de print staan vast ook normaalwaarden, referentiewaarden.
Deze ref.-waarden verschillen per lab.
Dat komt omdat de laboratoria niet allemaal dezelfde testapparatuur gebruikt.
Wat zijn de ref.-waarden van jouw lab?

Voor de schildklier zijn dus de volgende tests van belang: TSH - FT4.
Daarnaast eenmalig anti-TPO.

Vr. groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie