Anti TPO en/of T3

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Anti TPO en/of T3

Bericht door Teun »

Aan een verhoogd anti tpo kan men zien of er sprake is van een auto immuunziekte. Dus ook of het een blijvende aandoening is. Mijn lab bepaald dit altijd mee als de tsh verhoogd is. Dus als dit nog nooit gebeurd is likt het me zinvol. Als het al weleens geprikt is en verhoogd was heeft het geen toegevoegde waarde. Van t3 weet ik niet zoveel dat kunnen mogelijk anderen met meer ervaring op dat gebied je vertellen. Bij mij is het ook nog nooit bepaald.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Anti TPO en/of T3

Bericht door Teun »

Het kan wel wisselen, maar heeft volgens mij geen enkele waarde om het vaker te testen de ziekte wordt er niet minder door.
Het is wel handig om te weten of het inderdaad een autoimmuunziekte is of niet. Verder volgens mij geen waarde. Waarom dat bij mij gebeurd heeft denk ik met het labprogramma te maken. :D de huisarts vraagt de schildklierwaardes op de aanvraag. Bij een tsh en t4 die binnen de waardes liggen wordt het niet bepaald.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anti TPO en/of T3

Bericht door Kiek »

Hoi Emby,

Als je dosis niet is gewijzigd, en je FT4 blijft hetzelfde, dan lijkt je TSH een loopje met je te nemen.
Misschien kan je hypofyse (is de TSH-fabriek) de TSH niet in het gareel houden?
Dat komt weleens voor.

Sommige medicijnen hebben een verhogend effect van de TSH.
Ook medicijnen zoals lithium kunnen de schildklier een opdonder geven.
Mensen die wat gezetter zijn hebben gemiddeld ook een hogere TSH.
En zo zijn er nog een paar redenen te bedenken waarom de TSH te hoog is.
Een stukje weefsel in de hypofyse dat zich niets van de regeling aantrekt bijvoorbeeld.

Een beetje teveel of een beetje te weinig schildklierhormoon bij mensen kan al een flinke invloed hebben op de psychische gesteldheid.
Gelukkig dat je volgende maand naar een endocrinoloog gaat.

Sterkte!
Kiek

PS: Het is handig als je op één onderwerp blijft schrijven bij 'hypothyreoïdie'. Dat leest wat makkelijker.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie