Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door laura »

hallo Nina,

Je waarden vallen nog binnen de referentiewaarden.
Maar het zou kunnen dat voor jou die waarden niet optimaal zijn.

Heb jij misschien naaste familieleden met schildklieraandoeningen?
Als dat zo is, is de kans groter dat jouw schildklier hapert.

Verschil kan ook maken hoe laat je geprikt hebt.
's Ochtends vroeg is de tsh-waarde iets hoger dan later op de dag.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door mathilde »

Hallo, heb ook een vraag
In 1994 is er een groot gedeelte van de schildklier verwijderd en in 2009 de rest. Heb dus geen schilklier meer.
Ik ben en blijf onder behandeling van de internist, want dat wil hij zelf.
Nu heeft de huisarts schildklierfuncties laten prikken en andere dingen.
De uitslagen zijn TSH 0.06, T4 17.4 de T3 komt nog.
Ik slik al jaren 200 thyrax en voel me wat schildklierfuncties betreft, goed.
Hij vindt de de TSH veel te laag en wil nu dat ik de thyrax met 25 moet verlagen.
Ik wil dit niet, aangezien ik mij goed voel. Det4 gaat dan ook naar beneden. Ik ben tevreden zo.
Ik heb bij hetzelfde lab de waarden laten bepalen en op het zelfde tijdstip als anders, zonder inname van de thyrax.
Ik heb gezegd, dat ik hier toch met mijn internist over wil praten.
De afspraak is 31 maart met weer opnieuw bloedprikken.
Nu heb ik op mijn vorige labuitslagen gekeken, en daar was de TSH ook een keer laag 0.7 en de internist heeft hiervan niets gezegd.
De andere keren zat ik rond de 1.0-2.0
Ik vraag altijd voor dat ik bij de internist naar binnen ga, een uitdraai, ik kan dan meekijken zeg ik altijd.
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door laura »

hallo Mathilde,

Nu ben ik geen arts, maar zo'n dosisverlaging zou ik ook niet zien zitten als ik geen klachten had.

Lees dit eens: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... rmoon.html
En dan met name noot 14: https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... en#note-14

In noot 14 wordt iets geschreven over een onderzoek van Flynn.
En daar het het om.
Uit dat onderzoek blijkt dat jouw lage TSH niet per se voor problemen hoeft te zorgen.

Ook dat kun je lezen op Schildkliertje: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... eilig.html

Dit staat dus allemaal in de huisartsenrichtlijn.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door mathilde »

hallo Laura
Bedankt!!!!.
Ik was ook niet van plan om zonder tussenkomst van de internist de dosis ineens te verlagen met 25, Want op een verhoging, wat destijds nodig was, deed ik dit met de helft van een1/4, tot 1/4 tablet, en dan zou ik nu ineens 25 moet verlagen. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt.
Maar wat de lage TSH waarde betreft, ben ik in ieder geval gerust gesteld, want het is helemaal niet erg, en daarbij, het kan nu wel weer hoger zijn.
Je moet naar mijn inzien niet afgaan op 1 x bepalen
En dan daarbij, voel ik mij wat betreft de schildklierwaarden goed.
Mijn T4 zou zelfs iets hoger mogen zijn, normaal zit ik rond de 23, en nu was hij 17.
Die zou dan ook nog eens lager worden.
Groetjes Pauline
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
ineke
Berichten: 483
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door ineke »

Veelgestelde vragen Endocrinologisch Laboratorium VUmc Amsterdam

Vraag:
De combinatie TSH en fT4/T4 is niet zoals verwacht: euthyreoid, primaire hyper- of hypothyreoidie. Hoe kan dat?


Antwoord:
Allereerst kan dit veroorzaakt worden doordat een patiënt niet in steady state is, bijvoorbeeld net behandeld wordt voor een hypo of hyperthyreoidie.
Als de hypofyse lange tijd is blootgesteld aan hoge of lage fT4 concentraties, zal het nog enige tijd (weken-maanden) duren tot de TSH genormaliseerd is.
Na de start van een thyreostatische behandeling van hyperthyreoidie blijft de TSH nog 2-4 maanden verlaagd, terwijl fT4 en fT3 dan al significant dalen.
Ook bij behandeling van hypothyreoidie bereikt men pas na 6 weken een steady state. Eerst stijgt de T4 en pas na een week of 6 is de TSH gestabiliseerd.

Een andere oorzaak is hypofyse of hypothalamus pathologie (zeldzaam).
Non-thyroidal illness (NTI) zorgt ook voor ongewone TSH/fT4 combinaties (meestal laag TSH, laag fT4 en laag fT3).
Als de labwaarden niet overeenkomen met de kliniek, is het ook verstandig te denken aan interferentie in de assay.
Mogelijke oorzaken van interferentie zijn: heterofiele antistoffen, reumafactoren, interferentie door medicatie.
Dit zijn algemene oorzaken die kunnen optreden bij allerhande bepalingen met behulp van immunoassays.

Specifiek voor schildklierhormoonbepalingen zijn de auto-anti T4 en auto-anti T3 die kunnen circuleren in het bloed en interfereren in de bepalingen.
Auto-anti TSH zijn overigens uiterst zeldzaam. Meer over de interferentie in schildklierbepalingen valt te lezen in het review van Deprés & Grant, Clin Chem, 1998.
Een heel specifieke interferentie die voorkomt in de fT4 en fT3 assay op de E-module van de Modular (Roche) is de anti-Ruthenium interferentie. Deze geeft vals-verhoogde waarden (Heijboer et al, Annals of Clinical Chemistry, 2009).


Vraag:
De fT4 spiegel is binnen de referentiewaarden, maar totaal T4 concentratie is erg laag. Hoe kan dit?


Antwoord:
Meer dan 99,95% van T4 in serum is gebonden aan bindende eiwitten (TBG, albumine etc). 75% van het T4 in serum is gebonden aan TBG.
Bij de totaal T4 bepaling meet je het vrije T4 en het gebonden T4 allemaal.
Veranderingen in de concentraties van de bindende eiwitten hebben dus een grote invoed op de totaal T4 bepaling.

Sommige mensen zijn bijvoorbeeld TBG deficiënt. Dit kan genetisch bepaald zijn, maar kan ook voorkomen bij het nefrotisch syndroom (TBG verlies via nieren), of bij afwijkende hormoonconcentraties (bv syndroom van Cushing).
Ook sommige medicijnen verlagen de TBG concentraties door een verminderde aanmaak van TBG.
Mensen met een TBG deficientie zullen dus een hele lage totaal T4 concetratie hebben, maar een fT4 concentratie binnen de referentiewaarden en ook een normaal metabolisme van T4.

Daarnaast verminderen sommige medicijnen (o.a. salicylaat) de binding van T4 aan TBG. Ook heparine kan voor hele lage totaal T4 concentraties zorgen, met normale fT4 waarden. Heparine activeert LPL waardoor vrije vetzuren gemaakt worden, welke de binding van T4 aan albumine verminderen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door laura »

De volgende links geven extra uitleg over steady state en over afwijkende waarden van de combinatie TSH en fT4/T4.

Steady state en halfwaardetijd
http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... rmoon.html

Interpretatie van schildklier functietesten
http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... ction.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gesloten