Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door laura »

Normaalwaarden zijn de grenswaarden die horen bij een normale werking van de gezonde schildklier.
De arts vergelijkt een gemeten waarde met de normaalwaarden. Zo ziet hij of deze binnen de normale grenzen ligt.

Let op: elk laboratorium heeft zijn eigen normaalwaarden.

De meest gebruikelijke waarden
TSH : 0,4 – 4,0 mU/l
T4 : 58 - 160 nmol/l - - - (4,5 - 12,6 μg/dl)*
FT4 : ca. 7,0 - 16 pmol/l tot ca. 10 - 23 pmol/l - - - (0,7 – 1,8 ng/dl)*
T3 : 1,2 – 3,4 nmol/l - - - (80 – 180 ng/dl)*
FT3 : 3,5 - 7,7 pmol/l - - - (0,2 – 0,5 ng/dl)*

* De normaalwaarden tussen haakjes zie je wel in Duitsland en België

TSH- en FT4-waarde bij gebruik van levothyroxine (Thyrax, Euthyrox)
De fijn-instelling van levothyroxine bij de behandeling van hypothyreoïdie gebeurt aan de hand van laboratoriumuitslagen en klachten.
Doel is een zo goed mogelijke regulatie van het metabolisme (de stofwisseling).
Goedingestelde patiënten voelen zich vaak het beste bij een TSH-waarde in het laag-normale gebied (TSH lager dan 1) en een vrije-T4-waarde in het hoog-normale gebied.
Een verklaring hiervoor is dat er extra T4 nodig is voor de omzetting in T3, dat anders door de schildklier geproduceerd wordt.
Verder bevinden de TSH-waarden van de meeste gezonde mensen zich in het laag-normale gebied.

Lees ook
http://schildkliertje.blogspot.nl/p/woordenlijst.html
http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... t4-t3.html
http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... k-tsh.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
inepoolen
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2013, 18:40

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door inepoolen »

Bestemensen, ik slik afwisseld 75 mcgr en 88 mcrgr euthyrox wat neer komt op 82, 5 mcrgr euthyrox daarnaast nog een kwart cytomel per dag.Ik voel me goed, ben 65 jaar. De bloed uitslag is ft4 18, 7 ik heb verder geen klachten. Vraag me af of ik nu moet gaan verlagen naar 75 mcgr euthyrox. Heb altijd aan de hoge kant vande ft4 gezeten. Zou het kwaadkunnen gezienmijn leeftijd?
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door Jenny »

Ik zou het zo houden als jij je hierbij goed voelt. Of zegt je huisarts wat anders?
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door laura »

hallo Ine,

Hoe zijn je tsh en T3?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
inepoolen
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2013, 18:40

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door inepoolen »

Dag suze, de t3 wordt niet geprikt en de tsh is bij mij altijd heel laag. Maar ik weet het eigenlijk niet. Het gaat altijd erg snel , de internist draait de pc naar me toe zodat ik het kan bekijken.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door laura »

hallo Ine,

Misschien is het een idee om een overzichtje van je waarden te vragen?

Bij mensen die T4+T3 slikken is de fT4 vaak wat lager.
En de referentiewaarden van de fT4 variëren per lab.

Het zou dus zomaar kunnen dat je wat hoog gedoseerd bent.
Zeker als die tsh ook heel laag is.

Belangrijk is ook hoe je je voelt, natuurlijk.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door Jenny »

Wanneer je T3 (Cytomel) slikt moet je ook iedere keer je T3 laten prikken. Anders weet je niet of je voldoende of teveel slikt.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door Bep »

Mijn endo is ook vlug en geeft niet graag alle waarden. Maar ik schuif altijd een balpen en een stukje papier onder haar neus.
Voor mijn eigen administratie zeg ik dan heel lief lachend. Ik krijg alleen Tsh en Ft4 door en pas zelfs bij uitzondering B12 en D, dus we gaan voor uit :D
ninaa4life
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2013, 16:47

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door ninaa4life »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik hoop dat ik mijn berichtje op de goede plek post.
Ik ben Nina en ik ben 19 jaar. Ik ben altijd heel erg moe en heb bloed laten prikken. Nu zijn mijn waarden als volgt:

THS: 3,7
T4: 14

Kan iemand mij uitleggen wat dit betekent?

Groetjes!
Heleen
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 03:40

Re: Normaalwaarden TSH, T4, FT4, T3, FT3

Bericht door Heleen »

...ik laat de bloedwaardes in het ziekenhuis prikken. De uitslag vraag ik op bij mijn huisarts, de assistente kan er ook bij. Daarbij is dat mijn gynaecoloog ook bij deze uitslagen bij kan...dus op drie plekken kan ik de uitslagen opvragen.
De assistente draait voor mij weleens de uitslag uit. Maar ook de huisarts. Gewoon vragen. Ze zijn verplicht om het te doen.
Gesloten