Restwerking testen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Restwerking testen

Bericht door Tim »

Goedendag,

Mijn vraag komt voort uit het feit dat ik moeizaam “instelbaar” ben. Waardes blijven niet stabiel, (mini) dosissen moeten constant worden aangepast en ook bij langere periode op een dezelfde hoeveelheid LT4 lopen waardes weg (omhoog/omlaag). Heb hyper én hypo klachten.

Is er een mogelijk om te testen of mijn schildklier nog (rest)werking heeft?

In een normale situatie past de schildklier zich 24uur p/d aan de vraag maar wat betekent dat voor een evt. restwerking? Is die de boel dan ook 24/7 aan het “verstieren”?

Hoor graag!
Groet,
Tim
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Restwerking testen

Bericht door Tim »

ohja,

Hypo geworden na RAI (2005) ivm Ziekte van Graves, Hyperthyroïdie.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Restwerking testen

Bericht door laura »

hoi Tim,

Mijn eerste idee zou een test zijn voor TSH-receptor antistoffen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Restwerking testen

Bericht door Tim »

Hoi,

Bedankt.
Dacht zelf aan iets van, eerst vrij van medicatie en dan dmv ..?.. uitkomsten afzetten tegen gezonde sk werking.

Wat denk (vind) je van restwerkering als blijvende stoorzender??

Groet,
Tim
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Restwerking testen

Bericht door Floortje »

Hallo Tim,

Ik ben ook nog niet stabiel (Hashimoto sinds mei 2016) waarbij ik precies hetzelfde lijk te ervaren als jij: zowel hypo- als hyperklachten.
Zou dat te maken kunnen hebben met een nog deels werkende schildklier die af en toe nog opflakkert door wisselend "ontstekingsbeeld" door de auto-immuunreactie?

Ik vraag me ook af wanneer nou het e.e.a. geprikt wordt. Bij sommigen wordt zelfs standaard T3 en fT3 meegeprikt, maar bij de meesten alleen TSH en fT4.

Misschien kunnen Laura en/of Kiek antwoorden op de vraag wanneer T3 en fT3 geprikt worden?

Groet, Floortje
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Restwerking testen

Bericht door Tim »

Hallo Floortje,

Je haalt wel een heel oud berichtje op ;)

Als je schildklier zo nu en dan nog een beetje mee pruttelt lijkt het mij aannemelijk.
Mijn Internist acht (rest)werking uitgesloten gezien benodigde dosis LT4. Gebaseerd op FT4/TSH.

Inmiddels ben ik er wel achter dat er - in mijn geval - geen duidelijke scheiding te maken is in hyper/hypo klachten.

TSH/FT4 is de standaard controle .
T3/FT3 voegt daar niets aan toe daar deze 24uur per dag heftig fluctueren.
Zie het wel voorbij komen, en in het verleden ook bij mij onderzocht, maar dat is vaak buiten het reguliere circuit.

Groet,
Tim
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Restwerking testen

Bericht door Floortje »

Ha Tim, ja zie het nu pas, dacht dat het een bericht uit 2017 was, maar niet goed gekeken. Evengoed dank voor je antwoord! Ik dacht dat zelfs endocrinologen soms (f)T3 prikken. Snapte de meerwaarde ook niet erg wegens het feit dat die waarden zo fluctueren.
Groet, Floortje
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Restwerking testen

Bericht door Kiek »

Ik denk dat de restwerking aan te tonen is door radicaal te stoppen met levothyroxine.
Dus gedurende een week of 6 (of 12 weken) geen pillen.
Het resultaat van de FT4 en FT3 zal de restwerking weergeven.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie