Lage TSH, maar tevens lage FT3

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: Lage TSH, maar tevens lage FT3

Bericht door essy »

Ik heb zeker anderhalf jaar met een onmeetbare TSH gelopen en dat put zeker uit en ik maar denken dat het hypoklachten waren. Nu ik veel minder slik weet ik dat het anders is en echt door teveel euthyrox kwam.

En die mieren? Ik.zei dat het leek alsof er een grasmaaier door mijn lijf jaagde maar misschien noem jij het mieren?

Ik zakte steeds met 12 mcg minder maar de meeste hier volgens mij met 6,25.

Gr essy
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Lage TSH, maar tevens lage FT3

Bericht door Bella »

Beste Kareltjes,

Een lage namiddag-TSH biedt geen enkel argument om iets aan je dosis te veranderen: het laat alleen maar zien dat je op dat moment (ruim) voldoende schildklierhormoon tot je beschikking hebt. Zelfs al zou op dat tijdstip de FT4 boven normaal zijn, wat bij jou niet het geval is, is er nog niet persé iets aan de hand. *)

Zoals Kiek al zei: eerst zo vroeg mogelijk, nuchter en zonder schildklierhormoon, laten prikken, dan krijg je waarden waar je iets uit kunt afleiden. Ook zou ik een vaste dosis gaan slikken. In theorie zijn verschillende dosissen misschien niet zo'n probleem (door de lange halfwaardetijd van T4), maar de praktijk laat zien dat zoiets vooral nuttig is bij instellen (wennen aan ophoging/verlaging). Stabiel ingesteld raak je pas bij een stabiele dosis.

Over je klachten: het 'mierenverhaal' is mij vooral bekend van B12-tekort. Voor de zekerheid zou ik ook nog vitamine D én calcium laten checken. Is D laag en calcium hoognormaal/verhoogd dat kan er iets mis zijn met je bijschildklieren (primaire hyperparathyreoïdie). Dat kan rare TSH's geven.

Sterkte!
Bella

*)
"...Serum T4 concentrations peak 2 to 4 hours after an oral dose and remain above normal for approximately 6 hours in patients receiving daily replacement therapy. ..."

Serum-concentraties T4 pieken 2 tot 4 uur na orale toediening [van levothyroxine] en blijven gedurende ongeveer 6 uur BOVEN de normaalwaarden bij patiënten die dagelijks substitutietherapie gebruiken.

http://www.thyroidmanager.org/chapter/a ... hyroidism/
9.8 TREATMENT OF HYPOTHYROIDISM
9.8.1 PHARMACOLOGY OF THYROID HORMONE REPLACEMENT PREPARATIONS
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Kareltjes
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2016, 20:06

Re: Lage TSH, maar tevens lage FT3

Bericht door Kareltjes »

Dank jullie wel voor jullie meedenken, dat voelt als een warm bad!
Ik heb eens wat zitten googlen op de functie van de bijschildklier. Daarbij staat dat je daaraan ook klachten kunt krijgen door een teveel aan vitamine D suppletie?.....( Zie op de site van Medicinfo.....)
Ik slik al een poos Divisun 800
Kareltjes
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2016, 20:06

Re: Lage TSH, maar tevens lage FT3

Bericht door Kareltjes »

En heb mn labuitslagen nog eens bekeken. Ik blijk in januari ook nog bloed te hebben geprikt, met daarbij ook de Vit B12. Deze was toen 518, dus volgens mij zeker niet te laag......
En de ferritine was 104.
Kareltjes
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2016, 20:06

Re: Lage TSH, maar tevens lage FT3

Bericht door Kareltjes »

Trouwens, ik zit op dit moment in de nachtdienst, dus vandaar dit vreemde tijdstip van reageren..... :lol:
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Lage TSH, maar tevens lage FT3

Bericht door Teun »

Dag Kareltje, je ferritine en vitamine b12 zijn zeker niet te laag. En als je geen heel potje vitamine d in een keer slikt hoef je echt niet bang te zijn voor overdosering. Dus daar kan het niet aan liggen. Ik ben zelf erg verbaasd over klachten die ik heb/had waarvan de ene arts zei dat het niets met de schildklier of de medicatie te maken had maar de ander gelijk een vorm van herkenning had. Dus misschien zit dat met jou mierenverhaal ook wel zo. Ik herken het niet.
Kareltjes
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2016, 20:06

Re: Lage TSH, maar tevens lage FT3

Bericht door Kareltjes »

Ik voel m'n eigen op het moment hetze l f de als in 2003 toen ik de 1e keer een Sk ontsteking had. M'n benen zijn ook gezwollen, maar m'n enke ook 's bijvoorbeeld niet.
Ben echt gedeprimeerd
Kom in g e wicht ook aan terwijl ik echt niet meer eet.
Bah voel me zo ellendig.......
Plaats reactie