Hartkloppingen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Bary12
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2016, 12:13

Hartkloppingen

Bericht door Bary12 »

Hallo

Mijn tsh is 1.5
Ft4 is 19
Ft3 4

Nou heb ik sinds maart veel hartkloppingen en slaapproblemen sinds december.

Mijn cardioloog weet niet waar het vandaan komt. Maar geeft aan dat ik maar de helpt moet minderen van mijn medicatie. Want schildklier medicijnen kunnen voor deze klachten zorgen.

Maar hyper niet en hij kijkt alleen maar naar het hart vind geen oorzaak en wijst dan maar naar de schildklier medicatie want mijn waardes zijn normaal. Ja omdat ik euthyrox slik?

Iemand hier ervaring mee? En wat zou ik kunnen doen. Want straks zit ik met een trage schildklier. Is dit niet een hele vreemde conclusie van een caradioloog zonder overleg internist?

Hoop dat iemand mijn kan helpen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Hartkloppingen

Bericht door Teun »

Dag Bary, ik herken de hartkloppingen en ben uitgebreid door de internist en cardioloog gecheckt. Mijn cardioloog kon op het gebied van het hart niets vinden en wijt het aan de medicatie. Hij gaf aan dat het op termijn zou minderen. En hij heeft gelijk gekregen. Monopenteel maar sporadisch klachten heirvan en ik slaap,weer beter. Moet ik zeggen dat ik ook de meeste koffie door thee heb vervangen, scheelt waarschijnlijk ook. Ik zou zeker niet met deze waardes je medicatie halveren. Annders even in overleg met internist of huisarts. Sterkte.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hartkloppingen

Bericht door Kiek »

Hallo Bary,

Je schrijft dat je niet hypert.
Dat hoef je niet per se te voelen.
Misschien heb je zelfs het idee dat je eerder aan de hypo kant zit.

Op het plaatje van je set point zie ik dat je nu misschien toch een iets te hoge FT4 hebt.
Jouw lab geeft de FT4 weer in hele getallen.
Je zit nu op 19 pmol/l, terwijl het lijkt dat 17 pmol/l beter bij je past.

Als ik last zou hebben van hartkloppingen en slapeloosheid, met de wetenschap dat ik aardig hoog zit in de FT4, evenzo ten opzichte van je set point, dan zou mijn eerste reactie zijn die FT4-waarde iets omlaag te krijgen naar bijvoorbeels 17 pmol/l.
Deze praktische waarde past misschien veel beter bij je.

Sterkte!
Kiek
Bijlagen
Barysept.2016.jpg
Barysept.2016.jpg (41.37 KiB) 2565 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bary12
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2016, 12:13

Re: Hartkloppingen

Bericht door Bary12 »

Hallo

Fijn dat jullie reageren. Ik heb zelf echt geen flauw idee. Maar ik heb vaker een hogere ft4 gehad zonder deze klachten dus zelf lijkt mij het wel vreemd. Kiek een ft4 wisseld toch wel een beetje? Dus op dezelfde medictie 1 a 2 punten? Kan je dan wel concluderen dat iets te hoog is?

Wat wel bijzonder is dat ik 150 mcg thyrax gebruikte door nieuwe verpakking.
Toen naar 125 gegaan sterkere werking. Nu euthyrox 75 en waardes ongeveer zelfde. Wel vreemd want is toch helft medicatie.

Met die setpoint kon je niet helemaal bereken toch kiek dat was niet helemaal ok geloof ik. Ik voel mij dus ook ok behalve de slaapklachten en dus vele hartkloppingen .

Maar de helft minderen lijkt mij zeer drastisch toch?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hartkloppingen

Bericht door Kiek »

De TSH kan flink wisselen, Bary.
Dat gebeurt bij goeie schildklieren en ook bij mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine.

De FT4 slingert bij goed-werkende schildklieren de hele dag door met pieken en dalen.
Maar bij Thyrax/Euthyrox/etc. slikkers stijgt de FT4 direct na slikken (maakt een bergje) en na een paar uur is dat bergje weer aan het dalen om die daling voort te zetten tot de volgende ochtend.

Van de eerste serie die je dit voorjaar doorgaf was de hoogste TSH ca. 2.5 mU/l.
Dat is moeilijk om een set point te berekenen.
Later kreeg ik er andere waarden bij.
Een combinatie daarvan zette ik in de app, en het resultaat zie je hierboven.

Gebruik je misschien nog supplementen van de drogist, of zoiets?
Zou dat invloed kunnen hebben op je gestel?

In ieder geval lijk je nu toch een beetje teveel T4 te hebben.
Zeker als je gevoelig bent voor ritmestoornissen lijkt het heus handig een beetje omlaag te gaan met je dosis.
Of bén je al omlaag met je dosis, naar aanleiding van je laatste waarden?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bary12
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2016, 12:13

Re: Hartkloppingen

Bericht door Bary12 »

Nee ik ben al weken met supplementen gestopt omdat ik niet weet hoe het komt. Helaas niks veranderd.
Nee ik ben nog niet omlaag gegaan ik slik 75 nu en mijn waardes zijn.
Tsh 1.5
Ft4 19
Ft3 4

Ik ga dan maar 25 mcg minderen over 6 weken prikken.

Volgens jouw grafiek hierboven is dus mijn setpoint 17 ft4 en de tsh?
Kan ik niet zo goed zien.

Tjonge weer minderen. Vind het wel spannend hoop echt dat ik hierdoor weer slaap en de kloppingen weggaan.

Moer wel eerlijk zeggen dat ik door de slaap tekort en hartkloppingen ergens in februari mijn thyrax 3 weken heb laten staan volledig daar merkte ik qua slapen niks van en hart en toen heb ik de conclusie getrokken dat het niet de thyrax kon zijn.

Heb ik dit toch verkeerd gezien? Had ik toch langer moeten wachten? Ik had toen geloof ik dezelfde waardes.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hartkloppingen

Bericht door Kiek »

Je setpoint ligt bij een TSH van tegen de 2 mU/l, terwijl je FT4 ca. 16.5 pmol/l bedraagt.

Je FT4 doet het werk.
Die FT4 voel je.
Je TSH is een soort controleur.
Die voel je niet.
Het gaat niet om je TSH. Die danst om je FT4 heen.
Het gaat om je FT4.

Je Euthyrox is T4.
Dat houdt je (F)T4 op peil.

Je (F)T4 is nu te hoog.
Dat geeft makkelijk hartritmestoornissen.
Dat is vaak een van de eerste verschijnselen van hyper.
En dat is een lastig onrustig gevoel, herinner ik me nog van mijn lichte hyperperiode.

Je bent 3 weken gestopt, en je waarden waren daarna hetzelfde?
Dan heb je kans dat je schildklier zelf weer aan het werk is gegaan.
Hebben je artsen dit weleens geopperd?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bary12
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2016, 12:13

Re: Hartkloppingen

Bericht door Bary12 »

Nee ik heb niet direct daarna bloedgeprikt. Mijn huisarts zei dat het prima was qua waardes. Daar ging ik dus vanuit.
Ik ben zelf volledig 3 weken gestopt om te kijken of het wat deed. Mijn gedachte was na 3 weken moet bepaalde hoeveelheid hormoon uit bloed zijn en dan zou ik eventueel weer slapen. Dat gebeurde niet dus ik ben verder gaan met slikken. Niet geprikt.
Ergens in maart begonnen de hartklachten , weer bloed geprikt huisarts zei weer alles is goed .tsh was toen 1.5 Ft4 20.

Maand later april weer gaan kijken omdat de klachten erger werden ook vitamines mee geprikt. Toen was tsh 0.5 Ft4 25.

Te hoog vond ik. Huisarts zei weer ok. Ik moest toen overstappen naar euthyrox. Zelf van 125 naar 75 gegaan. Daarna was tsh 1.5 Ft4 19, nu 2 maanden later weer.

Huisarts vond het maar gek dat ik zoveel was geminderd maar ik had van de sterke euthyrox gehoord dus niet naar huisarts geluisterd en toch geminderd.

Dus nee arts opperd helemaal niks eigenlijk , morgen ga ik overleggen.

Maar zelf denk ik nu.....hè werkt mijn schildklier nu beter? Qua waardes dan want heb ook nog wel klachten.

Ik voel mijn niet onrustig angstig heb geen diarree en val helaas niks af. Dus die klachten heb ik ook niet.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hartkloppingen

Bericht door Kiek »

Je schrijft over je vervelende hartritmestoornissen en je slapeloosheid.
Daar word je doodmoe van, denk ik.
Heb je nog meer klachten?

Weet je, je bent begonnen met levothyroxine omdat je TSH ooit een lichte verhoging liet zien, met een bijpassend wat lagere FT4.
Een tijdelijke dip komt veel voor.
Zoiets als een voorbijgaande ontsteking van je schildklier.
Misschien heb je dat achter de rug.

Overigens heb ik het idee dat jij logischer redeneert over schildklierhormonen dan je huisarts!

En voor vanavond:
Drink niet teveel water.
Dan hoef je er niet zo vaak uit.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bary12
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2016, 12:13

Re: Hartkloppingen

Bericht door Bary12 »

Bedankt kiek.

Nee ik heb verder geen klachen. Ik ben dood op moe maar ja ik slaap bijzonder slecht. Slaap niet in niet door en ben vroeg wakker. Soms niks soms 3 a 4 uur soms 5 a 6 uur. Dit terwijl ik perfect sliep. Heel plotseling.
S avonds lijk ik alert heel raar.
Ik heb dus die hartslagen dit zijn wel extrasystole. Zo n 10.000 per dag daar voel ik mij niet lekker bij. Verder ben ik onderzocht cardioloog kan niks vinden en in slaapkliniek ook niet.

Dus toen zei hij de onrust komt ergens vandaan. Hij benoemde de medicatie wisseling en de vele patiënten met kloppingen. Maar ik heb de klachten met de nieuwe thyrax gekregen en gebruik nu euthyrox maar ze zijn er nog.

Cardiolooh vertrouwt het blijkbaar niet echt. Is overtuigd dat prikkeling van buiten af moet komen.

Maar verder heb ik geen klachten. Sterker nog probeer af te vallen gaat zeer traag. Ben ook niet angstig of nerveus.
Maar voel dus ook plotseling ineens vele overslagen daar word je niet goed van. Dus eigenlijk hoop ik dat dat het is en dat je gelijkt hebt.

Maar ik twijfel ook door mijn 3 weken zelf test stop periode waarin ik niet beter ging slapen.
Plaats reactie