Hartkloppingen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Bary12
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2016, 12:13

Re: Hartkloppingen

Bericht door Bary12 »

Ik snap het niet meer. Dus iemand zegt ik moet weer hoger in de fT4 terwijl ik net enorm geminderd ben? En iets over een onjuist plaatsje?

Kiek bedoel je at als reaktie op mij.

Ja ik heb nog steeds hartkloppingen wel minder en ik slaap maar iets beter. Ik voel mij dus niet de oude. Kan dit nog wel met de euthyrox dosis te maken hebben? Of is het compleet wat anders.

Mij tsh is 2.7 Ft4 16

Ik vind mijn tsh aan de hoge kant. Ik slik nog maar 37.5 mcg
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hartkloppingen

Bericht door Kiek »

Aanvullend:
Hoi Bary,

Nee, absoluut geen hogere FT4.

Hieronder schreef ik een reactie op P.

Hallo P, en Bary,

Het is leuk om een totaal ander commentaar te krijgen dan normaal op de curve.
Dank je!

Het lijkt dat je met curven in een ander verband te maken hebt.
Want je schrijft over curve-fitting.
Dit begrip kom ik alleen tegen in allerlei ingewikkelde artikelen. Ik heb namelijk ook mijn best gedaan iets van de achtergronden te begrijpen.
Maar de praktische kant ligt me toch beter...

Je schrijft over 2 FT4-waarden van Bary, tussen de 17.5 en 22, die tamelijk hoog in de TSH liggen.
Daarom heb ik net die twee waarden uit de app gehaald.
De set point-waarden blijven echter vrijwel ongewijzigd. Een verschil van 3/10 in de FT4 is te verwaarlozen.

In een onderzoek zou je nog enkele waarden kunnen toevoegen.
Dat kan hier niet, omdat mensen afhankelijk zijn van bloedwaarden.

Bary schrijft over hartkloppingen.
Het lijkt me dan niet zo lekker om de FT4 op te jagen, om te zien of de curve leuk meedoet.....

Ik hoop op meer commentaar op de curve, P.
Misschien in een apart onderwerp?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
sbpy
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 nov 2016, 18:12

Re: Hartkloppingen

Bericht door sbpy »

Plaatje is zoals het plaatje is.
En ik schrijf zoals ik schrijf.
Ik snap je laatste vraag Kiek.
Bary12 schreef:Ik vind mijn tsh aan de hoge kant. Ik slik nog maar 37.5 mcg
Denk er zelf eens over na (onafhankelijk van je TSH nu), wanneer heb je jezelf het meest de oude gevoeld?
Denk eens heel goed na over je situatie.

Met groet, P.
Laatst gewijzigd door sbpy op 07 nov 2016, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hartkloppingen

Bericht door Kiek »

Hallo Bary,

Met je FT4 van 16 pmol/l zit je ongeveer op je set point: TSH ca. 2 mU/l en de FT4 ca. 16.4 pmol/l.

Nu dus TSH 2.7 en een FT4 16.
Een andere keer had je een TSH van 2.59 met een FT4 van 15.

Weet je nog hoeveel Euthyrox/Thyrax je met die TSH 2.59 en FT4 15 gebruikte?

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hartkloppingen

Bericht door pga »

Bary12 schreef:
Ja ik heb nog steeds hartkloppingen wel minder en ik slaap maar iets beter. Ik voel mij dus niet de oude. Kan dit nog wel met de euthyrox dosis te maken hebben? Of is het compleet wat anders.

Mij tsh is 2.7 Ft4 16

Ik vind mijn tsh aan de hoge kant. Ik slik nog maar 37.5 mcg
Ik zat bij nog hypowaarden al met hartkloppingen(extrasystolen) op 125 mcg.Ging pas bij 50 mcg weg.

Zit nu al een tijdje op Tirosint ,voel ik me beter bij.
Alleen krijg ik ook hier bij doses van 100 mcg en hoger :evil: :cry: :x weer extrasystolen .
Moet mijn lab eerdaags weer eens prikken.Maar te hoog zit ik zeker niet ,zal ip nog hoger moeten(euthyrox richtdosering was toendertijd 137 mcg).
Herinnerde me van vroeger dat ik ook weleens spontaan een extrasystole had ,om andere redenen nam ik toen Vit D en tot mijn verbazing verdwenen de hartkloppingen.
Nu herhaald ,gestart vorige week,weinig zon gezien dit jaar, neem slechts 10 mg caps/dag.Hartkloppingen zijn al dezelfde dag zeer sterk afgenomen....
En opmerkelijk genoeg slaap ik ook beter.
sbpy
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 nov 2016, 18:12

Re: Hartkloppingen

Bericht door sbpy »

Als je laatste keer bloedprikken in mei is geweest dan een bloedprik formulier regelen en gaan prikken lijkt mij.
sbpy schreef:Overweeg eens om 1x of 2x een FT4 te pakken tussen de 20 en 23. Streef dan eerder naar 20.5 of 21 daar ergens.
Dit is (nogal) hoog voor jou denk ik, eerder blijf onder de 19 hooguit 20pmol/l. Echter wel een klein beetje hoger (naar rechts) in FT4 dan t gevonden setpoint. TSH wordt dan iets lager op de y-as. Hou dat of probeer dat voor wat langere tijd aan te houden. Dan merk je het vanzelf 2 a 3 maanden duurt dat dan ongeveer. Het is je al eerder aangeraden klein beetje extra T4 geeft een beetje meer T3, T4 wordt omgezet in T3 door organen, schildklier maakt geen of weinig T3 bij hypothyreoïdie.
Je bent denk ik de verkeerde kant op gegaan door medicatie lager te kiezen nog minder T3 dan dat je al had.

En ik had de vraag die ik stelde ook anders kunnen stellen hoor.
Je bent een keer goed hyper geweest, en dit is meer een vraag voor je zelf.
Weet je nog wanneer je jezelf daarna het "meest" de oude hebt gevoelt.
Ergens in dat gebied tussen meest hoge bloedprik waarde FT4 en een lagere FT4 waarde daar mag je mikken.
TSH is anders om maar minder belangrijk voor je gezondheids toestand in dat gebied dat leg ik hieronder uit.

Op TSH sturen kun je zo onder controle krijgen dat je op een gegeven ogenblik (op termijn) zelfs FT4 redelijk goed kunt controleren.
Mijn eigen ervaring is dat TSH enkel bij hypo je gezondheids toestand bepaald.
FT4 bepaald bij hyper + het in balans zijn van jezelf, je set gebied. Dat laatste zoek jij t in balans zijn.
Het is een balans regeling tussen FT4 en TSH.
FT4 is heeft (meer) te maken met je goed voelen en is daarom minstens net zo belangrijk zo niet belangrijker dan TSH.Echter misschien komt dat omdat ik hypotheriodie heb. Een hypertheriodie patient denkt daar wellicht anders over. Die vindt TSH misschien wel belangrijker dan FT4. Het kan ook de situatie zijn hoe je balans vind. Uiteindelijk is het een balans regeling.
Ik vind het goed dat FT4 op de x-as staat.

En ken jezelf. (en je situatie)

Met vriendelijke groet, P
Plaats reactie