Hürthle cellen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
DijkMuis
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 okt 2016, 22:40

Hürthle cellen

Bericht door DijkMuis »

Ik had al een kleine opsomming gemaakt rondom het schildcafe, maar hier toch nog even voorstellen.

Hoi ik ben Danielle, 29 lentes jong/oud; getrouwd en heb een zoontje van 1 jaar en 3 maanden.

Vorige week maandag een knobbel ontdekt en direkt actie laten ondernemen. Afgelopen vrijdag een punctie gehad om vast te stellen of het om een goedaardig of kwaadaardig gezwel gaat of iets anders (cyste is uitgesloten)

Nu afwachten.
Verder heb ik nu vooral last van de linkerkwab ivm de punctie en een lijf die hierdooor behoorlijk van de wap is.



Manlief heeft een te snelle schildklier waarvoor hij nu behandeld word met strumazol om de boel wat te beperken.


Het leven in een notendop, van een diepFries die inmiddels in Overijssel woont.
18-10-2016: Tsh: 4,4 & fT4 12,6
30-11-2016: 1e helft verwijderd
01-12-2016: ontslag ziekenhuis Calcium: 2.16
16-12-2016: afspraak Chirurg

Hurthle Turthle
DijkMuis
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 okt 2016, 22:40

Re: Hej!

Bericht door DijkMuis »

Even een stukje ectra informatie (bedankt voor het attenderen Laura)

Aangezien mijn vader een klein 1,5 jaar geleden is overleden aan darm/leverkanker.
Schrik zit er goed in, en ben niet zo'n fan van wachten op uitslag (maar wie wel) maar 20 kg in een periode van 3 weken aankomen (na stoppen met bv, en eetpatroon aanpassen) en dan te horen krijgen tja we weten het niet, ga maar naar een dietiste... dan ben je gauw klaar mt se huisarts...

Manlief loopt nu alweer een paar maanden onder behandeling vanwege een veel te snelle schildklier (begin waardes waren boven de 100, nu gelukkig inmiddels richting de 30 mbv strumazol)
18-10-2016: Tsh: 4,4 & fT4 12,6
30-11-2016: 1e helft verwijderd
01-12-2016: ontslag ziekenhuis Calcium: 2.16
16-12-2016: afspraak Chirurg

Hurthle Turthle
DijkMuis
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 okt 2016, 22:40

Re: Hej!

Bericht door DijkMuis »

Vorige week maandag een bobbel in mijn nek ontdekt, diezelfde woensdag al bloedprikken en echo.
Vrijdags bericht, je moet punctie.

Donderdags nog langs de huisarts, even horen hoe de waarden waren. Die waren goed (jaja)

Opgezocht op mijnisala en het huisartssysteem,
TSH van 4,4 en een fT4 van 12,6
(Waar 3 maanden eerder het TSH 2,4 was)
Huisarts opgebeld en melding gemaakt, aangegeven dat een TSH van 4,4 niet goed is. Enfin... excuses van de huisarts, en hij wil dat ik over 4 weken weer ga prikken. Verder moest ik mij maar niet druk maken om de 'bult' want dat zal wel een gewone cyste zijn.
Leuk en aardig, heb zelf de echo gezien, en zo ziet een cyste er niet uit.

Nu afgelopen vrijdag (gister) de punctie gehad, en nu 5 werkdagen wachten.

(Helaas is de hele linker schildklierkwab nu opgezet, slikken is niet fijn en ook ademen niet, maar je moet wat...)

Achja.... we gaan door, kleine man van 15 maanden wil ook mama liefde gedurende dag ;)

Zo, en dan hebben we alle info bij elkaar :)
18-10-2016: Tsh: 4,4 & fT4 12,6
30-11-2016: 1e helft verwijderd
01-12-2016: ontslag ziekenhuis Calcium: 2.16
16-12-2016: afspraak Chirurg

Hurthle Turthle
DijkMuis
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 okt 2016, 22:40

Re: Hej!

Bericht door DijkMuis »

Inmiddels een lichte verhoging waargenomen (37,7)
Even aanzien, mijn standaard lichaamstemperatuur is nl 36,3 (tijdens aanloop naar de bevalling ook 35,8 gemeten in hartje zomer)

Als het morgen nog zo is trek ik aan de bel :)
18-10-2016: Tsh: 4,4 & fT4 12,6
30-11-2016: 1e helft verwijderd
01-12-2016: ontslag ziekenhuis Calcium: 2.16
16-12-2016: afspraak Chirurg

Hurthle Turthle
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hej!

Bericht door Kiek »

Hallo Danielle,

Als een schildklier een moeizame productie heeft, dan kan het schildklierweefsel opzetten door de grotere inspanning van de schildklier dan normaal.
De schildklier wordt extra gestimulleeerd door de TSH, en probeert uit alle macht te voldoen aan de eis van de TSH.
Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de 'bult' bij je schildklier.

Bij onvoldoende FT4-productie komen daardoor veel struma's voor.
Verder komen bobbels in of op een schildklier bij vrouwen veel voor. Meer dan bij de mannen.
Zo heeft de helft van de vrouwen boven de 50 een of meerdere bobbels, zonder dat dat kwaad doet, met een normale schildklierproductie.

Ik hoop dat het bij jou ook met een sisser afloopt.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Guido01
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 okt 2016, 18:08

Re: Hej!

Bericht door Guido01 »

Hallo Danielle

Pff vervelend zeg wat je nu allemaal doormaakt.... Bij mij valt alles gelukkig mee en gaat "voorspoedig"...Alleen last van een opgeblazen gevoel dus heb niks te klagen.... Succes
DijkMuis
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 okt 2016, 22:40

Re: Hej!

Bericht door DijkMuis »

Hej Kiek & Guido,

Tja het zit mee of het zit tegen...
In mijn geval behoor ik tot de 3% van speciale gevallen, heb ik zojuist vernomen... heb de huisarts over de vloer gehad met nieuws van de punctie...

Ik heb een Hurthle carcinoom met een grootte van 2 x 3 cm

A.s. donderdag naar de internist-endocrinoloog...
Wordt vervolgd...
18-10-2016: Tsh: 4,4 & fT4 12,6
30-11-2016: 1e helft verwijderd
01-12-2016: ontslag ziekenhuis Calcium: 2.16
16-12-2016: afspraak Chirurg

Hurthle Turthle
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hej!

Bericht door laura »

hallo Danielle,

Wat vervelend en spannend.
Naar welk ziekenhuis ga je nu?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hej!

Bericht door Kiek »

Hallo Danielle,

Ga je donderdag naar een academisch ziekenhuis?
Academische ziekenhuizen hebben de meeste ervaring, zowel met onderzoek als met behandeling.

Hurthle cellen komen niet zo vaak voor.
Ik hoop dat je snel de juiste diagnose krijgt.

Behandelervaring is belangrijk.
Dat staat ook in de richtlijnen.
Laat je zeker niet behandelen in een regionaal ziekenhuis.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Hej!

Bericht door Bloem17 »

Hi danielle,
Heel veel sterkte !!
Plaats reactie