mag ik iets vragen of mijn waardes?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
elsa
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2016, 08:56

mag ik iets vragen of mijn waardes?

Bericht door elsa »

Hi,
Ik ben hier nieuw, zowiezo onbekend met alle waardes rondom schildklier en zoekende naar tips hierin. Fijn als jullie me hierbij helpen.
Ik loop al jaren rond met vage klachten; steeds wordt mijn bloed geprikt en al jaren zijn de waardes rondom mijn schildklier stabiel niet helemaal goed maar ook niet zorgwekkend.

Ik heb nu de keuze gekregen van de huisarts om een proefperiode te beginnen met medicatie omdat de waardes als volgt zijn:
- tsh is 9.1
- t4 is 13

Met name die TSH is afwijkend maar omdat de t4 wel goed is is de huisarts huiverig voor medicatie maar omdat mijn klachten blijven zou ze het wel willen proberen. Familiair hebben veel mensen binnen mijn familie problemen met de schildklier, dus het lijkt wel erfelijk verband met elkaar te hebben.

Mijn gevoel zegt heel sterk dat ik de proefperiode wil doen, maar twijfel omdat de huisarts me geen eenduidig advies geeft.

wat vinden jullie? alvast hartelijk dank voor het meedenken en jullie tips/adviezen
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: mag ik iets vragen of mijn waardes?

Bericht door Kiek »

Welkom, Elsa!

Je TSH is de stimulator van je schildklier.
En die is met 9.1 mU/l verhoogd.

Dag en nacht peilt de TSH de hoogte van je FT4.
Is je FT4 voldoende, dan zakt de TSH.
Dreigt je FT4 te laag te worden, dan stijgt de TSH.
Zo leidt de TSH dag en nacht het niveau van de FT4 in een gezond schildklier'systeem'.

De mate van afstelling van deze TSH-FT4-regeling is je bij je geboorte meegegeven.
Net als een vingerafdruk. En net zo individueel.

Je FT4 van 13 pmol/l is wel normaal voor het lab, en ook voor je huisarts.
Maar niet voor jou.
Dat laat je verhoogde TSH zien. Je schildklier kan niet aan de eis van de TSH voldoen.
Misschien hoort een FT4 van 17 of 18 of 19 beter bij jou.
Een lagere FT4, zoals 13, geeft dan klachten.

De meest (>85%) voorkomende vorm van hypothyreoïdie (tekort aan schildklierhormoon) is de ziekte van Hashimoto.
Je arts denkt daar vast wel aan, vooral omdat je familie ook behept is met schildklierziekten.
En misschien ook met andere autoimmuunziekten? Vitiligo is zo'n voorbeeld.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals psychische ziekten en een voorbijgaande schildklierontsteking.
Maar jij hebt klachten, en een verhoogde TSH, en een familie met schildklierziekten.

Probeer als proef je FT4 op te hijsen naar een niveau van 17 of 18 mU/l.
Begin dan met 100 µg Euthyrox/levothyroxine. Dit is dus T4. Misschien wil je huisarts een start met 25 µg en vervolgens opbouwen. Moet je vooral niet doen. De opbouw van je FT4 duurt dan maanden langer dan noodzakelijk.
Bepaal 6 weken later weer je TSH/FT4. 's Ochtends vroeg, nuchter, dus zonder je schildklierpil.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: mag ik iets vragen of mijn waardes?

Bericht door *anna* »

Ha Elsa,
Beginnen met 100 mgr levothyroxine kan heel goed als je jong en verder gezond bent. Maar ben je ouder en heb je ook hartklachten dan zou ik toch wat voorzichtiger beginnen.
Bedenk ook dat je je waarschijnlijk niet meteen beter voelt. Heel vaak wordt het eerst slechter omdat je lijf (nog) niet gewend is aan voldoende schildklierhormoon en een nieuwe balans moet vinden. Soms is dat reden om dan maar met de proefmedicatie te stoppen: 'het wordt er alleen maar slechter op!' Even doorzetten dan, want geloof me, na een poos(je) gaat het echt beter :D.

Sterkte,
Anna
elsa
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2016, 08:56

Re: mag ik iets vragen of mijn waardes?

Bericht door elsa »

hi,

dank voor jullie reacties!

de huisarts wil inderdaad beginnen met 25 mg en iets anders wil ze echt niet, eigenlijk wil ze al niet dat ik met de medicatie begin.
mijn gevoel zegt heel sterk dat mijn lichamelijke ongemakken wel met de schildklier te maken hebben, huisarts kijkt erg naar de reguliere waardes.

ga in ieder geval toch mee in haar startopbouw, heb niet zoveel keuze vrees ik, een opbouw van 100 mg is dan een 4dubbele dosis, dat krijg ik nooit voor elkaar.

helder verhaal is wel dat bij mijn tsh waarde ws voor mij een andere T4 beter past.

als jullie nog meer tips hebben dan houd ik me aanbevolen, maar de twijfel om niet met medicatie te starten is hiermee wel weggenomen.

hartelijk dank!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: mag ik iets vragen of mijn waardes?

Bericht door Teun »

Misschien kun je het dan voor elkaar krijgen om de opbouw tweewekelijks te krijgen, dus starten met 25, over 2 weken naar 50 etc. Laat je niet 6 weken op 25 staan, dat zet geen zoden aan de dijk. Succes ik hoop dat je snel resultaat bemerkt.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: mag ik iets vragen of mijn waardes?

Bericht door Kiek »

Je bent natuurlijk een jonge blom van onder de 60.
Je schrijft in je eerste bericht dat je waarden stabiel zijn.
Hoelang heb je die hogere TSH's?
Is in de loop van de tijd ook je FT4 gedaald?
Het tijdstip van lab is belangrijk.
Hoe laat ga je naar het lab?

Het is voor te stellen dat je geen zin hebt in discussie met je huisarts.
Toch nog wel even een uitlegje:

Levothyroxine is geen medicijn.
Het is een T4-supplement om een T4-tekort op te heffen.
Het maakt een schildklier dus niet beter.

Stel je lijf voor als een lekkende emmer T4: er zit zo'n 1000 µg voorraad T4 in die emmer.
Iedere dag zorgt een gezonde schildklier dat er ongeveer 10% T4 bijkomt (100 µg).
En iedere dag 'lekt' er ook 10% (100 µg) T4 naar je cellen, en/of worden deels opgeruimd, hergebruikt, en in de w.c. doorgetrokken.
Dat is een gemiddeld verbruik per dag van een mens.

Nu doet je schildklier het niet zo goed.
Je T4 haalt het hoogtestreepje niet meer van de emmer.
De lek in die emmer blijft even groot.
Je verbruik wordt wat minder.
En je voorraad slinkt.

Misschien is het met deze voorstelling duidelijk dat een toevoeging van 25 µg per dag eindeloos duurt, terwijl een dagelijkse toevoeging van 100 µg een vlottere behandeling is om het hoogtestreepje te bereiken.
Eenmaal terug op het hoogtestreepje verbruik je per dag evenveel µg als je per dag inneemt.
Op dat moment zit je op de juiste dosis.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elsa
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2016, 08:56

Re: mag ik iets vragen of mijn waardes?

Bericht door elsa »

dankjewel voor jullie reacties!

Ik heb op zich wel zin in de discussie :-) met de huisarts, maar krijg hem simpelweg op dit moment (nog) niet gewonnen omdat ze erg twijfelt over medicatie.

Om toch de opening te creeeren en ik op zich kan functioneren, fijn om te weten dat er een reden is waarom ik me voel zoals ik me voel, ga ik starten met de dosering van 0,25 en ga de discussie na 6 weken met haar aan wanneer er opnieuw is geprikt.

Wetende dat het wellicht niet veel zal doen. ik heb haar gisteren nog gebeld en ze houdt sterkt vast aan haar startmedicatie; ook de apotheker kende niet anders als de startdosering van 0,25 voor een periode van 6 weken, daarna ophogen. Geen beweging in te krijgen......

helaas! maar toch ook wel een beetje tevreden met het feit dat er iig een start is.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: mag ik iets vragen of mijn waardes?

Bericht door Teun »

Dan loop je dusnu tegen de afhankelijkheid van een recept aan. Lastig hoor.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: mag ik iets vragen of mijn waardes?

Bericht door Rick »

Je huisarts en de apotheek hanteren de (verouderde) huisartsenrichtlijn. Die sprak over een startdosering van 25 mcg.
Hier staat de nieuwe richtlijn: https://www.nhg.org/standaarden/samenva ... n#idp54576
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: mag ik iets vragen of mijn waardes?

Bericht door Kiek »

Hallo allemaal,

Het is interessant om de situatie van de huidige behandeling van subklinische hypothyreoïdie te volgen.
Door Rick's aandacht op de richtlijn ben ik eens verder gaan kijken.

Nederlandse richtlijn:
De huidige richtlijn van een subklinische hypothyreoïdie is verrassend oud.
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... en#note-34

Deze versie meent nog steeds bij een subklinische hypothyreoïdie, dat:
Indien de huisarts toch een proefbehandeling met levothyroxine overweegt, alleen indien de patiënt dit wenst, jonger is dan 85 jaar, een TSH hoger dan 6 mU/l heeft en persisterende klachten of symptomen die niet anders verklaard kunnen worden, dan volgt hij het stappenplan zoals bij patiënten met hypothyreoïdie ouder dan 60 jaar. De huisarts controleert elke 6 weken het TSH en vrije T4 en de klachten (bijvoorbeeld via een klachtendagboek). Als 6 maanden na het bereiken van een normale TSH geen verbetering van de klachten is opgetreden, staakt de huisarts de behandeling.
Groep 1: patiënten jonger dan 60 jaar zonder cardiale comorbiditeit.
Groep 2: patiënten jonger dan 60 jaar met cardiale comorbiditeit, actueel of in de voorgeschiedenis en patiënten ouder dan 60 jaar.

Het stappenplan (groep 2) ziet er als volgt uit:
Start met 12,5 tot 25 microg levothyroxine, de hoogte van startdosering hangt af van de leeftijd van de patiënt, de ernst van de cardiale comorbiditeit en de duur van de hypothyreoïdie. Verhoog de dosering na ten minste 2 weken steeds met 12,5 microg levothyroxine tot een dagdosering van 50 microg.
Controleer vervolgens de patiënt 6 weken na de start van de behandeling en bespreek bijwerkingen, in het bijzonder mogelijke cardiale klachten of eventuele vragen over de medicatie.
Controleer vervolgens na 6 weken met vooraf bepaling van het TSH en vrije T4.
Blijf de dosis levothyroxine vervolgens verhogen met 12,5 microg met intervallen van 6 weken tot de patiënt klachtenvrij is, dan wel zich zo optimaal mogelijk voelt en het TSH en vrije T4 normaal is.
De meeste dokters starten dan met 25 µg, 2 weken later doe je er 12.50 bij, en op week 4 verhoog je weer met 12.50 tot in totaal 50 µg. Voordat je weet welk effect die 50 µg hebt in iemands lichaam moet je die laatste dosering zes weken trouw slikken.
Dan wordt TSH/FT4 bepaald.
Er zijn 10 weken voorbij.
Volgens de richtlijn verhoog je weer tot 62.50 µg, om wederom 6 weken te wachten voor het lab.
Er zijn dan 16 weken voorbij.
Je verhoogt wederom met 12.50 µg tot 75 µg. Inclusief lab duurt dat 6 weken.
Er zijn 22 weken voorbij.
De volgende verhoging gaat tot 87.50 µg. Na zes weken lab.
Er zijn 28 weken voorbij.

En als je dan nog klachten hebt, dan staakt de dokter de behandeling.
Want het halfjaar is voorbij.
Allemaal volgens de richtlijn.

Welke logica wordt hier gevolgd?
En wat is een normale TSH volgens de richtlijn?

Aanvulling en correctie 11 november:
De Europese richtlijn voor subklinische hypothyreoïdie schrijft het volgende:
For patients without cardiac disease, a weight-related dose of L-thyroxine should be used, approximating to 1.5 μg/kg/day (e.g. 75 or 100 μg/day for a woman, 100 or 125 μg for a man). 1S.

Deze 1S is de hoogste score van aanbeveling. Te vinden op
http://www.eurothyroid.com/files/downlo ... oidism.pdf
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie