Afbouwen schildkliermedicatie

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Suus71
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 nov 2016, 12:39

Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Suus71 »

Hoi allemaal,

Graag wil ik de volgende vraag voorleggen. Sinds mijn zwangerschap in 2008 slik ik Euthyrox. De symptomen die ik had duiden op een traagwerkende schildklier. Ik ben onderzocht maar anti-tpo was negatief en met scan werd duidlijk dat mijn schildklier niet was aangedaan. Ik ben gestart met een proefbehandeling en ik knapte voor een deel op. Uiteindelijk ben ik op 175 mcg blijven hangen en voelde me daar redelijk goed bij.

Nu ben ik onlangs bij een andere endocrinoloog gekomen die voorstelde om de Euthyrox helemaal te stoppen aangezien er niet echt een gegronde reden is geweest voor het starten van de medicatie. Ik denk zelf achteraf gezien dat het onderpresteren van mijn schildklier kwam door bijnietuitputting. Aangezien ik zelf ook al een tijd benieuwd ben naar de functie van mijn schildklier ben ik nu aan het afbouwen en zit inmiddels op 100 mcg. Toen ik begon met afbouwen en op 125 mcg was aangekomen voelde ik me super energiek! Maar helaas is dit van de een op de andere dag ingestort en voel ik me nu heel beroerd. Ik heb hartkloppingen, hoofdpijn, ben vreselijk moe en slap en enorm geaggiteerd en ik denk dat ik hyper ben dan hypo maar misschien heb ik het mis.

Nou vraag ik me dus af of je hyperklachten kunt krijgen bij het afbouwen van Euthyrox. Mijn hypothese is dat mijn schilklier de functie nu oppakt en ik dus nu de dubbele hoeveelheid schildklierhormonen in mijn bloed heb....de medicatie en die van mezelf. Weet iemand of dit zou kunnen? En zo niet, wat zou dan oorzaak van mijn klachten kunnen zijn?

Verder vroeg ik mij af of het zo kan zijn dat iemand 175 mcg schilkliermedicatie kan slikken en toch een gezonde schilklierwerking Zonder dat hij hyper wordt?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groeten, Suzanne
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Kiek »

Welkom, Suzanne!

Een gezonde schildklier produceert voldoende FT4, passend bij de behoefte van dat ene individu.
Ieder mens heeft een eigen mix aan schildklierhormoon.
Dit wordt dag en nacht gepeild/gecheckt door je TSH, de grote stimulator van je schildklier.
Bij te weinig FT4 zal je TSH stijgen, zodat je schildklier gestimuleerd wordt meer te produceren.
Bij voldoende FT4 in je bloed, zal de TSH weer dalen.

Daarom golven je schildklierhormonen de hele dag door, en blijven nooit op hetzelfde niveau staan.

Je TSH voelt geen verschil tussen de T4 uit je schildklier, en de T4 uit een pilletje.
Het is hetzelfde stofje.

Hoe meer T4 uit een pilletje, hoe minder TSH nodig om de T4 uit je schildklier te stimuleren.
Totdat je T4-pillen de hele T4-schildklierproductie heeft overgenomen.
Je schildklier is buiten spel gezet door je T4-pillen.
De sterke gezonde schildkliergolven over 24 uur verdwijnen om plaats te maken voor een tamelijk vlakke 'zee'.

Niks aan de hand, zou je zeggen.
Jammer is wel dat een gezond en verfijnd schildkliersysteem zolang de nek is omgedraaid.

Je gaat pas hyperen als je meer T4-pillen gaat slikken dan passend is voor je lichaam.
De TSH daalt vervolgens tot onder de referentiewaarden.

Nu bouw je af.
Je schildklier neemt naar behoefte de productie van T4 weer over.
Naarmate je T4-pil daalt, kom je steeds meer in de buurt van je persoonlijke mix aan schildklierhormoon.
Het is te verzinnen dat deze turbulentie misschien tijdelijk wat onevenwichtheid geeft.

Je zou ook je pillen nu kunnen laten staan.
Je schildklier neemt de productie weer over.
Dat zou ik doen als ik de mogelijkheid had.
Laat je TSH en FT4 over 6 weken prikken.
Dan weet je hoe de vlag erbij staat.

Het lijkt me een heerlijk vooruitzicht om niet meer afhankelijk te zijn van die pillen!

Succes, en een vriendelijke groet,
Kiek


PS:
Bijnieruitputting is een onzinverhaal.
Je zou geen 175 µg T4 kunnen slikken als er ook maar iets van een tekort aan bijnierhormoon te vinden zou zijn.
Kwaadaardige sprookjes dus uit de wereld van de kwakzalvers.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Suus71
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 nov 2016, 12:39

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Suus71 »

Dank je wel Kiek!

Een duidelijk verhaal maar ik heb nog wel een aantal vragen nl.

-Zou je als je schilklier naar behoren weekt dan toch 175 mcg schilklierhormoon kunnen slikken als je het rustig opbouwd of wordt iemand dan enorm hyper? Dit vraag ik omdat ik dus ga afbouwen omdat er geen sprake is van autoimmuniteit en mijn schildklier niet is aangedaan maar het zomonwaarschijnlijk vind dat je dan wel 175 mcg kan slikken. Ik had overigens een totaal onderdrukt TSH maar had geen hyper verschijnselen.

-Jij zegt eigenlijk dat ik in een keer kan stoppen maar stel dat mijn schildklier het niet oppakt en ik enorm hypo word, duurt het dan niet enorm lang voordat ik weer in balans ben? Het lijkt me dat het makkelijker kan opbouwen als je er bv. achterkomt als je op 75 mcg staat.

-Hoelang duurt het vordat je hypofyse het weer oppakt? Ik heb nl. begrepen dat dat best even kan duren.

Groeten,
Suzanne
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Suzanne,

Ja, je kunt met een supergezonde schildklier gewoon levothyroxine opbouwen tot een niveau van 175 µg levothyroxine.
Deze hoeveelheid zegt niets over de kwaliteit van dan wel per definitie volledig buitenspel gezette, supergezonde en nu dus werkeloze schildklier.
Bij zo’n dosis wordt iedere gezonde schildklier ge-bypassed en uitgeschakeld.

Dus ja, met een supergezonde en gedwarsboomde schildklier is het mogelijk 175 µg levothyroxine te gebruiken, zonder het gevoel te hyperen.
Overigens kunnen anderen dan wel het idee hebben dat er iets met je loos is. Maar jij niet.

De normale productie van een in principe gezonde schildklier verschilt bij ieder mens. De ene mens is groot en actief, de ander klein en inactief, en nog zo'n miljoen en meer verschillen, de ene produceert misschien wel 170 µg of meer, de ander 75 µg, gemiddeld 120 µg.

Gelukkig biedt je lichaam een vangnetje tegen overmaat.
Dit vangnet is tot op bepaalde hoogte in staat om je schildklierhormonen versneld om te zetten in inactieve stoffen, en om een deel versneld af te voeren naar het toilet.
Als de capaciteit van dit vangnet overschreden wordt, dan zit je in het hypergebied.
Met een onderdrukte TSH.
Daartegen helpen geen vangnetjes meer.

Zo’n lichte hyperstaat bezorgt misschien in het begin een aardig niveau van energie.
Later merk je er niets meer van: je lichaam anticipeert en heeft zich inmiddels zo goed mogelijk ingedekt tegen de overmaat aan FT4.
De praktische uitwassen van een chronische hypertoestand vinden mensen in hun botten, en in ritmestoornissen. Altijd weer plotseling….

Een onderdrukte TSH vanaf een onbehandelde Graves kan maandenlang onderdrukt blijven.
Maar een TSH van een gewone misleide schildklier met 175 µg zal weer aardig vlotjes over de rails rollen.
Als die foute dosis van 175 µg levothyroxine maar daalt!

Als het mij zou betreffen, en ik zou twee labformulieren tot m’n beschikking hebben, dan zou ik onmiddellijk de levothyroxine staken.
En omdat ik nieuwsgierig ben, na één week de TSH/FT4 bepalen: ’s ochtends vroeg.
Gaat dat de goede kant op, dan 5 weken later nog eens.

Succes toegewenst!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Suus71
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 nov 2016, 12:39

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Suus71 »

Hallo Kiek,

Wat lief dat je zo uitgebreid antwoord geeft! Naar deze informatie was ik op zoek. Zelfs de endocrinoloog heeft deze antwoorden niet. Op dezelfde vraag w.b.t. 175 mcg schildklierhormoon slikken bij en gezonde schildklier gaf zij aan te denken dat dit niet zou kunnen en toen was het opeens 'Ik denk dat je toch wel een minimale hoeveelheid zou moeten blijven slikken' .

Weet jij of het mogelijk is dat je schildklier ondanks een negatieve anti-tpo en een scan die geen afwijkingen laat zien, het toch niet oppakt?

Ik zit er inderdaad aan te denken na jouw woorden om in een keer te stoppen, maar vind het ook wel eng! Stel nou dat mijn lichaam het niet oppakt, dan voel ik me waarschijnlijk lange tijd ellendig. Ik heb overigens wel twee labformulieren ;-) Je stelt voor om na een week te prikken maar ik vraag me af wat de daling dan zegt als ik eerst hyperwaarden had(FT4 was met 175 mcg 32). Stel dat ik dan op bv. 20 zit dan is hij wel enorm gedaald maar is nog steeds een normale waarde en dus logisch dat hij dan daalt. Hoe moet ik dat zien?

Fijne avond en alvast bedankt voor je antwoord!

Hartelijke groet,
Suzanne
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Suzanne,

Als je aanneemt dat je schildklier niets meer doet, dan gebeurt het volgende:

Na een week géén levothyroxine slikken, zonder werkende schildklier, is je voorraad met de helft gedaald.
Stel dat je dus een FT4 hebt van 20 pmol/l, dan is ie na een week gezakt naar ongeveer 10 pmol/l, de helft.
Dit is nog geen ramp!
Als je weet wat de bijbehorende TSH is, dan kun je zelf richting geven aan de waarden die beter bij jou horen.
Door door te gaan met de onthouding van levothyroxne, of aanpassing van dosis.

Constateer je dat je schildklier het niet meer doet, dan corrigeer je dat met een shot extra levothyroxine verspreid over een aantal dagen, van bijvoorbeeld 300 µg per dag, om vervolgens met een dosis van b.v. 100 µg verder te gaan.
Ik heb onlangs gehoord dat dat uit te rekenen is.
Daar kan ik wel achteraan gaan.
Want het suffe gevoel van een serieuze hypo is sneller te corrigeren dan menigeen denkt.

Het interessantste zou zijn als je waarden hebt van vorige week met de 100 µg levothyroxine.
Want als je stopt, dan weet je welke FT4-waarde je over een week zonder levothyroxine hebt, in het geval dat je schildklier het niet oppakt.

Hoe meer je weet, hoe makkelijker het is om de beslissing te nemen die jou past.
Rustig en kalm aan, of de ruigere methode die voor mij beter zou werken.

Prettige avond!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Suus71
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 nov 2016, 12:39

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Suus71 »

Hallo Kiek,

Dank je wel voor de info! Ik ga morgen mijn waardes laten bepalen en dan ga ik er voor! Ik zal dan over een week weer mijn bloed laten prikken. Mocht het met ong. de helft verminderd zijn dan kom ik er even op terug, wellicht dat jij dan inderdaad de berekening voor de shot kan achterhalen.

Jij ook een hele fijne avond!

Hartelijke groet,
Suzanne
Suus71
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 nov 2016, 12:39

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Suus71 »

Hallo Kiek,

Ik heb net mijn bloeduitslagen binnen en de waarden zijn: TSH 0,01 FT4 16. Ik zal over een week weer prikken.
Weet jij hoe het kan zijn dat mijn FT4 al zo gezakt is(32 bij 175 mcg) en toch nog een onderdrukte TSH?

Hartelijke groet,
Suzanne
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Suzanne,

Is je TSH nog meetbaar, ondanks dat ie zo laag is, of is ie niet meer te meten?
Bij langdurig onderdrukte TSH, zoals het geval bij actieve Gravers, kan het een poos duren voordat de TSH tevoorschijn komt.
Ik heb dit nog niet op de fora gezien bij milde hypers veroorzaakt met T4-pillen.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Suus71
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 nov 2016, 12:39

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Suus71 »

Hallo Kiek,

Ik denk dan meetbaar want de assistente had het over een waarde van 0,01. Maar verwacht je dan dat hij op korte termijn omhoog gaat? Want bij gaat het dus om een milde vorm van hypothyreoidie.

Groeten,
Suzanne
Plaats reactie