Afbouwen schildkliermedicatie

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Suus71
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 nov 2016, 12:39

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Suus71 »

Dat is absoluut winst! Ik heb goede hoop.

Ik neig inderdaad ook naar de jou genoende optie. Vanaf morgen zal ik nog 25 mcg verlagen.

Bedankt voor de bevestiging!

Hartelijke groet,
Suzanne
Suus71
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 nov 2016, 12:39

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Suus71 »

Hallo Kiek,

Nu vijf weken later heb ik weer mn waardes laten bepalen na 25 mcg verlaagd te hebben(nu 75 mcg). Helaas blijkt mijn t4 naar 11,4 te zijn gezakt en de tsh is 2,67. De laatste week merk ik ook dat ik na sporten in de ochtend er niet meer bovenop kom en geen energie heb. Ik weet eigenlijk nu niet zo goed wat ik moet doen. Wat zou jouw advies zijn?

Hartelijke groet,

Suus
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Suus,

In ieder geval speelt je TSH weer mee!
En natuurlijk merk je die FT4-verlaging van 18 naar 11.5 pmol/l.
Dat is toch ook weer een forse aanpassing in je cellen, denk ik.
Heb je spierpijn?

Als je nog eens 2 weken zou wachten en vervolgens weer TSH/FT4 laat bepalen, dan ben je zeker van je beslissing.
Ofwel blijven de waarden op hetzelfde niveau, ofwel zakken ze verder af.
Ik heb van je laatste twee waarden een curve gemaakt. Met 2 waarden is het een vage schets, en er zullen best verschuivingen plaatsvinden met toekomstige waarden. Ze laten een set point zien van FT4 12.73 met een TSH van 1.28 mU/l.

Als je je te beroerd voelt, dan zou je je dosis weer een beetje kunnen opvoeren.
Je hebt immers al een flink experiment achter de rug.

Sterkte!, en een hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Suus71
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 nov 2016, 12:39

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Suus71 »

Hallo Kiek,

Ik heb toch besloten om weer op te hogen naar 100 mcg aangezien ik me hondsberoerd voel. Ook nu even van Thyreoidum erbij om wat instand energie te krijgen.

Zou het niet zo zijn dat als je op 75 mcg Euthyrox maar een t4 van 11 hebt, dat je schildklier dan per definitie niks doet?

Hartelijke groet en een fijne avond!

Suzanne
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Kiek »

Zou het niet zo zijn dat als je op 75 mcg Euthyrox maar een t4 van 11 hebt, dat je schildklier dan per definitie niks doet?

Nee, je weet niet of je schildklier werkt of niet.
Je TSH weet niet of hij/zij te maken heeft met zelf geproduceerde T4 of pil-T4.
De TSH reageert op het geheel van FT4.

Je hebt het best lang volgehouden, Suus.
Misschien vind je ooit de ruimte om het voort te zetten.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Suus71
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 nov 2016, 12:39

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Suus71 »

Maar ik bedoel eigenlijk dat als ik een t4 heb van 11 en me daar beroerd bij voel dat mijn schildklier dus duidelijk geen t4 maakt om het op sterkte te krijgen.

Ik vind het een lastig verhaal want wat is nou wijsheid.

Hartelijke groet,
Suzanne
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Kiek »

Je schildklier lijkt dan net niet voldoende te presteren, Suzanne.
Je voelt je beroerd, en je set point vraagt ook een iets hogere FT4 met een fractie lagere TSH.
Probeer je levothyroxine ietsje op te hogen, zodat je TSH zich rondom de 1 mU/l beweegt.
Dat lijkt een mooi gebied voor je.

Misschien heb je wel een schildklier die zo nu en dan zelfstandig net het normale gebied kan bereiken, en dus onbetrouwbaar.
Een dosering van 25 µg helpt dan niet.
Zo'n onbetrouwbare waggel-schildklier moet je gewoon overnemen met levothyroxine.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie