Afbouwen schildkliermedicatie

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Christel
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2016, 14:05

Afbouwen / stoppen schildkliermedicatie

Bericht door Christel »

Hallo allemaal,

Via een andere groep werd ik op deze discussie geattendeerd. Graag zou ik, zo mogelijk, ook een vraag willen stellen.
5 jaar geleden is sk medicatie opgestart ivm schildklier ontsteking na zwangerschap. Mijn huidige Internist geeft aan dat hij dit nooit had gedaan omdat mijn waarden van die tijd wezen op herstel. Nu, 5 jaar later, vraagt hij zich af of stoppen met medicatie nog mogelijk is.
Mijn tsh is iig de laatste 3 jaar onderdrukt/niet meetbaar. Anti TPO 212. Vanwege het maar blijven schommelen in waarden en dus bijbehorende klachten ben ik op zoek naar een oplossing (ook al 5 jaar).
Zien jullie mogelijk heden tot afbouwen/stoppen medicatie?
Ik hoor het graag.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Afbouwen / stoppen schildkliermedicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Christel,

Het lijkt dat je in dezelfde situatie zit als Suus.
Het is belangrijk dat je TSH zich weer laat zien.
Want dat is wel de stimulator van je schildklier.
Zonder TSH geen schildklierwerking, al is je schildklier nog zo gezond!
Check eens eerst of je TSH zichtbaar wordt als je je dosis vermindert.
Wat en hoeveel slik je?

Vriendelijke groet,
Kiek

PS: Het is handiger als je een eigen 'draadje' hebt. Laura zal vast je bericht willen overzetten.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
zeepaardje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2016, 11:05

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door zeepaardje »

Hoi Christel,

Ik val even binnen, zit hier nog maar net op het forum maar zie je post staan. Die anti TPO is wel erg hoog. En jou waarden schommelen ook steeds. Dat lijkt dan op wat ik al jaren heb. Ben even benieuwd of jou ook een "slok" voorgesteld is dan.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Zeepaardje,

Ik begrijp je bericht niet.
Een anti-TPO van 212 is toch niet erg hoog?

Of, wat betekent laag, middelmatig, hoog en erg hoog?
Wat bedoel je met slok in combinatie met deze antistoffen?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
zeepaardje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2016, 11:05

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door zeepaardje »

Hoi Kiek,

Ik heb al vanaf mijn 23e problemen met schildklier. Veel te snel, dan weer te langzaam. Het eerste jaar strumazol met thyrax gehad en na een jaar moeten stoppen. Dit ging een tijdje goed maar weer schommelen.Dit heeft (met ook nog 2 zwangerschappen) jaren geduurd. Ik had zowel antistoffen TSI en TPO. De anti-TPO heeft in het lab waar mijne gemeten is een bovengrens van 34 (daarom vind ik 212 ook hoog). Mijn antistoffen liepen op en dat geschommel is zeer slecht voor je lijf (blijkt achteraf).
Daarom heb ik in 2010 een "slok" gehad om de schildklier met als doel de schildklier rustiger te krijgen en de antistoffen te verlagen. Nou beide is gelukt :evil: . Mijn FT4 bleek na 4 weken niet meer meer te meten, ik kreeg de oogziekte Graves, myxoedeem en kwam 25 kilo aan.
Vreselijk!
Ik zal jullie alle ellende besparen maar de moraal van mijn verhaal is dat ik veel te lang met schommelende waarden heb gelopen. Ik heb hierdoor blijvende spierschade opgelopen aan mijn skeletspieren. Door zwaar fysiek werk jarenlang te combineren met geen energievoorziening in de spieren kun je dit krijgen.
Het zal wel "toeval" zijn dat alle ellende na de slok begonnen is maar ik heb zo'n spijt van die slok.. Ik ben afgekeurd voor mijn beroep omdat die spieren niet weer goedkomen. Heb nu wel m'n leven weer op de rit hoor, maar als ik het over mocht doen....
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door Kiek »

De ziekte van Graves lijkt me een ellendige kwaal, Zeepaardje!
Vooral omdat het zo heel erg onvoorspelbaar is, zolang een schildklier de mogelijkheid heeft zich te 'misdragen'.
Dat geschommel van FT4/T3 is niet tof voor je lijf.

Je hebt vast de slok gehad om je schildklier te dimmen.
Omdat je FT4 en T3-waarden niet stabiel bleven.
Dat is een zware belasting voor je lijf, en zeker ook voor je spieren.

Ik kan me niet voorstellen dat je de slok hebt gehad omdat er anti-TPO aanwezig was.
Anti-TPO is handig omdat het de mogelijkheid laat zien dat er iets aan de hand is op auto-immuungebied.
Misschien komen de anti-TPO-tjes opzetten als tegenreactie op een abnormaal proces in of rond je schildklier.
Dat is onbekend.

De stof 'anti-TPO' voel je niet. Ik begon in 1996 met 1700 U/l, in 2010 waren er nog steeds 333 U/l.
De aanwezigheid ervan laat zien dat er iets niet jofels aan de hand is op auto-immuungebied van de schildklier.
Maar wat precies, dat zegt de anti-TPO niet.
Het is een handige aanwijzing als ze aanwezig zijn.
Bijvoorbeeld bij een hypo.
Dan weten de artsen tenminste dat het iets auto-immunerigs is.

Ik hoop voor je dat je schildklier nooit meer z'n eigen gang gaat!

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
zeepaardje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2016, 11:05

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door zeepaardje »

Hoi Kiek,

Klopt hoor. Dat was om rust in de keet te brengen zegmaar. Maar de endo gaf ook aan dat de hoge anti TPO daardoor zou dalen, en dat is ook gebeurt. Vandaar mijn reactie. Ik dacht dat altijd zo was :oops:
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Afbouwen schildkliermedicatie

Bericht door laura »

hallo Zeepaardje,
zeepaardje schreef:Ik had zowel antistoffen TSI en TPO.
Veel mensen met de ziekte van Graves hebben deze antistoffen.
Er wordt vaak gedaan alsof die TPO-antistoffen speciaal zijn voor hashimoto / hypothyreoïdie.
Maar dat is niet zo.

Voor zover ik weet krijg je radioactief jodium alleen om je schildkliercellen rustiger te krijgen.
Het blijft vaak behoorlijk gissen hoe iemand reageert.
Mogelijk dat daar antistoffen toch een rol spelen.
Bekend is wel dat de kans om de oogziekte te krijgen hoger is na de slok.

Bron en uitleg: http://www.erasmusmc.nl/schildkliercent ... ab/tabel2/
Antistof en hormoon Graves.jpg
Antistof en hormoon Graves.jpg (30.11 KiB) 1290 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie