horizontaal lijnen op vingernagels en Levothyraxine?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Eizzil29
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:09

horizontaal lijnen op vingernagels en Levothyraxine?

Bericht door Eizzil29 »

weet iemand of horizontaal lijnen (gelijkwaardig aan lijnen van beau maar meer vague) kan veroorzakt door Levothyraxine? toen Thyrax Duotab niet meer verkrijkbaar was is mijn medicatie verandered naar Levothyraxine. toen had ik veel bijwekingen... misselijkheid de eerste twee weken, daarna gedrukkend, pijnlijk gevoel op mijn borst toen de dosiering te hoog was. dat was in de zomer, rond augustus of zo. nu is mujn dosiering verlaagd. een paar weeken geleden heb ik opgemerkt de horizontaal lijn voraal op beide duimen. de andere vingers, gewoon klein beetje. de lijn is bij halverweg op de nagel. dus mijn gedacht was dat het gebeurde toen de tijd dat mijn mecicatie verandert was. ik heb nooit horizontaal lijnen gehaad op mijn nagels.
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: horizontaal lijnen op vingernagels en Levothyraxine?

Bericht door Jeannette »

Als het al schildkliergerelateerd is, denk ik dat onregelmatigheden op je nagels eerder te wijten zijn aan nog niet goed ingesteld zijn en niet per definitie aan welk levothyroxinepreparaat dan ook. Dat geldt trouwens ook voor je andere klachten denk ik.

Ik heb zelf al een aantal maanden ribbels op mijn nagels, in het verlengde van mijn vingers. En overdwars kuiltjes/deukjes in mijn nagels. Geen idee of dat schildkliergerelateerd is, heb ze wel sinds de ontregeling.
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: horizontaal lijnen op vingernagels en Levothyraxine?

Bericht door laura »

Jeannette schreef:En overdwars kuiltjes/deukjes in mijn nagels. Geen idee of dat schildkliergerelateerd is, heb ze wel sinds de ontregeling.
Overdwars heb ik een soort golven als mijn instelling blijkbaar iets verandert.
Dat zijn blijkbaar transversale groeven: http://www.huidziekten.nl/zakboek/derma ... alegroeven

Meer nagelinfo vind je met http://www.huidziekten.nl/zakboek/derma ... #anonychia
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jeannette
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 mei 2016, 10:28

Re: horizontaal lijnen op vingernagels en Levothyraxine?

Bericht door Jeannette »

Dank je Laura!

Ik heb ook die overdwarse golven op mijn nagels. En longitudinale groeven. Al lijken het mij meer ribbels die op mijn nagels liggen, dan groeven.

Anyway, bedankt voor de info!
Setpoint: TSH 1,85/FT4 17,6

Thyrax
04-12-2018: TSH 2,55/FT4 16 (->118,75 mcg)
02-01-2019: TSH 3,62/FT4 15,2 (->125 mcg)
26-02-2019: TSH 2,26/FT4 18,2 (ma/do/za 118,75 - di/woe/vrij/zon 125)
06-06-2019: TSH 0,9/FT4 17,2 (118,75 mcg)
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: horizontaal lijnen op vingernagels en Levothyraxine?

Bericht door pga »

Eizzil29 schreef: 06 jan 2017, 01:14 weet iemand of horizontaal lijnen (gelijkwaardig aan lijnen van beau maar meer vague) kan veroorzakt door Levothyraxine? toen Thyrax Duotab niet meer verkrijkbaar was is mijn medicatie verandered naar Levothyraxine. toen had ik veel bijwekingen... misselijkheid de eerste twee weken, daarna gedrukkend, pijnlijk gevoel op mijn borst toen de dosiering te hoog was. dat was in de zomer, rond augustus of zo. nu is mujn dosiering verlaagd. een paar weeken geleden heb ik opgemerkt de horizontaal lijn voraal op beide duimen. de andere vingers, gewoon klein beetje. de lijn is bij halverweg op de nagel. dus mijn gedacht was dat het gebeurde toen de tijd dat mijn mecicatie verandert was. ik heb nooit horizontaal lijnen gehaad op mijn nagels.
Breekbare nagels (zachte nagels, gele nagels, nagels met ribbels of groeven, bleke nagelbedden)
http://www.nogsteedshypo.nl/symptomen-v ... hyreoidie/
Our fingernails (and toenails actually) say so much about our health. It is mind-blowing when you look at the references listed at the bottom of this article the number of conditions of the nails associated with hypothyroidism including Alunula (absence of the Lunula, the little white moons of the bed of the nails), Onychorrhexis (longitudinal ridging of the nails), Beau’s Lines (transverse grooves or depressions of the nail plate), Koilonychia (spoon shaped nail plates), Onycholysis (separation of the nail from the nail bed), Pterygium Unguis (thinning of the nail fold and spreading of the cuticle over the nail plate), Onychomycosis (fungal infection of the nail), Yellow Nail Syndrome, brittleness, slow growth, and thickening.
The symptoms of thyroid problems often manifest in the hands and fingers. If you are being treated for hypothyroidism and have these symptoms, please too see your doctor in case they are an indication that you are not well treated for your condition.
http://hypothyroidmom.com/do-you-have-h ... our-hands/

Dus is wellicht een instellingsprobleem geweest.
Eizzil29
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:09

Re: horizontaal lijnen op vingernagels en Levothyraxine?

Bericht door Eizzil29 »

bedankt, maar ik ben al bekende met de betekenis van de lijnen, mijn vraag was of het kan ook veroorzakt door de Levothyraxine.
Plaats reactie