Een HELPvraag, ik hoor gráág jullie mening ! :-)

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Madelief01
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2017, 19:10

Een HELPvraag, ik hoor gráág jullie mening ! :-)

Bericht door Madelief01 »

Hoi iedereen,

Allereerst: ik ben nieuw hier en dit is eigenlijk ook de allereerste keer op een forum ! Ik heb geen diagnose, maar wel klachten en een vage richting naar..
Ik zou graag jullie mening/advies/... willen horen over mijn situatie.

Om een context te scheppen: 27 jaar, verhoogd cholesterol, ook overgewicht :roll: . In 2010 al laten testen op hypothyreoïdie, toen zat ik tegen de grenswaardes aan met TSH - maar de maximum was toen op 3,8 pmol/l gesteld, ik had toen 3,7.

In augustus schildklier laten prikken, TSH was 3,8 pmol/l en T4 vrij was 11,1 pmol/l. Niks aan de hand, volgens huisarts/internist, hoeft geen actie te worden ondernomen (grenswaarden in behandelend ziekenhuis liggen voor TSH tussen 0,4-4,3 en T4 tussen 8-18).
In november schildklier laten prikken (dit was door de huisarts blijkbaar per ongeluk aangekruist), TSH was verhoogd naar 4,0 en T4 was hetzelfde. Weeral, geen actie volgens de artsen.

Ik vroeg me af hoe het kan dat deze maximum wordt opgeschroefd, en op basis van wat dit wordt besloten - ik vind zelf de artikels niet zo snel op internet (ik vind ook geen niet-wetenschappelijke artikels). Verder ook de vraag of iemand het maximum in België weet, volgens een goede kennis van me ligt het maximum in België nl. op 2,4 pmol/l. Dit kan ik spijtig ook niet vinden op het weg, maar wellicht hebben jullie wel handige adviezen/tips en/of weten jullie dit van nature al (als ervaringsdeskundigen ?).

Overigens moet ik volgende week weer laten prikken, eigenlijk alleen op cholesterol maar ik ben zo brutaal en asociaal (sorry) dat ik de TSH en T4 zelf heb aangekruist om ook te laten prikken. Ik ben benieuwd of deze opnieuw verhoogd is, omdat ik wel verschillende klachten heb die hiermee te maken kunnen hebben:
- Ik dieet me te pletter, val niks af
- Na stoppen anticonceptiepil ben ik op 2 maanden tijd bijna 9 kg aangekomen (ik zweer op veel wat ik liefheb, ik was bezig met vermageren en sporten !)
- Ik heb het ALTIJD koud, temperatuur is dikwijls rond/om de 36,5°C
- Onverklaarbare vermoeidheid - ik heb nl voldoende slaap (tussen 7-9 uur per nacht)
- Recentelijk vastgesteld Carpale Tunnel Syndroom, zowel linker- als rechterpols
- Breekbare en dunne haren/nagels (beide)
- Duizeligheid (maar weet niet of dit een symptoom is eigenlijk).


Dusss... What say you ? Ik weet gewoon niet goed wat ik exact moet denken, omdat de resultaten en klachten iets anders aangeven dan de artsen zeggen. Eerlijkheid wordt op prijs gesteld ;) (ook als ik dingen in m'n hoofd haal !)

Alvast heel erg bedankt ! :-)
Madelief01
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2017, 19:10

Re: Een HELPvraag, ik hoor gráág jullie mening ! :-)

Bericht door Madelief01 »

Thanks :)
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Een HELPvraag, ik hoor gráág jullie mening ! :-)

Bericht door Teun »

Hoe de waardes in Belgie zijn weet ik niet, maar voor nederlandse begrippen zou ik zeggen niks aan het handje met jou schildklier. Zowel je ft4 als Tsh liggen binnen de normaalwaardes.
Maar vitamine tekorten kunnen dezelfde klachten geven, dus ik vraag me af of bij jou ook vitamine B12 en vitamine D bepaald is.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Een HELPvraag, ik hoor gráág jullie mening ! :-)

Bericht door Kiek »

Hallo Madelief, welkom!

Ieder lab heeft normaalwaarden die afhankelijk zijn van de aanwezige testmethode/-machine.
Er zijn heel wat fabrikanten die zich bezig houden met het produceren van labapparatuur.

In jouw lab wordt TSH-apparatuur gebruikt waarbij na testen van veel gezonde proefpersonen vastgesteld wordt dat een normale TSH daar tussen de 0.4 - 4.3 mU/l valt. De fabrikant geeft zelf een gebied aan waarbinnen de waarden als normaal beschouwd worden. Daarnaast kan het laboratorium zelf ook testen of dit gebied juist is, of aangepast moet worden.

In meerdere laboratoria in Nederland komt de bovenwaarde van TSH zelfs boven de 5 mU/l uit!
Dus om te stellen dat de bovengrens van TSH per definitie 2.4 mU/l is, lijkt onjuist.
Ook voor België.

Ik weet niet of je veel overgewicht hebt.
Uit onderzoek is gebleken dat mensen met overgewicht gemiddeld wat hogere TSH's hebben.

Het lastige van een hypothyreoïdie is de klachten die passen bij de meeste kwalen en kwaaltjes: moe, duf en koud.
Misschien over een paar maanden weer eens TSH/FT4 laten bepalen?
Doe dat dan 's ochtends vroeg: dan is je TSH praktisch gezien het hoogst van de dag.

Sterkte! en een vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie