Voor niks medicatie? (Tsh verhoogd, t4 normaal)

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Bright
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jan 2017, 12:35

Voor niks medicatie? (Tsh verhoogd, t4 normaal)

Bericht door Bright »

Hallo allemaal,

Ik, vrouw van 36, heb me hier aangemeld in de hoop wat antwoorden te krijgen op mijn vragen. En of het ergens op slaat wat ik me een beetje in mijn hoofd heb gehaald. Want ik durf eigenlijk niet 'zomaar' meer naar de dokter, omdat ik er al zo vaak geweest ben en bang ben dat ik me aanstel en weer iets 'verzonnen' heb.

Ik wilde eigenlijk bloed laten prikken, omdat ik dacht dat ik misschien een vitaminen- of ijzertekort oid heb. Of misschien is de overgang al begonnen, al is het een beetje vroeg. Ik ben de laatste tijd moe, heb het steeds koud, stemmingswisselingen, restless legs (en armen), veel plassen, slecht geheugen, geen concentratie, aankomen en niet meer afvallen (ondanks sporten en gezond eten...MAAR ook last van eetbuien), last van gewrichten/stijfheid en mijn menstratie is veranderd (kan er niet precies de vinger opleggen), zeer ernstige pms (pmdd), veel vocht vasthouden tijdens menstruatie (zo erg dat mijn vriend uit zichzelf ziet wanneer ik niet meer ongesteld ben). En uitvallende wenkbrauwen met rare witte haren erin. Maar misschien word ik echt gewoon oud...

Nu ging ik eens googlen (ja gevaarlijk, I know) op 'ijzertekort' en b12 en opeens kwam ik toevallig bij schildklieraandoeningen uit. En toen begon ik na te denken. Maar ik weet echt niet of het ergens op slaat, dus graag jullie mening.

Ongeveer 5 jaar geleden ben ik uitgevallen met een burn out en een ernstige depressie. Om een lang verhaal kort te maken: ik kreeg allerlei diagnoses, nl ADD (vw slechte concentratie, afdwalen, dagdromen, uitstellen en 'lui' zijn en vooral een heel slecht geheugen...klopt maar als kind had ik dit niet echt...had bijvoorbeeld een leesverslaving...ik durf te stellen dat ik ADD in deeltijd heb want klachten zijn wisselend), trekken van Borderline (heb ik echt niet) en uiteindelijk een Ontwijkende Persoonlijkheidsstoornis (herken ik wel, maar ook niet altijd).

In die tijd ben ik ook lichamelijk doorgelicht. Oa bij KNO arts geweest omdat ik steeds last had van een 'overslaande stem' (alsof ik de baard in de keel had) en slikklachten. Hier kwam niks uit en moest naar logopedie (wat niet hielp, want de slikklachten heb ik nog steeds. Overslaande stem is wel weg).
Later kreeg ik last van benauwdheid en angstklachten/paniekaanvallen. Er werd niks gevonden, behalve dat ik lijd aan chronische hyperventilatie en vasovagale syncope (klinkt interessant: flauwvalneigingen door plotselinge bloeddrukdaling).
Ook bij internist geweest en die constateerde dat mijn schildklier licht vergroot was, maar verder werd er niks ontdekt in mijn bloed.

Nu denk ik: schildklier vergroot, moet dat niet in de gaten worden gehouden? En ik denk verder, aan mijn kindertijd.
Als baby heb ik namelijk een aantal keer in het ziekenhuis gelegen met oorontsteking. Ook een paar keer bloedarmoede gehad door ijzertekort. Ook kon ik nooit opletten in de les (kan verveling zijn geweest natuurlijk, huiswerk maakte ik ook niet...maar ook omdat ik me niet kon concentreren). En ik ben heel vroeg in de puberteit geraakt (pubertas praecox), met 6 jaar en ik was extreem groot voor mijn leeftijd. Betekent dat allemaal niks?
Verder niet echt iets opzienbarends, behalve dat ik wat gekke dingen had, zoals een platvoet, scoliose, kromme pinken, achillespeesontsteking, maar dat wordt wel heel vergezocht nu...

Voor een diagnose moet ik toch naar de dokter, dat begrijp ik. En voor elke klacht die ik opnoem zou ik ook andere verklaringen kunnen bedenken maar ineens kwam dit idee in mijn hoofd dat er misschien altijd al 'iets met mijn hormonen was'. Is dat heel gek gedacht?
Vivian
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2017, 11:57

Re: Raar idee?

Bericht door Vivian »

Hallo! Ik herken veel van je klachten!! En ik heb de ziekte van hashimoto. Ik zou zeker je schildklierwaarden GOED laten checken. Ben benieuwd wat je waarden zijn! Ik hoop voor je dat je je snel beter voelt!! Succes!
Bright
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jan 2017, 12:35

Re: Raar idee?

Bericht door Bright »

Dank je voor je reactie! Herken je behalve standaarddingen die bij hashimoto horen ook de 'raardere dingen' die ik noem?
Ik wil nog wel even benadrukken dat mijn klachten niet super ernstig zijn. Ik ben wel moe, maar niet doodmoe bijvoorbeeld. En dan denk ik meteen dat ik een aansteller ben. Het is vooral al die kleine, rare dingetjes bij elkaar. En dat breng ik nu dan met elkaar in verband, maar dat kan natuurlijk net zo goed op toeval berusten.
Nou ja, voor de zekerheid dan toch maar even checken.
Laatst gewijzigd door Bright op 13 jan 2017, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Bright
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jan 2017, 12:35

Re: Raar idee?

Bericht door Bright »

Ow ja, moet ik nog ergens op letten bij bloedonderzoek? Iets wat zeker meegenomen moet worden? Want las al dat zaken niet altijd ontdekt worden met de standaard bloedtest?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Raar idee?

Bericht door Teun »

Misschien moet je bij de basis beginnen. Duidelijk hebben welke klachten je hebt. Zet dit op een briefje zodat je concreet kunt zijn naar de huisarts, want wil je meer weten en niet blijven denken en malen en steeds iets nieuws bedenken zul je toch naar de huisarts moeten. Als eerst de standaarden geprikt wordt, ben je al een eind op weg. Eventueel kan de rest daarna nog.

Ik denk hierbij aan: hb, glucose, bse, tsh, ft 4, vit b12, vit. D, eventueel ferrine en ijzer. En als je twijfelt aan het wel of niet in de overgang komen, (waarom zou dat niet kunnen omdat je ook als kind zijnde hier anders in je hormonale ontwikkeling zat) zou hier op geprikt kunnen worden.
En als je bang bent om als aansteller gezien te worden, spreek dit dan uit naar de huisarts, is in ieder geval prettig voor jezelf.
Succes
Bright
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jan 2017, 12:35

Re: Raar idee?

Bericht door Bright »

Goede tips. Dankjewel!
Bright
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jan 2017, 12:35

Re: Raar idee?

Bericht door Bright »

Nou, net bij huisarts geweest en ik mag bloed laten prikken, maar voel me zo niet serieus genomen....ze begon alleen maar over de psychische dingen en of ik al ooit op autisme ben getest :shock: (als er iets is dat ik ik zeker niet ben)
Ja en dan ben ik al meteen uit het veld geslagen, ik ben sowieso al totaaal niet mondig.
Ze heeft niet eens aan mn schildklier gevoeld terwijl ik daarvoor kwam. Ik bedoel, doe dat dan op z'n minst nog voor de vorm :mrgreen:
Al die stomme diagnoses zorgen ervoor dat niemand mij nog serieus neemt en daar was ik dus al bang voor... en ik snap het op zich wel, maar toch :(
Wel fijn dat er bloed geprikt wordt, maar voel me er niet prettig over. Verwacht niet dat er iets uitkomt, want dat was 5 jaar geleden ook niet zo. En wellicht is er ook niks aan de hand. Maar denk ook niet dat ik nog aan durf te dringen, ondanks dat ik me niet goed voel. En op mijn vragen heb ik geen antwoord gekregen.
Scorpio74
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2017, 14:56
Locatie: Almere

Re: Raar idee?

Bericht door Scorpio74 »

Nou, ik begrijp je gevoel. Ik was 15 jaar oud, meerdere blackouts gehad, heel erg moe, totaal niet meer concentreren, onregelmatige menstruatie en pms, hyperventilatie bij sporten, struikelen over mijn woorden, vergeetachtig enz.. Dokter heeft 2 jaar lang gezegd dat ik gestrest was en dat ik meer leuke dingen moest gaan doen. Totdat ik een opgeblazen gezicht had met uitpuilende ogen en nog geen 2 treden van een trap kon oplopen. Huisarts heeft excuses aangeboden dat hij mij zo heeft laten doorlopen.
Als jou gevoel zegt dat er wat mis is, laat het dan goed nakijken. Wilt je huisarts dit niet, dan een second opinie.
Succes!
Bright
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jan 2017, 12:35

Re: Raar idee?

Bericht door Bright »

Dank voor je reactie. Ik heb bloed laten prikken en ik kan vrijdag bellen voor de uitslag. Ik zal die hier melden, ook als er niks uitkomt. Dan wordt het verder zoeken, want iets is er wel aan de hand.
Bright
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jan 2017, 12:35

Re: Raar idee?

Bericht door Bright »

Nou heb net even de huisarts gebeld voor de uitslag en kreeg alles door van de assistente.
Het ging allemaal nogal snel, maar dit heb ik onthouden:
TSH te hoog = 7 en vitamine D tekort= 35.
B12 was goed volgens assistente = 274.
Moest straks even een recept ophalen bij de apotheek en dat was het.
En nu? Wat betekent dit precies? Moet ik verder nog iets laten onderzoeken :?
Plaats reactie